2022-02-24, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Det närmar sig jul. Vintern är ett faktum. Och Ryssland drar ihop förband vid Ukrainas norra gräns.
How real is the threat of a Russian invasion of Ukraine?
https://www.aljazeera.com/news/2021/12/3/how-real-is-the-threat-of-a-russian-invasion-of-ukraine
Russia Ukraine: Lavrov warns of return to military confrontation nightmare
https://www.bbc.com/news/world-europe-59503762
Det ser allt sämre ut:

- Putin och Lukasjenko använder flyktingvapnet mot Europa.
- Kreml håller fingret på gaskranen.
- Hätsk stämning på OSSE-konferensen i förra veckan.
- Ryssland arresterar ukrainska säkerhetsmän.
Patrik Oksanen i SvD:

”I kretsen som surrar om säkerhetspolitik, men som inte alltid kan tala klartext, börjar mumlet nu nå en öronbedövande hög nivå med frustrerade ord som 'det värsta jag har sett hittills' och 'riktigt farligt'.”

https://www.svd.se/europa-ar-farligt-nara-ett-storkrig
• Hur illa är det?

• Bara ett försök att etablera en ny normalbild eller är kommer skiten att träffa fläkten nu?

Putins track-record och ett allmänt svajigt Ryssland (ekonomi och covid-hantering) gör att jag är pessimist.
Det här kan gå illa.

Vad säger forumet? Håller ni med?

Mkt illa! Putin vill återta förlorade sovjetnationer, det har han sagt rakt ut i ryssmedia som sänts här.

Han kommer ta alla icke natoländer i ett nafs, 22/23. Lite kemvapen eller nukes så
lägger de sig platta på marken o spelar döda.

Sedan när Trump är tillbaka 24 kommer oxå natoländer i eruropa att införlivas i Putins land, o vi kan inte räkna med nato ska rädda oss, det ser Trump till. Ny säkerhetsordning. Sverige? Woooohaaaa.
2022-02-24, 08:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ska EU sätta ett land på plats som har 5000 kärnvapen.?
Det är såklart lite knepigt att de sitter på en massa kärnvapen, det är det...
2022-02-24, 08:03
Medlem
baron-brazils avatar
1. Ryssland kommer ALDRIG att angripa Finland, än mindre Sverige.

2. Ukraina ber vid första smällen om både pengar och vapen.
Vart är deras egna pengar, vapen & militär?
Om man med 45 miljoner invånare inte lyckas upprätthålla en militär värd namnet efter en timmes skjutning på små platser i landet, så förstår ni väl själva att det är något fundamentalt fel på Ukrainas styre?

För alla er som vurmar så hjärtligt om Ukraina & att vi ska öppna upp för flyktingar.
Det finns ingen plats längre sen våra egna politiker dränerat hela landet & statskassan med allehanda afghaner, syrianer & somalier.

Vår egen sjukvård är nedmonterad, elpriserna sjukliga, bensinpriser från en annan planet, boendepriser omänskliga, polisen handlingsförlamade, regeringen landsförrädare & skatter högre än Eiffeltornet.

Vad gör vi?
Börjar sponsra andra länder med miljarder.
2022-02-24, 08:03
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det löjligaste jag läst på länge.

Nordstream2 var designat att förstöra Ukrainas ekonomi. Gammeldvärgen i Kreml spelar rysk roulette med sitt land just nu.

Frågan är vad som händer när ryssarna drabbas ekonomiskt? Tror inte att dom finner sig i vad som helst..
2022-02-24, 08:04
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Mitt under brinnande anfall mot Kyiv, låter Fox privatpersonen
Donald Trump ringa in till Laura Ingraham och bräka:

Trump:
"...you told me about the amphibious attack by Americans.
You shouldn't be saying that ... they should do that secretly."

Ingraham avbryter Trump: "No. That was the Russians."

Herrejävlagud...

Du måste ändå hålla med om att det är imponerande att kunna så lite om omvärlden efter att ha varit president i fyra år.
2022-02-24, 08:04
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet-Nationalism
Amerikanska kärnvapen i Sverige blir resultatet och att Sverige skall användas för att provocera fram krig. USA med sin historia av olagliga invasioner och krigsbrott är ingen bra att ha som allierad.

Norge har varit NATO-medlem i 73 år. Inga kärnvapen där.

Misslyckad ”argumentation” från din sida. Du har alltså komplett fel.
2022-02-24, 08:05
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Frågan är vad som händer när ryssarna drabbas ekonomiskt? Tror inte att dom finner sig i vad som helst..

De får göra färgrevolution om de är missnöjda.
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Förmodligen, Stor mot Liten, vinner oftast den Stora.
Återstår att se hur EU, Nato, USA .. kommer att agera.

Fast krigen i Vietnam och Afghanistan visar att den lilla har en chans så länge ockupationsmakten är oönskad.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fitt-Harry
Att du påstår att Ukraina på något sätt vill lämna diktatur bakom sig visar bara att du inte är ett dugg insatt i situationen. Vad menar du? Ukrainska presidenten som fängslade oppositionsledare för att hålla kvar sig vid makten?
Faktum är att Ukrainas ledarskap kommer från fira val, medan Rysslands motsvarighet inte gör det. Att man nu har försatt en femtekolonnare i husarrest (jag antar att det är Medvedtjuk du syftar till) torde vara det minsta man kan göra. Standardpraktik i krig. Och nej, det är inte för att "sitta kvar vid makten" via odemokratiska metoder. Försök inte med mig! Försök inte blanda bort kort, använda ekvivokationer, tendentiöst språkbruk eller falska jämförelser med mig, det säger jag bara!

Jag är uppenbarligen mer insatt än du, men framförallt ser jag igenom saker som politik och ideologi och kan se när några argumenterar utifrån en position som är ideologiskt styrd, inte verklighetsbaserad.

Sluta.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKIL
Förmodligen, Stor mot Liten, vinner oftast den Stora.
Återstår att se hur EU, Nato, USA .. kommer att agera.

Putin har redan sagt hur han kommer att agera om väst blandar sig i ännu mer.
Medlem
redrik.feinfeldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det rätta läget för svensk och finsk del att försäkra vår egna säkerhet emot galningen i Kreml är naturligtvis precis nu.
Ju fler fronter som öppnas mot Ryssland,ju mer förvirrad kommer massmördaren i Kreml att bli.
Just nu koncentreras allt intresse på Ukraina.
Nu är den exakt rätta tidpunkten att söka och få medlemskap i NATO.

Vad f-n skall skämtet Putin göra åt det?
Galning, massmördare, skämt? Du är så rädd att du skriker hysteriskt efter Nato, det är väl inget skämt, eller skojar du?
2022-02-24, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daskmoert
Rysslands invånare är såklart inte skyldiga till det här och bör inte straffas. Jag föreslår att man lönnmördar Putin.

På samma sätt att man aldrig kan beskylla svensken som röstat fram våra politiker när de tar korkade beslut, det är ju korkade svenskar röstat fram dessa politiker.
Nu i denna konflikt står extremt många bakom att någon ska straffas för alla sanktioner, utökning av nato, ukrainas stöld och utpressning av nordstream och nu köpstoppet vid nordstream 2.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in