Det här projektet The Dark Element föddes för några år sen och innehåller Anette Olzon (känd från Nightwish) och Jani Liimatainen (känd från Sonata Arctica).
Inte så många år på nacken ännu men det har kommit ut två album. "The Dark Element" (2017) och "Songs The Night Sings" (2019). Det tredje albumet jobbar man säkert på nu.
Musiken låter nutidsmässig. Jag vet inte vad man ska kalla genren men det är ganska grundläggande metal med kvinnosång. Refrängerna är lite pompiga av sig. Man sparar inte på keyboarden.
Det låter lite Nightwish också om projektet. Lyssna på början på TDE:s låt "My Sweet Mystery" och sen hur Nighwish låter i början på "Storytime".
YT-länk till "My Sweet Mystery"
YT-länk till "Storytime"
Jag är inte helt sålt på TDE ännu men har hittills hittat lite schyssta låtar eller till och med riktigt schyssta. "My Sweet Mystery", "Dead To Me" och "Songs The Night Sings". Refrängen till låten "Someone You Used To Know" är mycket bra. Vacker.
Än så länge tycker jag debuten med TDE är bättre än det andra albumet men jag har inte lyssnat in mig helt ännu.
Har ni hört det här projektet och vad tycker ni? Tror ni Nightwish-fans uppskattar TDE?