2021-12-08, 12:27
Medlem
Baisers avatar
Norrtälje, det tilltänkta BO förmögen privat person med sommarstuga?
Citera
2021-12-08, 12:45
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Hur är det med MC-gängen? Kan de kanske ha känningar i Ukraina?

Bland annat HA verkar finnas där.

Även Bandidos är aktiva där, möjligen i ännu större omfattning.
Ändå tvivlar jag i nuläget på att kopplingen till MC finns i detta ärende.
Citera
2021-12-08, 12:48
Medlem
Var det inte någon rysk lönnmördare som greps i Gävle för någon vecka sen? Vad är denhär nya grejen med östeuropeiska lönnmördare i Sverige?
Citera
2021-12-08, 13:22
Medlem
2021-12-24s avatar
För några veckor sedan så stoppades en bil i Stockholm(?) där män var maskerade som bl.a. DHL-bud och misstanken är att dom skulle kidnappa någon högt uppsatt i näringslivet. Bilen stoppades ju som sagt så det eventuella kidnappningsförsöket misslyckades. Kan detta ha varit attack #2? Att dom greps i Norrtälje behöver inte nödvändigtvis betyda att den eventuella måltavlan var belägen där.
Citera
2021-12-08, 13:25
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StraightToHeck
Var det inte någon rysk lönnmördare som greps i Gävle för någon vecka sen? Vad är denhär nya grejen med östeuropeiska lönnmördare i Sverige?

Det var på Uppdrag Granskning för någon vecka sedan, men det skedde tidigare i år. I det fallet handlade det om en tjetjensk regimkritiker, och gärningsmannen misstänks ha koppling till Kreml.

Tror inte det är något sådant den här gången, givet vilken åklagarkammare som har målet.
Citera
2021-12-08, 13:33
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Påminner mig lite om mordet på en affärsman i Fagersta för sisådär 10 år sedan (?) som blev uppdragsmördad av ryssar efter en vårdnadstvist, anstiftare hans ryska exfruga
Citera
2021-12-08, 13:41
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Väldigt udda, måste jag säga. Blir intressant att följa.

Känns kanske inte som den etablerade organiserade kriminaliteten (den del som brukar skjuta på varandra) har så etablerade kontakter med kriminella i Ukraina. Bland nazister finns det vissa kontakter, men givet rubriceringen så tror jag kanske inte att det är det heller. Dessutom verkar inte SÄPO vara inblandade.

Skulle tro att den som ligger bakom och kanske även måltavlan har ukrainskt påbrå.

Också lite anmärkningsvärt att (om) hela tre personer engageras i ett planerat mord.
En av de tre personerna har bott i Sverige sen ett år tillbaka. Man kan nog anta att det är så kontakten har skett, att han har lärt känna någon i Sverige och förmedlat morduppdraget till bekanta i Ukraina. Vem som skulle vara offer och beställare är svårt att veta just nu men det känns ju inte riktigt som en del av det vanliga knarkkriget då de brukar skjuta själva.
Citera
2021-12-08, 13:41
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
Påminner mig lite om mordet på en affärsman i Fagersta för sisådär 10 år sedan (?) som blev uppdragsmördad av ryssar efter en vårdnadstvist, anstiftare hans ryska exfruga

Nja, det handlade nog mest om att de ville komma åt hans pengar. Har även för mig de kom från Estland.
Citera
2021-12-08, 13:43
Avstängd
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Mycket intressant med tanke på att det bara för några dagar sedan pratades om att Ryssland kunde tänka iscensätta anti-Ukrainsk propaganda.

Och sen läser man jätterubriker i AB "Ukrainsk dödspatrull kom till Sverige för att mörda".

Just saying.
Hmm intressant, men säpo verkar ej vara inkopplad i ärendet utan NOA.
Citera
2021-12-08, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Norrtälje, det tilltänkta BO förmögen privat person med sommarstuga?

Finns väl massor av öar runt Norrtälje, dessutom går färjan över till Åland och Finland så de kanske inte ens var ute efter någon i Sverige.
Citera
2021-12-08, 13:54
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JajoNej666
Hmm intressant, men säpo verkar ej vara inkopplad i ärendet utan NOA.
Skulle gissa att SÄK är inblandade. Att NOA nämns beror på att nationella insatsstyrkan är inkopplad. Troligtvis har SÄK bett NOA assistans.
Citera
2021-12-08, 14:00
Medlem
KnullaFlashbackMors avatar
Haha Ukraina är så piss. Såklart dessa luffare gör vad som helst för att få lite pengar. De kommer vara miljonärer i deras hemland om de lyckas med att döda personen. Livet suger oavsett för dessa personer. Så svenskt fängelse hade inte varit helt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in