2021-12-13, 04:52
Medlem
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/vintertillbehor/avisningsmedel/fuktslukare-004670/

Kanske.
Citera
2021-12-13, 05:25
Medlem
Byt kupefilter ställ bilen varmt med rutorna nere i 24h så slipper du raklödder mm.
Du måste bli av med fukten i bilen, kolla även dränering så det inte är stopp mellan a-stolpe och motorhuven då det kan bli en hel del löv där som täpper igen dräneringshålet och vatten flödar in i kupén.
Citera
2021-12-13, 05:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag tänkte smeta på raklödder på insidan av mina bilrutor för att få bort imman som uppstår. Det är vinter och det blir så immigt när jag ska köra iväg. Jag kletar väl på raklödder med handen på insidan så ska det väl funka?

Jag tror nämligen att kemikalierna i raklödder på burk kommer göra så att vattenkondensen inte fastnar på insidan av rutan så lätt. Varför det är så vet jag inte, vet du?
Förmodligen har du fukt i hela bilen som du måste bli av med annars får du lära dig skaka av skorna som är fulla med snö… raklödder är ingen lösning! Se till att kupén är torr och fri från snö sen full blås med AC
Citera
2021-12-13, 08:34
Medlem
goofers avatar
Byt ut ditt kupéfilter.
Köp en fuktslukare, gärna en sådan som tipsat om i tråden från Jula.

Hjälper det inte så kolla först så du inte har något läckage i slangarna till kupén.

Kör du ofta korta sträckor kommer du få problem då bilens värme system inte hinner värma upp och torka ur ordentligt.

En längre resa ibland är bra, parkering i varmgarage är också bra. En kupéfläkt att torka ur all fukt med funkar också bra.
Citera
2021-12-13, 09:19
Medlem
Starta kupévärmaren 30 min innan du ska åka.
Eller kanske bara vi i Norrland som har sånt.
Citera
2021-12-13, 09:29
Medlem
hippilis avatar
Ett annat tips.
Gött rent rutorna på insidan med papper och vatten gnugga noggrant så rutorna är riktigt rena.
Citera
2021-12-13, 10:00
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Jag tänkte smeta på raklödder på insidan av mina bilrutor för att få bort imman som uppstår. Det är vinter och det blir så immigt när jag ska köra iväg. Jag kletar väl på raklödder med handen på insidan så ska det väl funka?

Jag tror nämligen att kemikalierna i raklödder på burk kommer göra så att vattenkondensen inte fastnar på insidan av rutan så lätt. Varför det är så vet jag inte, vet du?

Du kanske tror att jag skojar, men sperma funkar otroligt bra. Av någon anledning fastnar inte fukten efter du smörjt in med det, nånting med proteinet som är resistent. Har provat all världens medel från Jula Biltema etc inget funkade så bra som sperma. Om du tycker det är för jobbigt att smörja in kan du även göra dig en liten kopp och ställa i bilen, funkar likande fuktslukare, torrbollen etc.
Senast redigerad av solstrålar 2021-12-13 kl. 10:04.
Citera
2021-12-13, 10:12
Medlem
Paddan1000s avatar
Du kan använda spolglans till diskmaskinen istället. Då slipper du löddret, men får samma effekt.

Sedan finns det en grundorsak till att rutorna immar igen som du får angripa.

Det viktigaste är att alltid ha luftkonditioneringen på även på vintern, så drar den fukten ur luften i bilen och håller dessutom kondensorn ren vilket motverkar mikrobiell växt och disktrasedoft ur luftkonditioneringen på sommaren.

Annars får du se hur fukten kommer in. Har du snö på skorna får du sparka av den innan du går in i bilen. Du kan också se om alla dräneringshål är öppna, som i reservhjulsbaljan och i dörrkarmarna. Slutligen får du se om det finns något hål under bilen där snö och vatten kommer in. Jag hade på min bil ett från fabriken borrat hål under mitt baksäte som de av misstag missat att plugga igen, vilket tog in vatten och gjorde att undersidan av baksätets dyna alltid var fuktig. Efter att jag satt silvertejp över hålet minskade problemet med imma i bilen betydligt.
Senast redigerad av Paddan1000 2021-12-13 kl. 10:14.
Citera
2021-12-13, 10:18
Medlem
LKKINGENs avatar
Glöm inte skaka burken ordentligt innan du sprutar på!
Citera
2021-12-13, 13:53
Medlem
ETA2824-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhimpyMalt
Starta kupévärmaren 30 min innan du ska åka.
Eller kanske bara vi i Norrland som har sånt.

De flesta har inte tillgång till någon elstolpe, många parkerar längs med gatorna och där finns inga uttag till kupévärmare, om man inte vill dra en ca 20-1000 meter lång skarvkabel från lägenheten. Ungefär lika verklighetsfrånvänt som att säga att man ska åka tunnelbana istället för att ta bilen.
Citera
2021-12-13, 14:25
Medlem
Trontie123s avatar
Jag använde babyschampo på mina skyddsglasögon och det funkade
Citera
2021-12-13, 14:27
Medlem
Citat:
Potatis funkar inte. Det visar prover på här: https://www.youtube.com/watch?v=8Vj9avZxuwI

Det är inget problem. Jag har sprutat ut hela raklödderburken på insidan av vindrutan och sidorutorna nu. Ska nog troligen inte köra för jag drack några öl. Kanske kan prova köra lite på gatan bara.

är inte det en jävligt dyr lösning att sprejja en burk raklödder över rutan var och varannan dag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in