2021-12-07, 12:21
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Astral Doors är ett band från Borlänge som håller på med hårdrock inspirerat mycket av 80-talet. Men det går att höra lite nyare influenser som power metal också i musiken. Många tycker att det låter en hel del Rainbow, Dio och Black Sabbath om deras musik.

Nils Patrik Johansson är sångaren och han är känd från andra band och projekt. Riktigt bra röst med mycket kraft.

Killarna i Astral Doors har varit produktiva och släppt 9 album och en EP. Första skivan kom 2003 och senaste 2019.

Jag lyssnade mest på Astral Doors i början av bandets karriär så jag har inte koll på senaste skivorna. Tre låtar från de äldre skivorna som jag kan rekommendera är "Cloudbreaker", "Black Rain" och "Freedom War". Lägger in YT-länkar här undertill.
- YT-länk till "Cloudbreaker"
- YT-länk till "Black Rain"
- YT-länk till "Freedom War"

Såg dessa killar live för 15 år sen cirka när man spelade som förband till Blind Guardian. Det lilla jag kanske kommer ihåg var nog att sångaren gjorde riktigt bra ifrån sig live.

Så gillar man hårdrock av den gamla goda tiden men som ändå är lite uppdaterad kan Astral Doors vara ett bra alternativ.

Har ni hört något med Astral Doors och vad tycker ni isåfall?
Citera
2021-12-07, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Astral Doors är ett band från Borlänge som håller på med hårdrock inspirerat mycket av 80-talet. Men det går att höra lite nyare influenser som power metal också i musiken. Många tycker att det låter en hel del Rainbow, Dio och Black Sabbath om deras musik.

Nils Patrik Johansson är sångaren och han är känd från andra band och projekt. Riktigt bra röst med mycket kraft.

Killarna i Astral Doors har varit produktiva och släppt 9 album och en EP. Första skivan kom 2003 och senaste 2019.

Jag lyssnade mest på Astral Doors i början av bandets karriär så jag har inte koll på senaste skivorna. Tre låtar från de äldre skivorna som jag kan rekommendera är "Cloudbreaker", "Black Rain" och "Freedom War". Lägger in YT-länkar här undertill.
- YT-länk till "Cloudbreaker"
- YT-länk till "Black Rain"
- YT-länk till "Freedom War"

Såg dessa killar live för 15 år sen cirka när man spelade som förband till Blind Guardian. Det lilla jag kanske kommer ihåg var nog att sångaren gjorde riktigt bra ifrån sig live.

Så gillar man hårdrock av den gamla goda tiden men som ändå är lite uppdaterad kan Astral Doors vara ett bra alternativ.

Har ni hört något med Astral Doors och vad tycker ni isåfall?
De är absolut bra!
Nils Patrik sjunger även i Lion’s Share som väl också kan beskrivas som klassisk metal.
Han hör inte till mina favoritsångare men har utan tvekan en starkt karaktäristisk metalröst.
Om du inte hört den redan så får du inte missa Nils Patriks soloalbum ”The Great Conspiracy”.
Det är inget mindre än ett mästerverk och ett av de bästa albumen som släpptes öht förra året!
Citera
2021-12-08, 18:38
Medlem
Rebali179s avatar
Lämnade inte Nils Patrik Johansson Astral Doors Mellan 2012 - 2016
för att sjunga på Sabaton avknoppningsbandet Civil War skivor vars debutskiva
The Killer Angels https://youtu.be/6zuAjhHlh8A är ett av deras bästa album

Det skulle nog kunna vara ett Astral Doors album
Civil War - I will rule the universe
https://youtu.be/qlbSk5lSIJU
Citera
2021-12-09, 00:36
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
De är absolut bra!
Nils Patrik sjunger även i Lion’s Share som väl också kan beskrivas som klassisk metal.
Han hör inte till mina favoritsångare men har utan tvekan en starkt karaktäristisk metalröst.
Om du inte hört den redan så får du inte missa Nils Patriks soloalbum ”The Great Conspiracy”.
Det är inget mindre än ett mästerverk och ett av de bästa albumen som släpptes öht förra året!

Jag har lyssnat lite på Nils Patrik Johanssons soloalbum om Palmemordet men det har inte passat min smak tyvärr. Inte hört hela albumet än. Hur tycker du det där soloalbumet låter om du jämför med Astral Doors? Vem har skrivit musiken?

Lion's Share tycker jag lite bättre om där har jag en favoritlåt som heter "The Arsonist". Gitarr-soundet kanske inte är det bästa men det funkar ändå bra.
Citera
2021-12-09, 06:38
Medlem
Citat:
Jag har lyssnat lite på Nils Patrik Johanssons soloalbum om Palmemordet men det har inte passat min smak tyvärr. Inte hört hela albumet än. Hur tycker du det där soloalbumet låter om du jämför med Astral Doors? Vem har skrivit musiken?

Lion's Share tycker jag lite bättre om där har jag en favoritlåt som heter "The Arsonist". Gitarr-soundet kanske inte är det bästa men det funkar ändå bra.
Det är mer varierat som jag tycker att ett konceptalbum ska vara.
Självklart ska det avnjutas i sin helhet för den optimala upplevelsen.
Historien utspelas i kronologisk ordning
Jag har CD:n eftersom jag fortfarande köper kvalitetsmusik på det gamla viset.
Det är Nils Patrik själv som skrivit allt.
Citera
2024-05-29, 17:31
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Känns inte Astral Doors som ett rätt avdankat band i nuläget? Många år sen senaste plattan släpptes och så verkar man inte bry sig om att spela live heller.

Stor skillnad jämfört med hur hungriga Astral Doors var i begynnelsen...
Citera
2024-08-06, 16:28
Medlem
Rebali179s avatar
Det verkar som att vi får ett nytt album med bandet enligt Metalcentral?

The End of It All" Ska släppas den 18 oktober genom Metalville Records
https://metalcentral.net/nyheter/30656-astral-doors-slapper-ny-skiva
Citera
2024-09-02, 17:02
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Det verkar som att vi får ett nytt album med bandet enligt Metalcentral?

The End of It All" Ska släppas den 18 oktober genom Metalville Records
https://metalcentral.net/nyheter/30656-astral-doors-slapper-ny-skiva

Peter Lindgren på Metalcentral är bra på att rapportera om nya, kommande, album.

Bra också att du hjälper till att hålla tråden igång.
Citera
2026-01-22, 23:22
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Ligger det något i ryktet att Astral Doors släppt sitt sista album?
Citera
2026-01-23, 22:57
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ligger det något i ryktet att Astral Doors släppt sitt sista album?

Minns snacket om det att sångaren pratade om att det skulle vara sista skivan
& med tanke på att senaste skivan heter The End Of It All (2024)
Eller så har de en paus på "obestämd" Tid
Citera
2026-03-06, 21:09
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Nils Patrik Johansson är ju en jävel bakom mikrofonen - det visste vi. Tydligen har han skrivit några artiklar för Metalcentral.net också. Den senaste krönikan (8 januari 2026) handlar om olika sångare som påverkat och varit betydelsefulla för honom.

Hans topp-10-lista över hårdrockssångare:

Plats 10: Glenn Hughes.

Plats 9: Dave Meniketti.

Plats 8: Joe Lynn Turner.

Plats 7: Bruce Dickinson.

Plats 6: Tony Martin.

Plats 5: Ray Gillen.

Plats 4: David Coverdale.

Plats 3: Ian Gillan.

Plats 2: Rob Halford.

Plats 1: Ronnie James Dio.

Håller ni med om vissa av placeringarna? Ni kan ju läsa motiveringarna via länken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in