Astral Doors är ett band från Borlänge som håller på med hårdrock inspirerat mycket av 80-talet. Men det går att höra lite nyare influenser som power metal också i musiken. Många tycker att det låter en hel del Rainbow, Dio och Black Sabbath om deras musik.
Nils Patrik Johansson är sångaren och han är känd från andra band och projekt. Riktigt bra röst med mycket kraft.
Killarna i Astral Doors har varit produktiva och släppt 9 album och en EP. Första skivan kom 2003 och senaste 2019.
Jag lyssnade mest på Astral Doors i början av bandets karriär så jag har inte koll på senaste skivorna. Tre låtar från de äldre skivorna som jag kan rekommendera är "Cloudbreaker", "Black Rain" och "Freedom War". Lägger in YT-länkar här undertill.
-
YT-länk till "Cloudbreaker"
-
YT-länk till "Black Rain"
-
YT-länk till "Freedom War"
Såg dessa killar live för 15 år sen cirka när man spelade som förband till Blind Guardian. Det lilla jag kanske kommer ihåg var nog att sångaren gjorde riktigt bra ifrån sig live.
Så gillar man hårdrock av den gamla goda tiden men som ändå är lite uppdaterad kan Astral Doors vara ett bra alternativ.
Har ni hört något med Astral Doors och vad tycker ni isåfall?