2021-12-15, 20:57
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muriatsyra
Det är fortfarande inget mot bilar, kolkraftverk, skogsbränder etc.
Dock rätt dåliga exempel. Bilar och kraftverk är essentiella för ett samhälle, vilket inte kan sägas för cigaretter. Och man kan knappast förbjuda skogsbränder.
Citera
2021-12-16, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bomber-O-Granater
Lite lördagsgodis gör ingen unge fet, om dom inte har luffare till föräldrar som tillåter dom sitta still inomhus förjämnan.
O en cigg då o då ger inte cancer. Så vad är din logik?
Citera
2021-12-17, 20:23
Medlem
early.birds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proklos
De flesta av er som Skriver hör tycks inte förstå att förbud är av ondo, speciellt förbud som inskränker på den egna kroppen.

Får mig att tänka på George Orwells 1984

Jag förstår precis vad du menar. Jag är liberal och för personlig frihet. Men din personliga frihet har ju naturliga restriktioner såsom lagar och regler. Om alla människor vore väl funtade så hade det räckt med en grundlag som säger visa respekt och hänsyn till andra. Regelsystem behövs inom många områden för att samhället ska vara effektivt, som t ex trafikregler.

Det sorgliga är att det anarkistiska flummet blivit så utbrett. Jag gör som jag vill och skiter i andra. Det betyder att någon, t ex en pundare eller svagbegåvad, själ någon annans rättighet. Ungefär som med rökning. Rökare kan börja röka i en folksamling och de tycker att det är deras rättighet. Vems rättigheter inskränks då? Kanske någon begåvad som kräver frisk luft.

Jag skiter fullständigt i om rökarna sitter i sina hem eller i sin bil och röker. Jag kan rekommendera minst 10 pack om dagen.
Senast redigerad av early.bird 2021-12-17 kl. 20:26.
Citera
2021-12-17, 20:29
Medlem
1754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madsolar
Nya Zeeland inför en ny lag där alla födda efter 2008 inte kommer att kunna köpa cigaretter nångång i sitt liv.

''Vi vill se till att unga personer aldrig börja röka så vi kommer lagstifta en rökfri generation'' säger hälsoministern Dr Ayesha Verrall

Häsloexperter i Nya Zeeland välkomnar lagstiftningen. "It will help people quit or switch to less harmful products, and make it much less likely that young people get addicted to nicotine," säger farmakolog professorn Janet Hook från University of Otago.

Kritiker varnar dock att lagstiftningen kommer skapa en svart marknad där kriminella kommer att bedriva cigaretthandeln på den svarta marknaden. "This is all 100% theory and 0% substance," Sunny Kaushal, chairman of the Dairy and Business Owners Group, a lobby group for local convenience stores "There's going to be a crime wave. Gangs and criminals will fill the gap"

Vad säger vi svenskar om lagstiftningen? Ska vi följa exemplet som Nya Zeeland inför? Hur förenligt är förbjud av cigaretter med den personliga friheten som vi i demokratiska länder propagerar för? Kommer förbjudet skapa en marknad för kriminella och är det skäl nog för att hindra detta lagförslag?

https://www.bbc.com/news/world-asia-59589775

Jag är för ett totalförbud på rökning, så ja, inför det överallt!
Citera
2021-12-18, 22:28
Medlem
madsolars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1754
Jag är för ett totalförbud på rökning, så ja, inför det överallt!

Varför är du det?
Citera
2021-12-18, 23:53
Medlem
1754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madsolar
Varför är du det?

Rökning förpestar för icke rökare, är dåligt för miljö och klimat.
Citera
2022-01-28, 01:41
Medlem
Svärjes avatar
Nån som inbillar sig att röklagarna ska liberaliseras när den orsakar så mycket elände?
Citera
2022-12-13, 23:07
Medlem
Andymeeks avatar
Varför ska staterna alltid förstöra för medborgare?

Inkomster vill dom inte fixa, men dom vill att "vi" ska skattas eller helt ta bort saker som vi vill åtnjuta.. why?

Ja vet rökning är inte bra för kroppen men någon annan ska inte komma och bestämma vad jag stoppar i min kropp.

Nu röker inte jag själv, men jag tänker mer som att nån skulle ta bort coca colan för mig och säga aja baja socker är inte bra så ingen ska någonsin mer dricka den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in