2021-12-07, 16:46
Medlem
Jag letar efter en serie med Oppfinnar-Jocke. Den handlar om att Oppfinnar-Jocke blir utbränd, vilket gör att han inte längre kan prata ordentligt. Han blir skickad till någon form av konvalescenshem där han till slut återhämtar sig och börjar uppfinna igen.

Jag är ganska säker att serien publicerades någon gång på 90-talet. Språket är svenska (vet ej om det var översättning eller ej). Antingen i serietidningen Kalle Anka & C꞉o, eller i pocket.

Någon som känner igen detta och kan säga var serien publicerades?
Citera
2021-12-07, 16:50
Medlem
xposures avatar
Tror faktiskt att jag läst denna.
Den ligger nog hemma på vinden bland alla andra serietidningar från 70-90 talet.
Citera
2021-12-08, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Tror faktiskt att jag läst denna.
Den ligger nog hemma på vinden bland alla andra serietidningar från 70-90 talet.

Kul att det låter bekant!

Om du skulle råka få fatt på tidningen får du gärna hojta. Men det är ju dessvärre som att hitta en nål i en höstack
Citera
2021-12-08, 21:03
Medlem
Jag skickade även ut en förfrågan på e-postlistan Ankism: Söker serie med Oppfinnar-Jocke. Får se om någon där vet.
Citera
2021-12-08, 21:34
Medlem
McMakrills avatar
Jag tror jag vet vilken du tänker på!

Men att hitta den bland alla mina tidningar... Han åker på grottsemester med andra o de bor som grottmänniskor, o Jocke får inte uppfinna nått, men uppfinner ändå t.ex hjulet o en vattendriven kycklinggrill! Till sist landar ett UFO som havererar men som Oppfinnar-Jocke lyckas reparera o på så sätt blir han botad!

Är nog ganska säker från att den är från tidigt 90-tal, helt säker i.a.f. på att den är i Kalle Anka & Co.
Citera
2021-12-09, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giffengrabber
Jag skickade även ut en förfrågan på e-postlistan Ankism: Söker serie med Oppfinnar-Jocke. Får se om någon där vet.

Apropå det. Svaret du får där, "Roa sig? Vad är det?" är en gammal Carl Barks-are som återfinns t ex här: https://readcomiconline.li/Comic/The...1?id=186594#28
Jag tror inte heller det är den du menar...
Tycker mig också känna igen McMakrill´s version. Och ja, har inte Jocke på sig ett tigermönstrat djurskinn a´la Fred Flinta i den serien för att de ska leva som grottmänniskor?
Man ska också vara medveten om att scenariot "Oppfinnar Jocke kommer inte på några fler uppfinningar." är en grundhistoria som använts i olika former och av olika tecknare / författare. Risk finns för sammanblandning. Och även då med en annan grundhistoria "Jocke behöver semester" som det också finns olika versioner av. Och vissa av dem är ju så klart en mix av bägge temat.

Edit:
Svaret du får av Stefan Diös på "Ankism" är säkert det rätta.
Senast redigerad av Gissa vem 2021-12-09 kl. 02:51.
Citera
2021-12-13, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McMakrill
Han åker på grottsemester med andra o de bor som grottmänniskor, o Jocke får inte uppfinna nått, men uppfinner ändå t.ex hjulet o en vattendriven kycklinggrill! Till sist landar ett UFO som havererar men som Oppfinnar-Jocke lyckas reparera o på så sätt blir han botad!

Vilket minne du har. Är imponerad!
Citera
2021-12-13, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Svaret du får av Stefan Diös på "Ankism" är säkert det rätta.

Japp, det var det.

Och tack för länken till ”Fun”. Den var riktigt kul. Vilken dialog!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in