• 1
  • 2
2021-12-10, 22:56
Medlem
Säg upp dig du med och hitta något nytt. Tyvärr är det den enda lösningen, om än bara det en tungrodd lösning.

Har själv varit i en liknande situation på en större arbetsplats. Efter nästan 10 år så hade de flesta av mina kollegor som var där när jag började slutat och inget var sig riktigt likt längre. Jag kunde gå runt på min arbetsplats och inte "känna igen" mig, det hade förändrats på tok för mycket.
Citera
2021-12-10, 23:34
Medlem
Peripheryys avatar
Det bästa man kan göra är att byta när tanken väl ploppar upp för ofta. Börja sök jobb som du verkligen kan tänka dig är intressant.

Jag slutade en gång på en arbetsplats där många av mina kamrater slutade innan mig. Till slut var majoriteten av folket som var kvar bottenskrapet och mina bra chefer hade bytts ut för längesen, där och då fanns det inget annat att göra än att säga upp sig. Sedan jobbade jag på ett ställe i 3 år och lärde känna några sköna typer där med, men slutade för att jag kände att själva jobbet inte gav mig något.

Nu jobbar jag på en arbetsplats med ett gäng gamla kollegor från tidigare arbetsplats. Det borde vara bra, men känns inte helt rätt här heller... Dålig styrning från chefer och så finns det en del folk som ej bidrar till verksamheten. Kommer nog byta så fort jag hittar något annat vettigare och ungefär samma lön.

Bästa man kan göra är att sluta på topp, innan man tröttnat på arbete, kollegor eller chefer. Då finns det ju iallafall en chans att man kanske kan få komma tillbaka, om man inte bränt alla sina broar.
Senast redigerad av Peripheryy 2021-12-11 kl. 00:28.
Citera
2021-12-11, 00:17
Medlem
Vem0ths avatar
När det blir byte av regim så innebär det ibland sämre arbetsmiljö och förutsättningar. T ex man anställer en chef vars primära roll är att kapa kanter för att spara pengar, då brukar folk säga upp sig vilket är också vad denne chef vill. Kvantitet över kvalité gäller för dessa.

Har själv sagt upp mig när vår kära chef slutade och den nye var på en helt annan bana, alla visste att företaget inte skulle kunna hålla ihop med hans vision och därmed sade upp sig, självklart hade företaget under nye chefen gått så dåligt så någon annan köpte upp det men de anställda som jobbat länge har ofta väldigt bra koll på att konceptet fungerar eller inte. Som fotsoldat vet man vad kunderna efterfrågar och när chefen prioriterar något kunderna inte efterfrågar så kommer såklart skeppet sjunka.
Citera
2021-12-11, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JabbatheHut360
Under senaste året har jag tappat 5-6 st av mina absolut bästa kollegor.
De har antingen slutat och börjat nytt jobb eller blivit uppsagda.
Jag sitter säkert då jag har en spets/nyckelkompetens på företaget. Men jag börjar känna att jag tycker det inte är roligt på jobbet längre.

Jag trivs med mina arbetsuppgifter och det jag jobbar med. Men arbetsplatsen är inte den samma när kollegorna försvinner. Och det är alltid ens omtyckta kollegor som försvinner. Aldrig tjuriga bitter kärringarna som bara klagar över allt och inte gör ett skit.

Ni som varit med om detta. Hur hanterar ni det?
Har funderat på att sluta och börja ett annat jobb. Men jag vet inte om det hjälper.
Eller ska man kämpa kvar och hoppas de som blir anställda istället är bra personer?

Fundera på hur länge du vill stanna kvar och hoppas på att det ev. "kan" bli bättre.

Har man tappat sina närmaste "bästa" kollegor så är jag inte förvånad att du funderar på att hoppa av eller byta. Det är naturligt.
Citera
2021-12-11, 07:21
Medlem
Germanofils avatar
Kollegor kommer och går. Har förlorat några underbara sådana de senaste åren men också fått några nya som är riktigt bra. Om de nya bara varit skräp hade jag också valt att byta jobb men som det är nu trivs jag med min arbetsgrupp.

Söker ni nytt folk just nu? Om ja så kan du ju vänta och se hur de nya kollegorna är. Ge det ett halvår eller så.
Citera
2021-12-11, 07:59
Medlem
Ghastens avatar
Företagen tar inte hand om guldkornen. Vi har blivit av med personer som aldrig kan ersättas.
Personer som är trevliga och kan så mycket.
Klart det är dem bittra kvar som lämnar över jobben till andra.
Citera
2021-12-11, 08:53
Medlem
Ibland har det att göra med att folk söker stimulering i livet.
Ibland har det att göra med att man kan få bättre betalt någon annan stans.

