Citat:
Ursprungligen postat av
Milton.Mills
Har de verkligen omklädningsrum? På alla klädbutiker jag varit så har de bås som både kvinnor och män kan använda. Inte rena omklädningsrum...
Zara är en butik för främst kvinnokläder. Jag brukar inte själv handla där så jag kan inte svära på saken - men jag tror faktiskt inte Zara överhuvudtaget har manskläder. Alltså väntade sig inte journalisten på DM att träffa på en man i Zaras provhytt.
Vad jag vet (som bott länge i just England där det här utspelar sig), så förekommer inte speciella omklädningsrum för just kvinnor - MEN damavdelningar brukar oftast vara på sitt eget plan, i t.ex. ett varuhus och det är helt underförstått att det är damer som använder detta. Tack och lov har jag aldrig varit med om just detta, i England.
Däremot så förekommer det numera titt som tätt att man ser transor inne på damtoaletten i England. Speciellt på tågstationerna är det vanligt. Jag tror transorna får en kick av att passa på just där.
Men HÖR dem också - det låter helt annorlunda när män kissar. Äckligt! Dessa har EJ i damrummet att göra.
I Sverige är det numera så ovanligt med damtoaletter att ALLA kvinnor tvingas dela toalett med män. Också äckligt och helt fel.
I England är det normalt en disk utanför provhytten, där man får en plastplatta med antalet kläder man ska prova, av en expedit. Denna expedit bör stoppa män från att gå in i provhytterna på damavdelningen. Han får antingen köpa utan att prova, eller ta med sig plagget till mansavdelningen och prova där.
På underklädesavdelningen speciellt, är det väldigt känsligt. Många kvinnor blir mätta kring bystenoch får hjälp av expediten att hitta BH som sitter riktigt bra. Ibland är dörren lite på glänt till provhytten, medan expediten kommer och går - eller om hon ska mäta, i en liten provhytt. Alltså ska det absolut inte vara några män där!
Om jag var inne på en underklädesavdelnings provhytt och män dök upp så skulle jag ägna minst en halvtimma att klaga - till allt från expediter till kundtjänst eller chef. Om de inte backade så skulle jag göra klart för dem att jag inte tänker handla från dem fortsättningsvis.
Det är viktigt att affärer förstår att det INTE gynnar dem ekonomiskt, att hålla på med woke-pandering, utan att de tvärtom förlorar sin primära målgrupp som kunder.
I Sverige är det dock väldigt svårt att manifestera sånt här genom att bojkotta en viss butikskedja - eftersom marknaden är så liten. I England finns alltid en annan konkurrent med i princip samma utbud. I Sverige så är t.ex. Åhlens den enda varuhuskedjan... och Clas Ohlson är unika i sin nisch. Det är svårare att bojkotta när det inte finns några alternativ.
För DMs journalist så är Zaras främsta konkurrent HM. HM är mycket värre när det gäller woke, än Zara. MEN - det finns otaliga mindre butiker som har samma typer av kläder som Zara - så hon får helt enkelt droppa Zara och handla någon annanstans. Woke-pesten sprider sig tyvärr mycket snabbt i England just nu. T.om. butiker som vänder sig till konservativa övre-medelklass människor har börjat med woke-inspirerad reklam.
Boden är ett bra exempel på det.