• 1
  • 2
2021-12-08, 18:29
Avstängd
Skänk böckerna till Myrorna, Erikshjälpen eller liknande (ingen betalning men ni slipper besväret och skammen att frakta böckerna till soptippen, och dessutom finner de förhoppningsvis nya ägare och läsare).
Citera
2021-12-08, 18:48
Medlem
Huntsmans avatar
Böcker är en fantastisk uppfinning, behöver inga batterier eller laddningar, funkar överallt, kan användas & återanvändas.

Dagens människor fattar inte hur viktiga böcker var före internet.
Böcker leverade fakta, gav underhållning & kunde delas i all oändlighet.

Dock är böcker sanslöst undervärderade.
Har två böcker som är värda lite pengar, Edgar Allans Poes samlade verk från 1800-talet som jag hittade i en soptunna inne på Främlingslegionens rekryteringskontor i Aubagne & Waffen SS-boken "Wenn alle Bruder Schweigen" signerad av näst siste kommendanten Rudolf Lehmann.
Citera
2021-12-08, 18:55
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrax
Tack för svar.
Jag har haft en antikvariat som har plockat en våning det finns 2 våningar till. Jag fick 8000kr
Funderar om jag ska sälja själv istället eftersom man får rätt lite betalt från dom.
Problem är att jag vet inte själv vilka har värde. Ska googla sig fram
Som sagt, du kan ha enskilda böcker som är värda betydligt mer än 8000:- om det är en rejäl samling byggd av någon initierad.

Jag skulle definitivt försöka hitta någon som kan området specifikt för att sortera ut dyrgriparna och sen kan du sälja resten till något antikvariat.
Citera
2021-12-08, 18:56
Medlem
Utan att veta något! Men då jag läste en råd här på fb om fallande priser på tidigare värda samlarföremål undrar jag om inte detsamma gäller böcker?

Tydligen gäller det numer att priset generellt sjunker, förutom för de mest efterfrågade föremålen i resp. genre som stiger rejält.
Citera
2021-12-08, 19:02
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Utan att veta något! Men då jag läste en råd här på fb om fallande priser på tidigare värda samlarföremål undrar jag om inte detsamma gäller böcker?

Tydligen gäller det numer att priset generellt sjunker, förutom för de mest efterfrågade föremålen i resp. genre som stiger rejält.
Jag samlar på böcker. Inte alls på samma sort som de TS har, men de har inte alls sjunkit i pris utan tvärtom så har det blivit än mer enkelt att sälja och få bra betalt för dyrgriparna dels på generella bok-antikvariatsidor som abebooks och dels på sidor för samlare av just den genre jag själv samlar på.

Länka dock gärna till tråden du nämner.
Citera
2021-12-08, 19:05
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen

Skräckexemplet är ju frimärken där botten gått ur fullständigt. Tror böcker håller sig bättre. Jag har följt annonserna på Bokbörsen ca 5 år och har inte sett någon tendens åt det hållet.

Edit: Men det är nog bara en tidsfråga. Om 10-20 år lär det se annorlunda ut.
Senast redigerad av att 2021-12-08 kl. 19:15.
Citera
2021-12-08, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Jag samlar på böcker. Inte alls på samma sort som de TS har, men de har inte alls sjunkit i pris utan tvärtom så har det blivit än mer enkelt att sälja och få bra betalt för dyrgriparna dels på generella bok-antikvariatsidor som abebooks och dels på sidor för samlare av just den genre jag själv samlar på.

aah, den handlade om typ frimärken, märklintåg, gamla kalle anka, mynt och dyligt som störtdykt på senare år med sina entusiasters stigande ålder.

Förutom då i de högsta segmentet som det stigit rejält i. Det bästa eller intet typ!
Citera
2021-12-08, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av att
Skräckexemplet är ju frimärken där botten gått ur fullständigt. Tror böcker håller sig bättre. Jag har följt annonserna på Bokbörsen ca 5 år och har inte sett någon tendens åt det hållet.

Edit: Men det är nog bara en tidsfråga. Om 10-20 år lär det se annorlunda ut.

80k per m2, då blir böcker dyra att inneha liksom tjock-Tv mm.
Citera
2021-12-10, 19:27
Medlem
Det bästa för dig är nog bokbörsen om du ska sälja så mycket böcker.
Matcha andras priser och om boken inte finns så lägg upp den för 200-400kr och sänk priset om den inte blir såld på några månader.
Om boken inte är i fint skick så lägg upp den för en struntsumma eller skänk bort till second hand.

Om det verkligen är tre våningar med böcker så finns det garanterat dyra böcker där.
Ser du någon bok du tror kan vara dyr så sök lite på internet.

Kolla upp alla gamla böcker du hittar, böcker som är 100+ år kan vara värda mycket speciellt om dom är i bra skick.

Ta lite högupplösta foton på ryggarna i hyllorna och posta här och på andra forum så kanske någon bokmal känner igen något.
Senast redigerad av -.-.-.-.-.-.-.-.-. 2021-12-10 kl. 19:35.
Citera
2021-12-11, 08:40
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult

Jag har inte haft koll på marknaden över tid men vet att det finns böcker jag själv förvånas över kostar så mycket. Du är ju inne på ockult litteratur och en bok av Tomas Karlsson (Adulrunan och den götiska kabbalan) vet jag finns till salu för mellan 2500:- till 4000:- till exempel. Ett hutlöst pris kan tyckas men troligen marknadsmässigt. Boken gavs ut 2005 så den har inget större värde på grund av ålder men jag antar att den bara är väldigt sällsynt.
Citera
2021-12-27, 23:48
Medlem
Tack för alla tips!

Jag sålde botaniska böcker idag för 13000kr.
Finns inga dyrgripar kvar dom vad upplockad innan jag fick tillträde.
Imorgon kommer 2 samlare inom botaniska kretsar o kikar.
Trots att jag sålt massor minskar det inte känns det som.

Jag har Googlat innan jag sålt och tror fått rätt ok betalt om man tänker på omständigheterna.

Jag har inte tid just nu att lägga ut på bokbörsen eller motsvarande men jag har sparat i flyttkartonger säkert 20 kartonger för antingen till egen samling eller försäljning.

Hittade massa spännande böcker en fynd var en herre som heter Adolf Hitler Min Kamp 1934 ganska färskt bok om vi tänker att han kom till makten 1933.
Citera
2021-12-28, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Skänk böckerna till Myrorna, Erikshjälpen eller liknande (ingen betalning men ni slipper besväret och skammen att frakta böckerna till soptippen, och dessutom finner de förhoppningsvis nya ägare och läsare).

Ja, det stämmer säkert när det gäller din kiosklitteratur. Men här handlade det uppenbarligen om äldre vetenskaplig litteratur
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in