Men jag skulle se ett större tapp (speciellt bland högre kompetens/bra personer om majoriteten slutade självmant) som att företaget rent allmänt missköter sin arbetsplats eller behandlar folk som skit.
Det kan vara ett tecken till dig TS att fundera på att sluta själv, eller ta över företaget och driva det själv (är väl inte helt omöjligt om det är ett mindre företag), då kan du ju även sparka dessa HR kärringar för att ha utsatt andra för en dålig arbetsmiljö och göra företaget lönsamt igen.
Citera
2021-12-11, 09:31
Medlem
Ser till att vara den första att lämna så slipper man den sitsen
Citera
2021-12-11, 09:53
Medlem
LKKINGENs avatar
Om din spetskompetens inte är helt värdelös för alla utom din nuvarande arbetsgivare är det väl dags att se sig om efter annat och samtidigt få upp lönen ett par snäpp.
Alla företag letar efter spetskompetenser.
Kram
Citera
2021-12-11, 17:15
Medlem
Hade samma situation hänt mig 2 gånger tidigare.

Första gången: Jobbade i en butik, sjukt stressigt jobb (konstant underbemanning). Men vi var ett gäng som alltid var där och styrde upp. Och så kom en dag då den ena slutade. Och då vart der som om hela korthuset blåste omkull. En efter en var dom alla borta och 2 månader senare var det jag och ett gäng nya rookies kvar. Då dom både var slöa och rätt trötta som människor, bytte jag.

Andra gången: Sjukt härligt gäng, jobbade via telefon (cold sales). Som alla vet, som jobbar på 100% provision så är det inge dans på rosor innan du kommit igång och blivit bra på det. Men då vi allihop satt i samma sits så stöttade vi och fanns där för varandra. Vi gjorde allt ihop och det första året kändes det lite som "ens andra familj". Men så slutade den personen som var bäst i teamet. Och det var även denna som var det som var bäst till att peppa alla (chefen var en avdankad gammal säljknusse som var lika pedagogisk som en lus). När hon gav upp, vart det lika här. En efter en droppade av. Till sists var det jag + en till från det gamla teamet. Resten var bara nya, som vi fick ansvaret att lära upp. Då vi inte fick någon ersättning för detta och det förväntades precis samma siffror av oss. Så slutade jag och den andra efter 2 månader. Var helt ohållbart! Vi bestämde oss för att köra igång med eget, som vi fortf pysslar med 7 år senare.

Höll kontakten en del med den gamla chefen (han var rätt skön, fast han var trött som fan).

4 mån efter jag och den andra slutade bytte dom kontor. Och hela deras avdelning las ner i flytten. Så ja, det löste sig ganska bra endå!

Slutord: Gå inte runt o dalta, byt bara.
Citera
2021-12-11, 19:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JabbatheHut360
Under senaste året har jag tappat 5-6 st av mina absolut bästa kollegor.
De har antingen slutat och börjat nytt jobb eller blivit uppsagda.
Jag sitter säkert då jag har en spets/nyckelkompetens på företaget. Men jag börjar känna att jag tycker det inte är roligt på jobbet längre.

Jag trivs med mina arbetsuppgifter och det jag jobbar med. Men arbetsplatsen är inte den samma när kollegorna försvinner. Och det är alltid ens omtyckta kollegor som försvinner. Aldrig tjuriga bitter kärringarna som bara klagar över allt och inte gör ett skit.

Ni som varit med om detta. Hur hanterar ni det?
Har funderat på att sluta och börja ett annat jobb. Men jag vet inte om det hjälper.
Eller ska man kämpa kvar och hoppas de som blir anställda istället är bra personer?

Jag var med om det och kände att jag inte kommer vilja vara kvar utan min favoritkollega. Detta var andra kollegan jag gillade som slutade så då bestämde jag mig helt enkelt för att ta tjänstledigt och börja plugga på Högskolan i några år. För mig var det de bästa valet jag gjort.

Du kan ju antingen kämpa vidare och hoppas på att nya roliga kollegor dyker upp i framtiden eller så tar du chansen att göra något annat. Tänk att detta kanske är ett tecken på att du ska gå vidare och göra något du alltid drömt om.
Citera
2021-12-11, 22:03
Medlem
duden83s avatar
stämmer in i kören..
byt jobb om du känner så.
Du behöver inte sluta och sedan söka jobb utan det bästa är att söka jobb medan du har jobb.
När du har jobb vill alla ha dig när du inte har jobb frågar de sig varför.

Jag hade mitt första jobb för länge.
Man får ofta högre lön när man byter, förbättrar sin CV, Får möjlighet att få nya spännande arbetsuppgifter etc.
Förändring är bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in