• 1
  • 2
2021-12-08, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Då är det inte så långt kvar tills tänderna lossnar. Tandkött kan man aldrig ersätta.

Tänderna sitter väl huvudsakligen inte i tandköttet utan i käken.
Citera
2021-12-08, 10:00
Medlem
Snusade från 12 års ålder och 20 år framåt, endast lössnus Ettan och General. Inga skador förutom en "grop".
Citera
2021-12-08, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusken
Snusade från 12 års ålder och 20 år framåt, endast lössnus Ettan och General. Inga skador förutom en "grop".

Tusan vilka dåliga gener jag verkar ha då ! Haha
Citera
2021-12-08, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-Block
Tusan vilka dåliga gener jag verkar ha då ! Haha

Jag tror att jag har klarat mig tack vare lössnus, Portionssnus är hårdare och trycker hårdare mot tandkött /läpp. Lössnus är mjukt och pressas ut mjukt och fint.
Citera
2021-12-08, 18:15
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Citat:
Jag tror att jag har klarat mig tack vare lössnus, Portionssnus är hårdare och trycker hårdare mot tandkött /läpp. Lössnus är mjukt och pressas ut mjukt och fint.

En annan ska ju snart sluta hrm hrm ... men efter 40 år med lös General så beror det mycket på hur hårt du trycker samman prisen samt salivasöndring i munnen där det ofta är viktigt att skifta plats. Gick i skolan en gång med en grabb som kallades för "buubben" för att han snackade så konstigt vilket berodde på att han alltid la prisen i underläppen. Ja herregud.
Citera
2021-12-08, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmittzz
En annan ska ju snart sluta hrm hrm ... men efter 40 år med lös General så beror det mycket på hur hårt du trycker samman prisen samt salivasöndring i munnen där det ofta är viktigt att skifta plats. Gick i skolan en gång med en grabb som kallades för "buubben" för att han snackade så konstigt vilket berodde på att han alltid la prisen i underläppen. Ja herregud.

😀 Det var tider när man som 12 åring kunde gå in och köpa en stock general på macken!😁
Citera
2021-12-08, 20:34
Medlem
Citat:

Hur mycket snusade du då? Konstant en paj under läppen från uppstigning till läggdags eller lite mer sporadiskt?
Citera
2021-12-08, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Hur mycket snusade du då? Konstant en paj under läppen från uppstigning till läggdags eller lite mer sporadiskt?

Alltid en snus under läppen, Somnade ofta med snus och tog alltid en snus när jag vaknade för att fylla på under dagen. Jag missbrukade snus .
Citera
2021-12-08, 20:43
Medlem
Citat:
Alltid en snus under läppen, Somnade ofta med snus och tog alltid en snus när jag vaknade för att fylla på under dagen. Jag missbrukade snus .

Kan det vara så att portionssnus fräter mer?
Citera
2021-12-08, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
Kan det vara så att portionssnus fräter mer?

Jo, plus att dom är mer kompakt/hårdare så att tandköttet trycks uppåt.

Jag knådade aldrig snuset utan tryckte fast en lagom nypa med tumme och pekfinger mot snusdosans sida. Sedan upp under läppen, detta gjorde att prillorna aldrig var speciellt hårt packad. jag kan tänka mig att "trycket"av portion kan göra så att tandköttet dras tillbaka. Dom flesta jag har sett med uppdraget tandkött snusar portion.
Citera
2021-12-09, 12:55
Medlem
Citat:
Jo, plus att dom är mer kompakt/hårdare så att tandköttet trycks uppåt.

Jag knådade aldrig snuset utan tryckte fast en lagom nypa med tumme och pekfinger mot snusdosans sida. Sedan upp under läppen, detta gjorde att prillorna aldrig var speciellt hårt packad. jag kan tänka mig att "trycket"av portion kan göra så att tandköttet dras tillbaka. Dom flesta jag har sett med uppdraget tandkött snusar portion.

Säger det igen. Lössnus har mycket större påverkan, gingival recession, på tandköttet än lössnus.
Andersson et al. m.fl.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/2481736/

Snusning utgör heller ingen risk för parodontit eller tandlossning.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15848977/

Denna kunskap står såklart i konflikt med sedvanlig anekdotisk bevisföring.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in