Citat:
Ursprungligen postat av
Mondher
(Rubrik continued) och inte.
Tråd:
Om jag förnekar att mobiltelefoner finns då är jag galen och ingen kommer ta mig seriöst. Men om jag blint tror på att det fanns liv för 150 miljoner sedan så finns risken att jag är naiv och tror på saker jag inte VET.
Men å andra sidan så är jag ju tvungen att tro på saker jag inte FÖRSTÅR som till exempel hur mobiler och kommunikation fungerar i detalj.
Frågan blir då: hur vet jag om jag ska tro på något eller inte? Vad är det som avgör?
I det första fallet vet jag att saker och ting stämmer men förstår ändå inte hur det fungerar medan i det andra fallet vet jag inte om det stämmer men inte heller vet hur det fungerar. Skulle man förstå verkligheten RÄTT om man bestämmer sig för att tro bara på det man vet (oavsett om man förstår hur det funkar eller inte) eller måste man tro på saker man inte vet?
Kastar du en studsboll i väggen 100 gånger och den studsar och blir förvånad varje gång den studsar?
Vetenskapen är inte fullständig, den bygger på delvis vetande.
Om något i regel har ett mönster så vet man det är i regel är så, det är allt man vet men inte nödvändigtvis förstår hur.
Man förkastar inte vetskapen om att något i regel har ett mönster och inte tror på det.
Jag tycker du resonerar lite konstigt, du ska inte basera antagandet på att mobiler fungerar genom uppbyggnaden/konstruktionen som du inte förstår dig på , utan efter istället se driften och användandet som du inte kan förneka.
Samma sak gäller kunskap om djur och människor som man kan ha god förståelse för utan att veta hur deras anatomi är uppbyggd och alla kemiska processer.
Om du säger det fanns liv för 150 miljoner år sedan, så gissar du väl bara eller så går du efter något du räknar efter som bevisar det.
Nu sägs det att liv fanns "De äldsta kända spåren av liv är 3,7 miljarder år gamla" vilket gör det ologiskt att tro allt liv dog och sen uppstod igen om man inte har en förklaring till det.
I detta fallet har jag faktiskt ingen insyn alls, jag har ingen aning hur alla vetenskapliga metoder kring uträkningar fungerar här.
Så det jag gör är endast att tro på det som sägs utan att veta alls, vetenskapsmännen kan lura mig likagärna .
Men mobiler ser jag existera och själv använder så jag vet hur driften är, vad jag inte vet är hur de i detalj är uppbyggda.
Istället för att förneka mobiler existerar så kan jag ju få för mig att dra slutsatser som att teknologin är mer utvecklad än man tror men att de förslöar genom programvara i syfte för försäljning medans de spionerar och saboterar för att man just ska köpa nyare mobil.
Sånt här handlar ju om en mix om vad jag vet och inte vet.