2021-12-11, 16:07
Medlem
slagskotts avatar
Åt minimalt i 9 dagar, ett knäckebröd med makrell i tomat till frukost
Lunch. Sallad m. protein(fisk/kyckling/kött)

Middag. Potatis, kött sallad

Kvällsmat. Rätt i koppen och ett knäckebröd.

Har ett fysiskt jobb, om jag börjar bli trött har jag choklad i bilen

23kg ned på 5 månader. Inte tappat styrka/ork, blivit billigare att äta, äter inte så mycket skitmat, måltiderna är planerade, äter långsammare och njuter/uppskattar maten mer, småäter inte.

Handla aldrig hungrig, var konsekvent.

Lycka till, det finns många olika vägar till målet
Citera
2021-12-11, 16:27
Bannlyst
Jag gick ner jättemycket genom att medvetet göra maten mindre god, typ hälla i bönor i köttfärsåsen och annat som jag inte gillar.
Laga maträtter som jag aldrig egentligen skulle ha valt själv.
Tappade jättemycket i vikt för jag åt mindre och maten varade längre.

men jag kan inte påstå att de var värt det, även om det var ekonomiskt och jag gick ner vikt.
Det blir väldigt tråkigt mest är väl därför.

Att äta mat med lite kalorier och sånt kan ändå skapa sug, medans mat som inte är speciellt god bara stannar vid absolut nödvändigt intag.
Jag tappade 20 kg snabbt.
De ska vara mat som inte är helt fruktansvärd men samtidigt absolut inte någon njutning, ungefär som att man inte är sugen på smaken ifrån vatten om man inte är törstig.
God mat gör att man äter mer än nödvändigt för de innehåller njutning.
Senast redigerad av Cat-mind-jedi 2021-12-11 kl. 16:33.
Citera
2021-12-11, 16:38
Medlem
SarkastiskSympatis avatar
Magiskt att dessa typer av trådar inte direkt hamnar i papperskorgen och TS blir hänvisad till befintlig tråd.

OnT: Jag gick ned från 100 till 69 på ett halvår genom att äta 1200 KCAL (Huel) om dagen och springa en timme fem dagar i veckan.

Svaret är, och kommer alltid att vara, ät färre kalorier än du gör av med.

TL: DR: Ät mindre och rör dig mer
Citera
2021-12-11, 17:54
Medlem
Så här gjorde jag exakt:

Frukost: tonfiskburk (i vatten), isbergssallad, en tomat, lite salt och en skvätt olivolja på

Lunch: Ceasarsallad med kycklingfile

Mellanmål: multivitamintablett + vatten

Middag: vatten blandat med lite salt

Exakt såhär åt jag varje dag i 6 månader, hade en fuskdag i veckan där jag åt endast en pizza under hela dagen. Gick ner 24kg.
Citera
2021-12-11, 18:00
Medlem
Henriksss avatar
Jag bytade luncherna och kvällsmaten till dafgård/findus frysta färdigrätter. Ca 500 kalorier och det är betydligt mindre än hamburgermenyn eller pizzan.
En bonus var att det blev betydligt lägre matkonto också.
Önskar dig lycka till!
Tänk på att den första veckan är jobbigast 👍
Citera
2021-12-11, 18:26
Medlem
Jag började bli lite plufsig för ett par år sen. Tog mig i kragen och började äta ordentligt och vid fasta tider. Skippa allt godis, chips etc. Skippa även mellanmål. Har man väl fått pejl på maten så kommer vikten sköta sig själv.

Skulle även rekommendera tung styrketräning minst tre gånger i veckan men skippa cardion… Träningen är dock inget måste men det underlättar.

Gör du allt detta kommer fettet rinna av dig!
Citera
2021-12-11, 18:28
Medlem
Kajahs avatar
Periodisk fasta och löpträning. - 20 kg sedan mars. Helt ok. Hade säkert tappat mer om jag inte unnat mig godis ibland, och så äter jag hyffsst dålig mat.
Citera
2021-12-11, 18:49
Medlem
TuckerandDales avatar
Körde som vegetarian, helvete vad alla färdigprodukter smakade skit, värst var nog fan korvarna och den äckliga vegetariska färsen så redan där försvann mängder med kalorier eftersom jag inte klarade av att äta eländet. Sen var det tråkigt att äta vegetariskt efter ett tag även om man lagar allt från grunden så där någonstans började kilona formligen rinna av som aldrig förr.
Citera
2021-12-11, 18:51
Medlem
R5As avatar
Gick ner 30+ kilo cirka 6 gånger sen jag var 14 år. Det var enormt svårt att hålla vikten. Slutade med en gastric sleeve för mig.
Citera
2021-12-11, 18:57
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Ät extremt långsamt nästan löjligt långsamt. Anledningen är att magens signaler att den fått nog skall kunna hinna ikapp. Ha vana att lämna mat på tallriken.

Ät regelbundet, kolla på klockan. Förslagsvis efter en vanlig rätt ca 1.5 timmar till att ta ett äpple/päron och därefter ca 1.5 timmar till en tallrik vanlig mat igen.

Ha koll på vad du äter, undvik socker, enda sockret du skall få i dig är från frukt (fruktos lagras inte i kroppen). Morötter kål och andra knapriga grönsaker fyller upp volymen med harmlös mat i säcken, själv kör jag även med kokt sötmandel. Mer grönsaker och mindre fett. Kom ihåg, chips och sånt innehåller otroliga mängder fett.

Som andra säger, motionera, räcker med 1 km varannan dag, sen ökar du successivt. Bara du gör det regelbundet. Regelbundenhet är viktig.

ABSOLUT ingen alkohol, det skall vara helt och hålet noll. Själv gick jag ner 10 kg på 2 månader av bara det.

Sen no pain, no gain : Lär dig klara av hunger, det gör ont ja men stå ut tills nästa gång du skall äta.

Lägg dig och sov på tom mage, dvs ersätt sista måltiden med en löprunda. Det är mördande för sinnet men du ville veta hur man går ner i vikt. Efter ett tag lär man sig hantera att magen är tom, stå ut.

Äta mycket fruktos är inget vidare då det inte är bra för levern och mycket av det blir till fett direkt.

Att äta ofta är dåligt för dina insulinnivået och bör undvikas.
Citera
2021-12-11, 20:30
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okokko
Okej!
Jag behöver gå ner 20 kilo.
Hur gjorde ni som lyckats?

Sluta ät två gånger per dag. Kör lite frukost och sen lunch. Lite sallad på kvällen. Gå och sov tidigt så du inte hinner bli hungrig. Sen ingen öl. Promenera lite.
Citera
2021-12-11, 21:13
Medlem
Beethovanias avatar
Jag har gått ner runt 25 kilo i år. Jag har i ärlighetens namn inte gjort det sådär jätteorganiserat, har inte räknat kalorier eller följt någon viss diet. Det jag gjort är:

- Börjat med promenader och sedan löpning. Cirka 2-3 gånger i veckan.
- Slutat med godis. Undivikt socker i så stort grad som möjligt.
- Slutat med alkohol.
- Kraftigt minskat snabbmat och andra tunga rätter såsom pizza, hamburgare och liknande.
- Försökt äta rimligt stora portioner där jag ökat andelen grönsaker, rotfrukter, fisk, och magert kött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in