2021-12-16, 21:16
Medlem
Trodde det var standard att vara Nazist om man ingick i Socialdemokraterna
Citera
2021-12-16, 21:25
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille10
Trodde det var standard att vara Nazist om man ingick i Socialdemokraterna

Ja det har väl blivit bekräftat nu med Hitler-Ida och alla vänstermänniskor som har kommit ut och erkänt att de också heilar och umgås i vitmakt-kretsar.
Citera
2021-12-17, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDeeds1966
Gäller bara på allmänplats om jag förstår det rätt. Men hemma är det inga problem... Rätta mig om jag har fel!

Sociala medier
Citera
2021-12-17, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vad står ordet Raubtier för?

Eftersom tråden till stor del kommit att handla om bandet Raubtier och deras mer eller mindre nazianstuckna texter kan det finnas anledning att reflektera över bandets namn.

Raubtier är tyska och betyder rovdjur, men ordet har också en militärhistorisk betydelse. Raubtier var nämligen en fartygsklass (torpebdåt) i nazityska Kriegsmarine:

https://de.wikipedia.org/wiki/Raubtier-Klasse

Totalt byggdes det sex fartyg i Raubtier-klassen. De var 93 m långa och hade en besättning på 127 man. Fartygen var bestyckade med 105 mm kanoner, torpeder och minor, och var avsedda att användas både för minläggning och torpedering av handelsfartyg. Ett av dem, Tiger, sänktes redan innan kriget i en kollision med en tysk jagare utanför Bornholm (nassarna var inte så bra på att navigera).

De resterande fem Raubtier-fartygen organiserades i 6. Torpedobootflottille som såg strid första gången vid invasionen av Danmark och Norge i april 1940 (Unternehmen Weserübung). Leopard och Wolf deltog då i landstigningen i Bergen och Luchs (Lodjuret) i landstigningen i Kristiansand. Både Leopard och Luchs gick förlorade och de resterande tre fartygen överfördes till Engelska kanalen, där Wolf sänktes utanför Dunkirk.

De återstående två fartygen överfördes till 5. Torpedobootflottille. Iltis (Illern) sänktes av britterna i april 1942. Den sista medlemmen av Raubtier-Klasse, Jaguar, deltog bland annat när de tyska slagskeppen Scharnhorst och Gneisenau bröt sig ut genom den Engelska kanalen (Unternehmen Cerberus), och sänktes slutligen när den tyska krigshamnen i Le Havre bombades i juni 1944.

Varför valde gruppen då namnet Raubtier? Det vet de naturligtvis bara själva, men en möjlig förklaring finns här:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hundvissla

Väldigt sannolikt att namnet på gruppen valdes med detta som inspiration. Gör det än mer tydligt vilken typ av värderingar Idas sambo samt övriga i gruppen har.
Citera
2021-12-17, 19:40
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Väldigt sannolikt att namnet på gruppen valdes med detta som inspiration. Gör det än mer tydligt vilken typ av värderingar Idas sambo samt övriga i gruppen har.

Jag hade nog fel på den punkten. I den här tio år gamla interjvun förklarar de att namnet kommer från filmen Predator som heter Raubtier på tyska:

https://www.youtube.com/watch?v=y7LTBT6FynU
Citera
2021-12-17, 20:11
Medlem
Förstår inte vad SD:are gråter om. Jimmie själv lyssnar ju på Ultima Thule. Han är då också vitmakt-anhängare enligt samma logik.
Citera
2021-12-17, 21:02
Avslutad
Daniel Poohl på Expo - inte direkt någon man annars har någon större tilltro till - är rätt on the money vad gäller Hitler-Ida. Vad han kritiserar är främst hur illa hon förklarat bilden:
Hennes svar var undflyende, ett försök att neutralisera. [...]
Ingenstans i Karkiainens resonemang, eller i försvaret för henne, verkar det finnas en förståelse för de människor som på riktigt blir upprivna av det som framkommit.
https://expo.se/2021/12/den-sortens-svar-duger-inte-for-en-minister

Värt att läsa. Visar ju också att för många så har faktiskt förtroendet för Karkiainen naggats i kanten rätt rejält. Den här killen och Göran Rosenberg, bla, är ju inte direkt obetydliga som samhällsdebattörer. Vi har fler på Expressen dessutom. Så att det enbart skulle vara kränkta SD-are på FB är givetvis ett infantilt försök till en "trådsanning".

Jag håller med Poohl: hon har varit sjukt dålig på att konfrontera det hon gjort. Delvis understödd av pressen har hon till och med varit nära att neka att det ens var en Hitlerhälsning, vilket det givetvis helt uppenbart var. Det tvivlar ingen på som är ärlig och objektiv i ärendet: och credd till Maggan Andersson att hon inte gick i den riktningen.

Utöver det har hon dessutom haft förmätenheten att snacka om detta som ett "högerextremt drev". Igen djupt förkastligt som svar, och dessutom en i detta fall helt oförtjänt smutskastning av Chang Frick.

Och i grunden har hon helt enkelt inte förmått förklara hur hon kunnat och kan dela livet med en snubbe från ett mer eller mindre högerextremt band. (Och även - kanske främst - där har resten av pressen fallerat, som Poohl noterar: de har försökt urskulda Raubtier, trots att det är uppenbart att de rör sig med "en implicit högerextremism och konspirationism", som Poohl skriver.)

