2021-12-09, 10:48
Medlem
Vad är det med vuxna människor som stänger av hjärnan helt och hållet och förlorar allt eget tänkande när det kommer till just paket de har beställt? Om ni är såhär i allmänhet så hur fan överlever ni varje dag?
Citera
2021-12-09, 12:52
Medlem
over9ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipspajobbet
Vad är det med vuxna människor som stänger av hjärnan helt och hållet och förlorar allt eget tänkande när det kommer till just paket de har beställt? Om ni är såhär i allmänhet så hur fan överlever ni varje dag?
Kan du utveckla vad du menar?
Citera
2021-12-09, 13:09
Medlem
Ja, Berätta gärna vad du menar?

Det kan ju inte vara så att kunderna är förbannade när de väl får tag i någon halvmongoloid kundtjänstmedarbetare efter ett antal kontaktförsök och möts av en ointresserad dresserad apa som rapar ur sig saker enl. ett väl komponerat manuskript?

Eller där man som kund behandlas som skräp i samband med reklamationer?
Citera
2021-12-09, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bubbacelo
Ja, Berätta gärna vad du menar?

Det kan ju inte vara så att kunderna är förbannade när de väl får tag i någon halvmongoloid kundtjänstmedarbetare efter ett antal kontaktförsök och möts av en ointresserad dresserad apa som rapar ur sig saker enl. ett väl komponerat manuskript?

Eller där man som kund behandlas som skräp i samband med reklamationer?

Hade kunnat skriva en halv bibel om exakta scenarion där det är ytterst tveksamt om personen i fråga gått klart 2an i grundskolan. Vi kan börja med att 85% inte vet skillnaden mot att vi som e-handel skickar iväg en order om en leverans kontra att ett paket faktiskt har nått transportbolagens terminal och ännu mindre rätt terminal. Det är det mest grundläggande.

Hälften kontaktar sedan fel dvs kontaktar e-handel när det egentligen är transportbolaget som kan hantera ärendet och the other way around. Hade man haft en IQ över 14.5 så hade man själv listat ut vilket jävla företag det är man ska prata med. Det är verkligen ingen raketforskning. Detta skapar enbart mer jobb för alla involverade inkl kunden.

Folk vet att allt kommer alltid att bli försenat runt jul och black week det är lika stensäkert som att du behöver torka dig i röven efter du varit på toa. Om e-handeln har 2-3 dagars förseningar och transportbolaget har 2-3 dagars förseningar betyder inte det totalt 2-3 dagar utan det kan bli över en vecka försenat men någon nedtjackad tomte från Säffle har dampryck över att paketet inte nått ombudet på "utlovade" 1-2 dagar.

Kan säga det så förhoppningsvis någon människa tänker till men när ni kontaktar kundtjänst, oavsett vilken kundtjänst, och säger "jag blev lovad leverans" inget företag har någonsin lovat ett skit. Det står "förväntad leveranstid" exakt överallt.

Det sistnämnda förstod jag när jag beställde lego och var 8 år gammal. Ser verkligen fram emot den 21a december och den nedtjackade tomten från Säffle beställer något med förväntad leveranstid 1-2 dagar och det inte kommer fram den 23e.

Sen finns det kunder som får leveranser via dessa nya transportbolag som Airmee, Budbee och kanske Best(?) som levererar utanför dörren om du som kund själv vill detta. Om paketet då levereras utanför din dörr på korrekt sätt så är det exakt som om du själv tagit emot det. Om du som idiot inte tar in paketet och det blir stulet utanför dörren vems jävla ansvar tror du att det är? E-handeln? Transportbolaget? Nej ditt egna jävla ansvar såklart jävla jubelidiot.

Har du någon mer briljant fråga?
Citera
2021-12-09, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
Kan du utveckla vad du menar?

Finns så många olika situationer och problem där kunden gör fel som t.ex. skriva in fel telefonnummer och sen blir arg på att man inte får några notiser skickade till sin telefon och paketet har återkallats för det aldrig blivit uthämtat i tid. Då måste paketet skickas ut på nytt och det blir sedan försenat pga högt tryck osv osv

Nästintill alla tror att endast för att de har betalat för en produkt och kanske 49kr i frakt så har de all rätt i världen på sin sida och ska behandlas som en kung även fast de själva har gjort fel.

