2021-12-18, 18:40
Medlem
Hegamons avatar
Jag köpte ett heltäckande bilkapell för vinterbruk på Biltema. Den tror jag effektivt kommer förhindra is på rutor, fastfrusna lås och även is och imma på insidan av bilen. https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/bilkapell/helkapell-485-x-178-x-120-cm-2000047246?gclid=Cj0KCQiAqvaNBhDLARIsAH1Pq52FMwbTH apuOi9cyx-o3Ct8AO_in8 DIa8j2_KRXoM0alpP5eHi373oaAorFEALw_wcB

Sedan har jag sprutat på flytande listskydd från Biltema på bildörrens gummilister så dörren inte fryses fast. Jag har redan fått slita i bildörren för att komma in. https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/skyddstatningsmedel/listskydd-2000038556?gclid=Cj0KCQiAqvaNBhDLARIsAH1Pq51iKrvQ1 SxegR1oxj3YxAtw5rlzp0eDNFZ_kblH7Kez3p5En Q-yj4YaAlb3EALw_wcB

Jag kommer inte försöka spruta på massa saker på insidan av rutorna.
Citera
2021-12-18, 18:44
Medlem
Duvlorts avatar
Gör som man gör när man snorklar, spotta på glaset och gnugga in.
Mycket spott blir det...

Nej, bästa tipset är att köra full värme (golvet) och fläkt 10 minuter innan man är framme med fönsterna runt om öppna på glänt.
Citera
2021-12-18, 18:55
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
är inte det en jävligt dyr lösning att sprejja en burk raklödder över rutan var och varannan dag?
Det är ju liksom inte frågan om att spreja hela rutan som en jävla gräddtårta utan att fördela ut en klick över rutan. En burk raklödder för 19 kr lär räcka flera år om man bara använder den till detta.
Citera
2021-12-18, 19:10
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag köpte ett heltäckande bilkapell för vinterbruk på Biltema. Den tror jag effektivt kommer förhindra is på rutor, fastfrusna lås och även is och imma på insidan av bilen. https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/bilkapell/helkapell-485-x-178-x-120-cm-2000047246?gclid=Cj0KCQiAqvaNBhDLARIsAH1Pq52FMwbTH apuOi9cyx-o3Ct8AO_in8 DIa8j2_KRXoM0alpP5eHi373oaAorFEALw_wcB

Sedan har jag sprutat på flytande listskydd från Biltema på bildörrens gummilister så dörren inte fryses fast. Jag har redan fått slita i bildörren för att komma in. https://www.biltema.se/bilvard/bilunderhall/skyddstatningsmedel/listskydd-2000038556?gclid=Cj0KCQiAqvaNBhDLARIsAH1Pq51iKrvQ1 SxegR1oxj3YxAtw5rlzp0eDNFZ_kblH7Kez3p5En Q-yj4YaAlb3EALw_wcB

Jag kommer inte försöka spruta på massa saker på insidan av rutorna.
En trasa med lite atf olja har jag använt på lister under många år och funkat bra, silikon grejer kommer inte in på gården någon mer gång
Citera
2021-12-18, 19:15
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag tänkte smeta på raklödder på insidan av mina bilrutor för att få bort imman som uppstår. Det är vinter och det blir så immigt när jag ska köra iväg. Jag kletar väl på raklödder med handen på insidan så ska det väl funka?

Jag tror nämligen att kemikalierna i raklödder på burk kommer göra så att vattenkondensen inte fastnar på insidan av rutan så lätt. Varför det är så vet jag inte, vet du?
Lös problemet med fukten i bilen. Då slipper du kladda med raklödder och andra idiotiska husmorstips som bara är nödlösningar.

Tidningar på golvet är också trams. Visst, de suger åt sig fukt men du lär byta tidningar varje dag för att de sen inte ska avge fukt.

En bil som är hyfsat torr inuti immar inte igen hela tiden. Skaka av snö, slask och väta från skorna när du kliver in.

Så spara raklöddret till sambons intimrakning och kolla dräneringar, se till att inte regn och smältvatten tar sig in i läckande rutor, lister och eventuella fästen för takräcke.

Vatten har en jävla förmåga att rinna åt alla håll och ta sig in. Hade själv en bil som blev blöt på framgolvet p.g.a en otät packning runt ena baklyktan. Tog tid att lokalisera den läckan.
Citera
2021-12-19, 19:17
Medlem
elbels avatar
På äldre bil brukar finns en spak för recirkulation av luften, hjälper det att stänga av friskluftintag vid parkering?
Tänker att fukten kryper in där?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in