2024-12-25, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Snubblade över ett ämne där det står att ett mindre järnvägs företag skaffat en massa växlingslok som drivs på vätgas. Loken är från Polen och jag misstänker att de ska användas för växling i södra Sverige. Dra tunga laster i högre hastigheter har jag svårt att tänka mig att dom klarar av. Blir intressant att se om det lyckas eller floppar.

Ja, det är Väte Rail AB (Väte var, åtminstone från början, en förkortning för Växlings och Terminaltjänst)
Citera
2025-01-05, 21:43
Medlem
Sabine Hossenfelder har en nyutlagd video om att vätgasdrömmerierna går i putten:

https://www.youtube.com/watch?v=awN2w3sGj1w

Bisarrt att de tagit sig så långt att det gjorts substantiella investeringar i skiten. Det är så dåliga verkningsgrader och så höga kostnader involverade att hela spektaklet skulle ha nixats redan på idé-stadiet med enkla överslagsberäkningar.
Citera
2025-01-05, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Sabine Hossenfelder har en nyutlagd video om att vätgasdrömmerierna går i putten:

https://www.youtube.com/watch?v=awN2w3sGj1w

Bisarrt att de tagit sig så långt att det gjorts substantiella investeringar i skiten. Det är så dåliga verkningsgrader och så höga kostnader involverade att hela spektaklet skulle ha nixats redan på idé-stadiet med enkla överslagsberäkningar.

Kul att titta tillbaka i tråden och se de som hyllade detta för tre år sedan.
Citera
2025-01-05, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Kul att titta tillbaka i tråden och se de som hyllade detta för tre år sedan.

Refererar till startinlägget

Jag känner mig mest bedrövad över att Naturvårdsverkets handläggare funnit för gott att dela ut 355 miljoner av våra surt förvärvade skattepengar till ett miljömässigt, resursmässigt och ekonomiskt genomruttet skitprojekt.

Som lätt skulle ha kunnat avstyras.

Jag hade personligen kunnat nixa det med några enstaka timmars arbetstid nedlagd på googling av basfakta och en kortare dragning av vätgasanvändningens realiteter.

Inte för jag tror att naturvårdsverkets briljanta beslutsfattare hade tagit någon som helst notis om några fakta som gått emot deras önskedrömmar.

Alldeles särskilt beklämmande är att 355 miljoner hade räckt alldeles utmärkt väl till något bra projekt istället.

Exempelvis en återstart av svensk reaktorteknik. Bygget av Oskarshamn 3 skedde med inhemska resurser, spaden sattes i backen i maj 1980 och i mars 1985 började man fasa in på nät.

Därefter har vi fulla 40 år av formidabla drifterfarenheter av den energikällan.

Med 355 miljoner från staten och en slant från industrin hade man haft en halv miljard för digitalisera ritningarna från 80-talet, göra de uppdateringar som krävs för nutidens förhållanden och utrett hur en återstart av byggnationerna ska gå till praktiskt.

Många av ingenjörerna från tiden det begav sig finns fortfarande i livet och kan hålla föreläsningar med precis de tankegångarna:

https://www.youtube.com/watch?v=whe5Yfel8tQ&t=3492s

Bedrövligt, bedrövligt, bedrövligt. Jag skäms för denna lågpunkt i svensk statsförvaltnings historia.
Citera
2025-01-08, 19:07
Medlem
Personligen tror jag det är en del mygel inblandat. Massa konsulttimmar och dyra investeringar i prylar som ingen kan kontrollera priset på.
I slutändan har en handfull handläggare och "vätgasutbyggare" mjölkat ut massa skattemiljoner till utländska konton.
Och alla spelar dom lika dumma.
Citera
2025-01-08, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Refererar till startinlägget

Jag känner mig mest bedrövad över att Naturvårdsverkets handläggare funnit för gott att dela ut 355 miljoner av våra surt förvärvade skattepengar till ett miljömässigt, resursmässigt och ekonomiskt genomruttet skitprojekt.

