2006-06-13, 22:32
Medlem
Kuggarns avatar
Det ploppade upp en grej i skallen nu under matchen Brasilien - Kroatien...

Jag har ett vagt minne från barndomsåren (tidigt under -80 talet nån gång) från vad jag tror är en vänskapsmatch mellan Brasilien och Sverige på Råsunda eller om det var Ullevi. Situationen (tror jag) börjar med en Brasiliansk hörna. I Svenskt straffområde står en brasiliansk spelare och helt lojt klackar opp bollfan i närmsta kryss!

Frågan är om denna händelse verkligen ägt rum eller om det är något skapat minne av något slag? Jag är mao nästan beredd på att svära på att jag sett detta inträffa men samtidigt blir jag lite osäker...

Är det någon som känner igen situationen jag refererar till? Har det verkligen hänt?
Citera
2006-06-13, 22:34
Medlem
the head honchos avatar
Jepp det har hänt, det var Joe Labero som klacka..
Citera
2006-06-13, 22:37
Medlem
kilgores avatar
Jag har för mig att Sverige tog emot Brasilien på Ullevi tidigt åttiotal i allafall.
Jag hade en kompis som åkte ned och han fick av någon anledning träffa det brasilianska laget. Fick signerade tröjor m m. Fan va en 5-6-åring va avundsjuk då...

Edit: Har kollat statistiken nu och det var 22/6 1983, så jag var väl 7 då (ännu värre). 3-3 slutade matchen.
Citera
2006-06-13, 22:43
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilgore
Jag har för mig att Sverige tog emot Brasilien på Ullevi tidigt åttiotal i allafall.
Jag hade en kompis som åkte ned och han fick av någon anledning träffa det brasilianska laget. Fick signerade tröjor m m. Fan va en 5-6-åring va avundsjuk då...

Edit: Har kollat statistiken nu och det var 22/6 1983, så jag var väl 7 då (ännu värre). 3-3 slutade matchen.

3-3 känns bekant på nåt vis... Själv var jag 11 då och borde väl haft huvudet tillräckligt med mig för att kunna minnas korrekt, men man vet ju aldrig.
Citera
2006-06-13, 23:11
Medlem
Gothenburgers avatar
Det målet kommer jag ihåg..........men vem var det som klackade upp den i klykan? Eder? (som för övrigt var helt kass efter VM 1982 och aldrig kom igen)

Edit: Såg att det fanns ett bildspel på Ab på brasilianska spelare genom åren. En bild visar Eder med 3 brudar på hotellet Fars hatt i Kungälv norr om Göteborg. Den bilden lär ju ha tagits i samband med den här landskampen......
Citera
2006-06-14, 00:05
Medlem
St. Pinocchios avatar
Rådbråkar minnet och får en svag konnotation av att en viss Zico nitade Ingemar Erlandson med en rak höger i samma match.
Citera
2006-06-14, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Det målet kommer jag ihåg..........men vem var det som klackade upp den i klykan? Eder? (som för övrigt var helt kass efter VM 1982 och aldrig kom igen)

Nej, det var inte Eder. Killen som klackade in hörnan
var back, ingen av dom större stjärnorna direkt. Men namnet, nä, inte en susning.
Citera
2006-06-14, 13:07
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gösen
var back, ingen av dom större stjärnorna direkt. Men namnet, nä, inte en susning.

Jag har inte heller känslan av att det var någon av storstjärnorna. Någon mer anonym back låter mer i linje med mina minnesbilder. Men visst fan måste det ha hänt? Nån som kan referera till nån källa på nätet eller så?
Citera
2006-06-14, 13:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gösen

Det var Eder som gjorde målet.

Lustigt att denna tråd starades för jag berättade för lilltösen om just detta mål i förra veckan.

Mycket riktigt var det på en hörna (från vänster) och Edter stod på mållinjen bakom målvakten. Hörnan slogs(kommer inte ihåg utav vem men tror att det var Socrates) och bollen går i en skruvan bab över målvakten och Eder klackar upp bollen med högerfoten RAKT UPP I MÅLTAKET.

Det vackraste mål jag någonsin sett!!!

Har för mig att det var 1982. Kommer i alla fall ihåg att jag som liten pojk satt mitt i brasilklacken under denna match.

Var lite skrämmande för jag var där helt ensam och klacken var stor och jag var liten..

http://de.wikipedia.org/wiki/%C3%89der_Aleixo
Citera
2006-06-14, 14:04
Medlem
Klackspark

En helt annan klackspark i krysset på hörna.
Men den här gången är det Mancinis underbara mål.
http://www.youtube.com/watch?v=sj3LADcCvNE
Citera
2006-06-14, 14:24
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juan Muriente
Det var Eder som gjorde målet.

Lustigt att denna tråd starades för jag berättade för lilltösen om just detta mål i förra veckan.

Mycket riktigt var det på en hörna (från vänster) och Edter stod på mållinjen bakom målvakten. Hörnan slogs(kommer inte ihåg utav vem men tror att det var Socrates) och bollen går i en skruvan bab över målvakten och Eder klackar upp bollen med högerfoten RAKT UPP I MÅLTAKET.

Det vackraste mål jag någonsin sett!!!

Har för mig att det var 1982. Kommer i alla fall ihåg att jag som liten pojk satt mitt i brasilklacken under denna match.

Var lite skrämmande för jag var där helt ensam och klacken var stor och jag var liten..

http://de.wikipedia.org/wiki/%C3%89der_Aleixo

Det verkar som om vi börjar närma oss sanningen nu. Jag är inte beredd att påstå att det inte var Eder som satte målet, dock finner jag det troligare att det handlade om vänskapsmatchen på Ullevi 22/6 -83.
Citera
2006-06-14, 14:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Det verkar som om vi börjar närma oss sanningen nu. Jag är inte beredd att påstå att det inte var Eder som satte målet, dock finner jag det troligare att det handlade om vänskapsmatchen på Ullevi 22/6 -83.

Säger inte emot dig faktiskt. I den åldern så är inte årtal så viktigt men jag kommer tydligt ihåg målet och klackens jubel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in