2022-02-24, 08:11
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Fast krigen i Vietnam och Afghanistan visar att den lilla har en chans så länge ockupationsmakten är oönskad.

Och man har terrängen på sin sida, Ukraina är ju bara en enda stor stäpp, mycket svårare att föra gerillakrig än Afghanistan eller Vietnam
2022-02-24, 08:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Och man har terrängen på sin sida, Ukraina är ju bara en enda stor stäpp, mycket svårare att föra gerillakrig än Afghanistan eller Vietnam
Östra Ukraina har skog och berg, så inte riktigt.
2022-02-24, 08:15
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Intressant...hur då?
Ryssarna har 5000 + kärnvapen.
NATO har lite mer vapen och nukes tillsammans än dåren i Kreml, Läs på så kanske ögonen öppnas men nukes kommer inte användas!
Medlem
TonyBlundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mossadmartin

….massa prat om att Ryssland aldrig kommer anfalla och att biden är senil och att vi inte ser igenom
Rysslands strategi…..

Om jag har fel ska jag livestreama mig själv äta upp min ena sko. Naken.

Lägger du upp länk till streamen här?
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi

Jag säger inte att en seger är garanterad. Men fär man understöd av väst i form av material och underrättelser så tror jag att Ukrainska motståndsstyrkor har en god chans att nöta ner ockupationsstyrkorna.
2022-02-24, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redrik.feinfeldt
Galning, massmördare, skämt? Du är så rädd att du skriker hysteriskt efter Nato, det är väl inget skämt, eller skojar du?

Vi kommer att bli medlemmar.
Opinionen för ett medlemskap har precis tagit ett ENORMT skutt.
Ingen politiker värd sitt salt kan eller kommer att bortse från detta.
Särskilt inte ett valår..:-)

Bara att genomföra så snabbt som möjligt,och med fördel koordinerar vi med Finland.
Jag betraktar det redan som klart..bara lite löjlig formalia som återstår.
2022-02-24, 08:17
Medlem
Ni som VERKLIGEN inte trodde Ryssland skulle anfalla. Varför trodde ni inte det? Jag personligen var skeptisk och trodde allt var västpropaganda. Men jag hade fel.

Sen undrar jag var den officella förklaringen är/den inofficiella anledningen är till att man attackerar?
Vad jag läst är det pga Separatisterna ville ha militärt stöd, men vet inte om man ska lita på det?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Östra Ukraina har skog och berg, så inte riktigt.

Västra Ukraina menar du väl?
Transkarpatiens oblast och angränsande områden.
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porrstjarna
Så, då får vi tyvärr konstatera att trådens rubrik är officiellt besvarad av Putte.
En dyster morgon i världshistorien.

Fortsättning - med den massiva koncentration av väpnad trupp i närområdet i åtanke,
hur bedömer ni andra risken för att konflikten sprider sig?

Många vapen på liten yta ökar oavsett de ursprungliga intentionerna risken för icke
auktoriserad eldgivning på grund av nervositet, missförstånd och felaktig tolkning av
situationer på individnivå, material/systemfel och rena olyckshändelser.

Lägg därtill viss osäkerhet i hur samtrimmade de olika styrkorna på både öst och västsidan
är, språkliga egenheter som normalt vid fredstida övningsscenarier är bagatellartade och
övergående ett par dygn in i övningen osv. där tid att vänja sig finns.
Nu är det skarpt läge, tidsfaktor noll.

Måste avsluta med en eloge till TS för saklig och intressant tråd som varit till stort nöje.
Beklagar verkligen att du fick rätt.

Tack. Det är ju inte så att det känns bra att ha rätt. Inte det minsta.

Dessvärre går det också att konstatera att Ryssland anfaller ett icke-NATO-land,
därför att man vet att alliansen inte kommer att skjuta tillbaka. Åtminstone inte samlat.

Sverige måste lämna ”hoppas”-doktrinen. Medlemskap nu. Inget annat kan gälla.
2022-02-24, 08:18
Avslutad
Ukraina säger att de skjutit ned 5 st ryska flygplan men Rysslands försvarsmyndighet säger att detta är falskt. Ryssarna vill väl helt enkelt inte erkänna detta gissar jag
2022-02-24, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Du ljuger som vanligt.
Kärnvapen behöver vi naturligtvis inte ha på svensk mark.
Däremot så försäkrar vi oss fullständigt emot all potentiell rysk aggression genom ett medlemskap i NATO..och något annat alternativ finnes för övrigt icke.
Ingen kommer att vilja ha något med en uppenbart galen despot i Kreml att göra framöver.

Jag betraktar faktiskt redan saken som mer eller mindre klar för svensk del,och hoppas bara att vårt NATOmedlemskap kan upprättas så snart det bara är möjligt.

Vad f-n skall avskrädet Putin göra åt det?..:-)
Han har ju troligen händerna fulla i Ukraina för bra tid framåt.

Jag rekommenderar starkt Finland att göra sammaledes.
Idealet är om vi blir medlemmar i NATO exakt samtidigt.

Ocha vad ska nato avsckräcka från? Det retar väl mer upp.om något annat..
2022-02-24, 08:20
Medlem
The-Seers avatar
Detta hade aldrig hänt om Ukraina hade varit med i Nato.
Ta lärdom, svenska folket. Det är hög tid (minst sagt) att gå med i Nato.
Senast redigerad av The-Seer 2022-02-24 kl. 08:22.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in