Daniel Poohl på Expo - inte direkt någon man annars har någon större tilltro till - är rätt on the money vad gäller Hitler-Ida. Vad han kritiserar är främst hur illa hon förklarat bilden:
Hennes svar var undflyende, ett försök att neutralisera. [...]
Ingenstans i Karkiainens resonemang, eller i försvaret för henne, verkar det finnas en förståelse för de människor som på riktigt blir upprivna av det som framkommit.
https://expo.se/2021/12/den-sortens-svar-duger-inte-for-en-minister
Värt att läsa. Visar ju också att för många så har faktiskt förtroendet för Karkiainen naggats i kanten rätt rejält. Den här killen och Göran Rosenberg, bla, är ju inte direkt obetydliga som samhällsdebattörer. Vi har fler på Expressen dessutom. Så att det enbart skulle vara kränkta SD-are på FB är givetvis ett infantilt försök till en "trådsanning".
Jag håller med Poohl: hon har varit sjukt dålig på att konfrontera det hon gjort. Delvis understödd av pressen har hon till och med varit nära att
neka att det ens var en Hitlerhälsning, vilket det givetvis helt uppenbart var. Det tvivlar ingen på som är ärlig och objektiv i ärendet: och credd till Maggan Andersson att hon inte gick i den riktningen.
Utöver det har hon dessutom haft förmätenheten att snacka om detta som ett "högerextremt drev". Igen djupt förkastligt som svar, och dessutom en i detta fall helt oförtjänt smutskastning av Chang Frick.
Och i grunden har hon helt enkelt inte förmått förklara hur hon kunnat och kan dela livet med en snubbe från ett mer eller mindre högerextremt band. (Och även - kanske främst - där har resten av pressen fallerat, som Poohl noterar: de har försökt urskulda Raubtier, trots att det är uppenbart att de rör sig med "en implicit högerextremism och konspirationism", som Poohl skriver.)
Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Jag hade nog fel på den punkten. I den här tio år gamla interjvun förklarar de att namnet kommer från filmen
Predator som heter
Raubtier på tyska:
https://www.youtube.com/watch?v=y7LTBT6FynU
Har inte tittat på youtube-länken, men filmen
Predator heter
Predator också på tyska. Har aldrig hetat något annat, är jag rätt säker på. Dock "Rovdjuret" på svenska. Men den förklaringen kan väl stämma ändå, även om man alltid ska vara skeptisk mot sådana uttalanden. Har för mig att Eurovisionvinnaren Conchita Wurst nånstans förnekade att hans namn mer eller mindre betydde "Fitta Kuk", vilket det uppenbart gör.