Jo, tänkte mer på fånarna i tråden som var otroligt övertygade om vätgasens förträfflighet och hur den skulle göra "de löjliga elbilarna obsoleta".
Citera
2025-01-08, 21:33
Medlem
Regeringsbildares avatar
Förutom räckvidden finns det överhuvudtaget någon fördel med vätgas jämfört med direkt eldrift? Vätgas är ineffektivt eftersom det kräver stora energimängder att tillverka. Är man oroad över elbilarnas energianvändning och dess effekt på elnätet borde oron vara ännu större med vätgasbilar eftersom de konsumerar 20-40% mer energi för samma uteffekt. "Bilar" som tråden ligger i är definitivt inte hjälpta av någon vätgas. Möjligen flygplan eller liknande som är begränsade i hur mycket batterier de kan bära på.
Senast redigerad av Regeringsbildare 2025-01-08 kl. 21:36.
Citera
2025-03-12, 20:09
Medlem
Nya rön enligt Vattenfall själva att storskalig lagring av vätgas verkar överträffa deras förväntningar. Vad tror vi om detta? Självklart är det tänkt att användas till Hybrit, men om vi tänker oss det åsidosatt (den diskussionen är redan tillräckligt infekterad) - hur kan det påverka samhället i och med att man nu kan lagra vätgas framställd av elektrolys på storskalig nivå? Lagra överproduktion av energi från t.ex. vatten- och kärnkraft när elen är billig och sälja av den när den är dyr? Lagra energi från oförutsägbara källor (d.v.s. gröna?). Går det att lita på källan till deras forskning?

Länk:
https://news.cision.com/se/vattenfall/r/hybrit--storskalig-lagring-av-fossilfri-vatgas-framgangsrikt-bevisad,c4111661
Citera
2025-03-12, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergakungtroll
Nya rön enligt Vattenfall själva att storskalig lagring av vätgas verkar överträffa deras förväntningar. Vad tror vi om detta? Självklart är det tänkt att användas till Hybrit, men om vi tänker oss det åsidosatt (den diskussionen är redan tillräckligt infekterad) - hur kan det påverka samhället i och med att man nu kan lagra vätgas framställd av elektrolys på storskalig nivå? Lagra överproduktion av energi från t.ex. vatten- och kärnkraft när elen är billig och sälja av den när den är dyr? Lagra energi från oförutsägbara källor (d.v.s. gröna?). Går det att lita på källan till deras forskning?

Länk:
https://news.cision.com/se/vattenfall/r/hybrit--storskalig-lagring-av-fossilfri-vatgas-framgangsrikt-bevisad,c4111661

Jojo, just själva lagringen är ju säkert fin och fungerar ok också i stor skala.
MEN problemet är ju att för att lagra vätgas, måste den ju tillverkas först. Det är en enormt energikrävande process där du ändar upp med 1/3 av elenergin du puttar in. Personligen tror jag mer på lagring av elenegien i vattenmagasin eller liknande; lägre kostnad och högre verkningsgrad. Skippa vätgassteget helt enkelt. MEN ska man få gratispengar ac naturvårdsverket så ska det väl vara mer exotiskt, så då kör vi lite idiot-vätgas, plockar in 50miljoner på mitt konto på caymanöarna, och kvitterar ut 2000h "vätgasresearch".
Citera
2025-03-12, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Jojo, just själva lagringen är ju säkert fin och fungerar ok också i stor skala.
MEN problemet är ju att för att lagra vätgas, måste den ju tillverkas först. Det är en enormt energikrävande process där du ändar upp med 1/3 av elenergin du puttar in.

Jag hör dig. Men när det är så att det gäller ett överflöd av energi som annars hade "runnit ut i sanden" så är väl alla lagringsmöjligheter bra. Och det är väl glädjande att skattepengarna gått till något som faktiskt gav någon form av positivt utfall, speciellt i denna fråga kring Hybrit.

Citat:
Personligen tror jag mer på lagring av elenegien i vattenmagasin eller liknande; lägre kostnad och högre verkningsgrad.

Högre än 94% som de skrev i artikeln att vätgas hade? Undrar också då vilka volymer av vattenmagasin man skulle prata om. Dessutom är el-lagring i vattenmagasin väldigt beroende på vilken typ av elevation, och geografi marken omkring har - Sverige är dock mycket lämpligt för denna typ av lagring jämfört med många andra länder. Så du kanske har rätt i att det är bättre för större volymer.

Citat:
Skippa vätgassteget helt enkelt. MEN ska man få gratispengar ac naturvårdsverket så ska det väl vara mer exotiskt, så då kör vi lite idiot-vätgas, plockar in 50miljoner på mitt konto på caymanöarna, och kvitterar ut 2000h "vätgasresearch".

Ja det är ju definitivt någon som tjänar ofantliga mängder pengar på detta. Man får väl bara hoppas att det inte är som med Northvolt, d.v.s. att en riktigt stor del slank ner i VD:arnas ficka. När såna här stora statliga satsningar slår fel så går väl åtminstone majoriteten av pengarna till arbetares löner i områden som man vill ska växa. Fy fan.
Citera
2026-03-09, 07:05
Medlem
Och nu larmas det om ofärdig teknik och pengar i sjön:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/larmen-inifran-borsbolaget-powercell-bluff-bakom-hyllad-gron-vatgasteknik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in