Börja med att ge din nya läkemedelsbehandling en chans.
Det kan ta några veckor innan man märker av någon effekt. Ibland kan ens mående förvärras i början och då är det bra att ha ångestdämpande läkemedel hemma (be psykiatrin om det ifall du inte redan har det).
Sätt upp små delmål, exempel:
* Om jag inte har märkt av någon förbättring alls inom ett *visst antal* veckor så ber jag om att få avsluta läkemedelsbehandlingen/höja dosen/byta medicin.
* Om jag har märkt av en viss förbättring inom ett *visst antal* veckor så ger jag läkemedlet några veckor till. Om läkemedlet fortsätter att ge endast väldigt liten effekt så ber jag om att få höja dosen eller att få terapi utöver läkemedelsbehandlingen.
* Om jag har märkt av en tydlig förbättring inom ett *visst antal* veckor så fortsätter jag med läkemedelsbehandlingen tills vidare (och följer sedan läkarens råd om ev. nedtrappning, osv).
* Om ingenting fungerar inom ett *visst antal* veckor/månader/efter att jag försökt med *det här och det här* så ber jag om att få prova elbehandling eller behandling med ketaminspray alternativt att få bli inlagd. Samma sak om måendet plötsligt skulle förvärras kraftigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
One2Many
Du hatar kvinnor och invandrare, och du har försökt ta ditt liv 10 ggr.
Det är dig själv du hatar. Varför vet jag inte, men när du kommer till den insikten så kommer du kunna gå vidare. Man måste våga förlåta sig själv.
Exakt min tanke.