2021-12-12, 00:38
Medlem
Därför att folk är pk här.
Föreställ dig kaoset om något skulle ha DIET i namnet
Citera
2021-12-12, 01:22
Medlem
Bertil85s avatar
Coca-Colan du får i Europa smakar- och är inte samma sak som i USA.

Man måste varit i USA för att få smakskillnaden.
Citera
2021-12-12, 01:24
Medlem
Drozds avatar
Lite olika sötningsmedel. Diet Coke innehåller bara NutraSweet (aspartam), Coke Light innehåller även natriumcyklamat och acesulfam. Tror det har att göra med att vissa länder hade gränsvärden mot aspartam förr (men inte USA). Det är en viss smakskillnad, svårt att säga vilken som är äckligast dock.
Citera
2021-12-12, 02:39
Medlem
OneTaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4-4-2
Fy fan, det där gjorde ont i hela min kropp att läsa.
varför?
Citera
2021-12-12, 02:57
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Lite olika sötningsmedel. Diet Coke innehåller bara NutraSweet (aspartam), Coke Light innehåller även natriumcyklamat och acesulfam. Tror det har att göra med att vissa länder hade gränsvärden mot aspartam förr (men inte USA). Det är en viss smakskillnad, svårt att säga vilken som är äckligast dock.
precis, diet coke och coca cola light är två olika, vill minnas att en av dem var caffeine free ett tag också. light när den kom var helt ok i smaken, nu är alla de där ersättningsdryckerna odrickbara.
Citera
2021-12-12, 03:00
Medlem
4-4-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
varför?

För att det är en ren och skär slakt av det svenska språket. Det kan vara det värsta jag sett på Flashback någonsin.
Citera
2021-12-12, 07:37
Medlem
Svettiga-babbars avatar
Tycker mig märka att Zero har tagit över det mesta av "diet"-marknaden. Inga restauranger säljer light, på mitt lokala ICA är ration 90 % - 10 % zero - light.

För övrigt är "diet" missvisande på många sätt, då light-produkter sen länge har bevisats bidra till viktuppgång.
Citera
2021-12-12, 08:25
Medlem
Man har haft fokusgrupper och marknadsundersökningar som pekat på att dessa namn var bättre för respektive affärsområden.

Varför bytte man namn på Honda Fitta när den kom till Sverige?
Varför heter det Läderlappen istället för Batman?
Varför smakar godis olika i olika länder?

För att folk är olika.
Ibland har man inte tänkt hela varvet (Honda fitta) och ibland är det bättre för affärerna att ha olika namn.
Citera
2021-12-12, 08:46
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
upp hovs rätts problem

Du vinner priset för den värsta särskrivning jag någonsin sett! 🏆😉
Senast redigerad av Cindell 2021-12-12 kl. 09:22.
Citera
2021-12-12, 09:11
Medlem
Michael-ScarNs avatar
Stämmer det att de är en upp hovs rätts problem fråga?
Senast redigerad av Michael-ScarN 2021-12-12 kl. 09:16.
Citera
2021-12-12, 09:29
Medlem
Tropexs avatar
Marknadsföring och reklam: när hälsoboomen kom på 00-talet nån gång, var det många kändisar som var "on a diet". Ordet light hade de behövt förklara, med diet behövs inte det till samma utsträckning.
Citera
2021-12-12, 10:59
Medlem
Kebbabturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av puckatvarre
Kommer inte ihåg exakt var jag läste det men det fanns någon teori om att amerikanska män tyckte det var fjolligt att dricka en "light" variant av läsk så namnet ändrades till "diet coke" och det lilla tricket fungerade, det handlar alltså om marknadsföring och att nå en större konsumentgrupp av män men receptet ska alltså vara identiskt.

Bara massa påståenden utan någon som helst uppbackning av data. Bud Light säljer som smör. Bara att kolla på siffrorna. Och kan man dricka light variant av öl så kan man dricka light variant av läsk som enligt mig bara barn dricker. Riktiga män dricker inte läsk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in