Citat:
Ursprungligen postat av
JAQ
Jag har en massa äldre album liggandes på en extern hårddisk + en annan laptop. Eftersom dem tar en del plats har jag dem inte på alla enheter, och har alltså inte tillgång till dem.
Min Samsung är synkad till Google Photos och det är smidigt att ha bilderna där. Nu skulle jeg vilja samla alla bilder på en molntjänst, och dessutom synka telefonen så bilder jag tar med den hamnar där med.
Det finns massa lösningar, men vad är egentligen bra och prisvärt? Jag kan gott betala för extra utrymme på Google Photos och få upp allt där, men är det en plats man vill ha allt? Gratisvarianten har väl kritiserats för att Google gärna samlar på sig all intressant information de kan få tag i.
Det är viktigt att det blir enkelt att komma åt bilderna från android och pc, och gärna som album och inte bara mappar med filer. Vad borde jag välja för fotolagringstjänst?
Jag kör Dropbox för bilderna i originalstorlek och använder Google Photos gratisversion som sänker kvaliteten. Har Google Photos eftersom deras sökfunktion är överlägsen, däremot har jag haft mina bilder och andra filer på Dropbox sen typ 2010 så låter det ligga kvar där av ren bekvämlighet.
Men ja, Googles sökfunktion där du kan söka på objekt (typ bil, julgran eller din dotters namn om du ställt in det för ansiktsigenkänningen) är ovärdelig och Dropbox är inte ens i närheten på den fronten.