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag hade nog fel på den punkten. I den här tio år gamla interjvun förklarar de att namnet kommer från filmen Predator som heter Raubtier på tyska:

https://www.youtube.com/watch?v=y7LTBT6FynU

Har inte tittat på youtube-länken, men filmen Predator heter Predator också på tyska. Har aldrig hetat något annat, är jag rätt säker på. Dock "Rovdjuret" på svenska. Men den förklaringen kan väl stämma ändå, även om man alltid ska vara skeptisk mot sådana uttalanden. Har för mig att Eurovisionvinnaren Conchita Wurst nånstans förnekade att hans namn mer eller mindre betydde "Fitta Kuk", vilket det uppenbart gör.
Citera
2021-12-17, 21:20
Medlem
Folketstempels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palats
Förstår inte vad SD:are gråter om. Jimmie själv lyssnar ju på Ultima Thule. Han är då också vitmakt-anhängare enligt samma logik.
Vad har Jimmie Åkesson, Ultima Thule och vitmakt med diskussionen att göra i ett och samma sammanhang?
Jag frågar eftersom jag inte ser någon SD:are gråta i tråden.

Att det skapats ett öppnar klimat i det politiska landskapen, det är istället positivt för SD och deras väljare.
Att de inte skulle gilla det är en oxymoron.
Citera
2021-12-18, 00:50
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattefbk
nu går jag inte efter om hon hailade lr inte när hon va ung. jag går efter det som hänt senast om man så säger med lögner, lama ursäkter och förnekanden.. är man fortsatt inte villig att ta ansvar för nåt man gjorde som ung när det bevisats så är man då fan inte kapabel att ta ansvar för viktiga saker. hon har verkligen noll trovärdighet

Jag håller med dig om att folk pudlar alldeles för enkelt. Stå för saker istället. Alla har varit unga.
Citera
2021-12-18, 01:04
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattefbk
det resonomanget köper inte jag. det måste kunna krävas saker.

ex. så om ygeman får 5000 röster så anser du han kapabel? helt sjukt att han ens är minister. noll tillit efter it skandalen..

nästa. strandis. noll koll på ekonomi. noll koll på kärnkraft och ska va minister i ämnet. så om 5000 röstar så anser du hon kapabel??

magda. bevisligen inte kapabel sätta ihop fungerande ministrar . så bara för att vi säger 5000 röstade på henne gör det henne rätt för jobbet...

Jag håller med. De har noll koll, och är personer som få skulle anställa privat om det inte vore för deras nätverk.

Partier är Ideella föreningar där du ska engagera dig sedan barnsben och stå i kö, skapa rätt nätverk och undvika fel fiender för att så småningom ha en möjlighet att hamna på "listan" som folk kan kryssa. De flesta fåren kryssar naturligtvis något namn de känner igen.

Men låt säga att man skulle kunna ställa krav. Tänk dig vilka krav dagens konstellation av majoritet då skulle kunna hitta på.
För att få vara politiker ska du ha genomgått obligatorisk akademisk utbildning inom miljö och klimat, genusfrågor och ha 300 poäng i Statsvetenskap, Juridik eller motsvarande. Du skulle effektivt kunna förhindra att vanliga människor någonsin skulle kunna sätta sin fot i Riksdagen.
Vi skulle få en styrande klass bestående av akademiker som aldrig någonsin dragit in en skattekrona till samhället.

Ja, jag vet. Det är redan så. Min poäng är att din föreslagna lösning inte skulle fixa problemet, bara cementera det. De lösningar jag skulle kunna se handlar snarare om att begränsa antalet år man kan få förmånen att representera i Riksdagen. Låt säga max åtta år, eller något.
Citera
2021-12-18, 01:10
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Intressant att heilande innebär en normal bakgrund.

Tycker du hon är kompetent? Vad imponerar på dig? Hon kan inte ta en enkel fråga om sin bakgrund. Hon velar, glider och förnekar och ger allt annat än ett säkert intryck. Henne vill du ha att på en ministerpost?

Åter igen, jag vet inte vem hon är eller vad hon kan. Jag röstar inte ens på partiet hon representerar, så det spelar mig egentligen ingen större roll. Jag ser det större än partipolitiskt.

Vad någon gjort på en fest när de var sjutton år skall få stanna där om det inte handlade om en våldtäkt eller liknande. Om någons pojkvän spelar i ett coverband som har en (flämt!) sydstatsflagga på väggen, skall givetvis spela ännu mindre roll. Jag menar - vad i hela helvete är det frågan om med dagens människor? Sverige är i sanning de lättkränktas land. Vi ska gå på äggskal runt alla felaktiga saker som kan göras, sägas eller tänkas. Jag är emot den sortens övermoraliserande samhälle generellt, och eftersom jag inbillar mig att jag är hyfsat konsekvent försvarar jag principen; inte personen.
Citera
2021-12-18, 01:13
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Det farliga är att alla vänsters representanter är "lämpliga" trots att de är de grövsta nazister och islamister.

Men enligt media är det människor som hjälper gamla tanter över gatan som är "extrema".

Så din poäng är att media beter sig ohederligt, och vinklar sin rapportering? Jo, det har varit så i några decennier nu, så vi ska inte spela med i deras smutsiga spel bara för att de råkar ge sig på en S-representant. De har gjort sitt bästa för att förstöra livet för alla som sympatiserat med SD i femton år nu. Det är principen som skall försvaras och deras hyckleri som ska attackeras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in