2021-12-06, 02:23
Bannlyst
Jag bor väldigt nära en skola som har förvånansvärt extrem bra räckvidd på sin Wifi, brukar använda skiten när jag laddar ner och surfar i övrigt.

Men har märkt en sak Många konton jag skapat för andra ändamål och subforums samt frågor har blivit bannade utan anledning när jag testat att logga in på dom, vet en del som sitter i Flashback i just denna skolan, har själv gått där och min bror slutade nyss. Vi båda märkte att konton bara blev bannade

Jag har inte ens använt kontona, på vissa står det alternativa konton är förbjudet och på andra står det multipla konton är förbjudet osv.

Jag har aldrig trollat eller gjort nåt dåligt men märkt att vissa av mina konton bara blivit avstängda.

Finns säkert andra i just skolan som kanske skrivit och hållit på, men kan inte flashback se tex om det är skolnätverk?
Citera
2021-12-06, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaccident
Jag bor väldigt nära en skola som har förvånansvärt extrem bra räckvidd på sin Wifi, brukar använda skiten när jag laddar ner och surfar i övrigt.

Men har märkt en sak Många konton jag skapat för andra ändamål och subforums samt frågor har blivit bannade utan anledning när jag testat att logga in på dom, vet en del som sitter i Flashback i just denna skolan, har själv gått där och min bror slutade nyss. Vi båda märkte att konton bara blev bannade

Jag har inte ens använt kontona, på vissa står det alternativa konton är förbjudet och på andra står det multipla konton är förbjudet osv.

Jag har aldrig trollat eller gjort nåt dåligt men märkt att vissa av mina konton bara blivit avstängda.

Finns säkert andra i just skolan som kanske skrivit och hållit på, men kan inte flashback se tex om det är skolnätverk?

Jag har för mig att Flashback inte brukar gå in på exakt hur man brukar upptäcka brott emot regel 1.07, Alternativa Konton.

Dock finns också den grundläggande regel 2.03, Åldersgräns, vilket kan förklara varför en del användarkonton
blir avstängda eller bannlysta.

Det är nog därför egentligen inte tillåtet för minderåriga och underåriga skolelever att skapa användarkonton på Flashback.

https://www.flashback.org/regler

Citat:
2.03. Åldersgräns

Åldersgränsen på Flashback Forum är 18 år. Underåriga användare kommer att stängas av.
Citera
2021-12-06, 02:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nenijo
Intressant hur det kan sammankoppla ihop konton som aldrig skrivit. Finns ett sätt att göra det, titta på IP-nummer.
menar du att skolans ip nummer inte blir samma till alla enheter. För det blir den ju
jag syftade om dom kan se om ip numret skiljer sig till skillnad från mindre nätverk osv.
Citera
Medlem
2021-12-24s avatar
Flashback loggar användarnas IP-adress. Om ett nytt konto skapas med samma IP-adress som en befintlig användare så kan både mod och admin knyta ihop dom med befintliga verktyg. Det är dock tillåtet att skriva från olika konton med samma IP-adress.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 12-12
Jag har för mig att Flashback inte brukar gå in på exakt hur man brukar upptäcka brott emot regel 1.07, Alternativa Konton.

Dock finns också den grundläggande regel 2.03, Åldersgräns, vilket kan förklara varför en del användarkonton
blir avstängda eller bannlysta.

Det är nog därför egentligen inte tillåtet för minderåriga och underåriga skolelever att skapa användarkonton på Flashback.

https://www.flashback.org/regler
jodå,men jag är långt över 18.
Citera
2021-12-06, 02:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2021-12-24
Flashback loggar användarnas IP-adress. Om ett nytt konto skapas med samma IP-adress som en befintlig användare så kan både mod och admin knyta ihop dom med befintliga verktyg. Det är dock tillåtet att skriva från olika konton med samma IP-adress.
va??

du mindfuckar ju en jag skapar ju kontona med samma ip

befintlig användare wtf? Finns ju hur många users som loggar med dettta ip numret.
Citera
2021-12-06, 02:56
Medlem
2021-12-24s avatar
Citat:
Uppenbarligen inte eftersom han inte förstod att du säger samma sak som han säger själv.
Nej, TS har ju skrivit och frågat om Flashback kan se om IP-adressen tillhör en skola
Citera
2021-12-06, 03:06
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2021-12-24
IP-nummer finns inte tillgängligt för moderatorer.
Citera
2021-12-06, 07:22
Medlem
sugmag-ses avatar
De går inte på IP när de bannar alternativa konton.
Citera
2021-12-06, 08:26
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Intressant hur det kan sammankoppla ihop konton som aldrig skrivit. Finns ett sätt att göra det, titta på IP-nummer.

Admin har uttalat sig många ggr i frågan. Så här ligger det till:

(FB) Flashback.org är numera ett svenskt forum!

Citat:
Flashback lagrar inte medlemmarnas ip-nummer. Vi har ingen skyldighet att lagra sådan information. Vissa kanske tror att detta är något vi gör ändå, i hemlighet. Men till dessa så kan jag enbart säga att detta är förbjudet enligt GDPR. Det är inte förbjudet att lagra ditt ip-nummer. Det är däremot förbjudet att göra det utan att informera dig.

När Flashback lagrade ip-adresser så var vi publika med detta. Vi informerade också om vilka som kunde se användarnas ip-adresser. Men detta var för länge sedan. Vid en tidpunkt när detta ansågs vara en icke-fråga. De ip-adresser som tidigare sparades har sedan länge raderats, och det finns ingen säkerhetskopia av dessa uppgifter. Även detta är olagligt att förneka enligt GDPR, ifall det skulle finnas en kopia.

admin

Sen får var och en tro vad de vill såklart.
Senast redigerad av Carlbom 2021-12-06 kl. 09:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in