Sen finns det absolut problem med logistiken eller att det tar lång tid för e-handeln att skicka en order till transportbolaget för att det inte finns tillräckligt med personal för att ta hand om allt men det är som om att folk inte förstår att trots fördubblad arbetsstyrka så är det helt omöjligt att hinna med.

Skrev lite i ett annat svar.

Bryr mig faktiskt om mitt jobb och är en av få som faktiskt försöker göra mitt bästa att hjälpa kunderna trots att jag endast jobbar deltid utanför plugget men man tappar hoppet om mänskligheten helt och hållet efter att ha jobbat veckan efter Black Week.
Citera
2021-12-09, 16:17
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Nej ditt egna jävla ansvar såklart jävla jubelidiot.
Håller med dig till viss del men samtidigt är det mest de som inte kan uppföra sig eller har överdrivna förväntningar som märks av och det råkade man ut för en del när jag jobbade hos postombud.
En anledning kan vara folk som är shopaholics i kombination med dåligt tålamod och uppfostran så när de inte kunde få kicken av att hämta ut det man shoppat går de över gränsen och vill att man letar igenom upp till 1000 paket för att deras paket kunde ha kommit utan avisering eller att vagnar med paket som inte blivit registrerade för stunden ville de att man letade i.
Vissa började tjafsa om utgången legitimation som ibland var 1 år gammal eller trodde att de kunde ha samma ett halvår efter att de bytt namn samt hämta ut vänners paket med ett foto på legitimation i mobilen m.m.
Citera
2021-12-09, 20:05
Medlem
Onanikrems avatar
Har att göra med de talsvarstjänster som nästan alla företag har nu för tiden. For Englesinska tryck 0 Tryck 1 om du är dum, tryck 2. om du har släktingar som är dumma, tryck 3. om du inte förstår eller dröj kvar. När man kommer fram till manuell kundtjänst har man blodtryck 212/211 och är beredd på att slita Bambi i stycken med bara händerna. Sen finns det ju kundtjänst som inte vet något om något, vore bättre de sjävlvdog. Säger inte att du TS. är så men pröva ring Telia så får du se...

Säkert ett trist jobb att bli utskälld hela dagarna för andras misstag. Men man jobbar inte för att det är roligt.

Edit. Satt nyligen i telefonkö 20 minuter efter att fått dubbla fakturor. När jag kom fram sa snubben att de hade problem med fakturorna just nu. kunde de inte mailat ut detta likväl som de mailade ut de dubbla fakturorna? Antar det inte var bara jag som offrade 20 min och var sur.... Skällde dock inte på snubben i andra ändan, tänkte dock på att byta leverantör hela tiden jag satt i telefonkön..... och så gjorde jag efteråt.
Senast redigerad av Onanikrem 2021-12-09 kl. 20:15.
Citera
2021-12-09, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Har att göra med de talsvarstjänster som nästan alla företag har nu för tiden. For Englesinska tryck 0 Tryck 1 om du är dum, tryck 2. om du har släktingar som är dumma, tryck 3. om du inte förstår eller dröj kvar. När man kommer fram till manuell kundtjänst har man blodtryck 212/211 och är beredd på att slita Bambi i stycken med bara händerna. Sen finns det ju kundtjänst som inte vet något om något, vore bättre de sjävlvdog. Säger inte att du TS. är så men pröva ring Telia så får du se...

Säkert ett trist jobb att bli utskälld hela dagarna för andras misstag. Men man jobbar inte för att det är roligt.

Edit. Satt nyligen i telefonkö 20 minuter efter att fått dubbla fakturor. När jag kom fram sa snubben att de hade problem med fakturorna just nu. kunde de inte mailat ut detta likväl som de mailade ut de dubbla fakturorna? Antar det inte var bara jag som offrade 20 min och var sur.... Skällde dock inte på snubben i andra ändan, tänkte dock på att byta leverantör hela tiden jag satt i telefonkön..... och så gjorde jag efteråt.

Köper ändå att du lackar på telefonbolag osv. Dubbelfaktura är dock något jag vet lite om och det är bara att ha is i magen för du kommer aldrig, aldrig någonsin, behöva betala dubbelt så det är egentligen inte ens något att bli arg över. Har arga kunder som kontaktar oss om detta trots att de själva vet att vi kan inte göra något alls och det klart och tydligt står "Kontakta Klarna för alla fakturafrågor".

Hela problemet med att folk struntar i detta och tar kontakt där de får snabbast svar gör ju bara så att allt tar längre tid för alla. Folk är verkligen helt sjuka. Förstod verkligen inte hur många idioter som finns i vårt samhälle men inser att efter ett halvår i kundtjänst att allmän rösträtt inte borde vara en grej.
Citera
2021-12-09, 21:47
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Köper ändå att du lackar på telefonbolag osv. Dubbelfaktura är dock något jag vet lite om och det är bara att ha is i magen för du kommer aldrig, aldrig någonsin, behöva betala dubbelt så det är egentligen inte ens något att bli arg över. Har arga kunder som kontaktar oss om detta trots att de själva vet att vi kan inte göra något alls och det klart och tydligt står "Kontakta Klarna för alla fakturafrågor".

Hela problemet med att folk struntar i detta och tar kontakt där de får snabbast svar gör ju bara så att allt tar längre tid för alla. Folk är verkligen helt sjuka. Förstod verkligen inte hur många idioter som finns i vårt samhälle men inser att efter ett halvår i kundtjänst att allmän rösträtt inte borde vara en grej.
Vet ungefär vad du menar... sorry för din skull, ärligt! Vet hur många idioter det finns ute i samhället, jag har träffat på en del av dem i helt andra samanhagn..
Citera
2021-12-09, 21:53
Medlem
DonaldTrummps avatar
Citat:

Samtidigt har du fel. Om jag köper en vara av tex NetOnNet så betalar jag varan till NetOnNet. Därefter kan inte NetOnNet avsäga sig ansvar. All kontakt angående varan ska tas med NetOnNet, att avsäga sig ansvar och hänvisa till andra aktörer för betalning och transport är inte OK. Sen jobbar det många trötthuvud på de flesta kundtjänster oavsett om företaget heter Telia eller Klarna. Ett tips är att du söker ett jobb som du passar för eller att du försöker göra ditt företag bättre för kunden.

Mike Ingves
Citera
2021-12-09, 22:02
Medlem
Citat:

Om jag köper en vara av dig så är det till dig jag vänder mig om den inte är framme i tid/kommer fram.

Om Posten slarvar bort paketet så är det dig jag vänder mig till eftersom att jag inte har en aning vad som hänt (innan du börjar be mig ringa till posten istället när det är DITT jobb).

Om 5år så kommer INGEN betala en vara i förskott utan att veta att han får tillbaks pengarna om paketet uteblir.

Jag blir lika förvånad varje dag när nån går in och handlar på en butik som saknar prio 1, dvs vett att inse att det är kunden som är viktig och inget annat.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2021-12-09 kl. 22:05.
Citera
2021-12-16, 21:49
Medlem
Citat:
Folk vet att allt kommer alltid att bli försenat runt jul och black week det är lika stensäkert som att du behöver torka dig i röven efter du varit på toa. Om e-handeln har 2-3 dagars förseningar och transportbolaget har 2-3 dagars förseningar betyder inte det totalt 2-3 dagar utan det kan bli över en vecka försenat men någon nedtjackad tomte från Säffle har dampryck över att paketet inte nått ombudet på "utlovade" 1-2 dagar.

Men om ni är så smarta, hur kommer det sig att ni fortfarande lovar 1-2 dagar då? Kan inte ni som jobbar med detta varje dag hålla reda på att det är black week, cyber week, mellandagsrea eller nåt annat dumt och inte lova 1-2 dagar utan mer skriva "Paketet kommer när det kommer, vi vet inte, köp i affär om det inte passar"?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in