2022-11-06, 19:59
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
För mig är det tyvärr den dåliga ryggen som gör att ingen ved är blivit inköpt och upplagd och nu lär det vara för sent för denna vinter vilket som.
Egentligen tråkigt då inget går upp mot den värmen en vedspis eller kamin sprider.

Tråkigt med ryggen. Vet precis vad det innebär då även jag har dålig rygg. Som tur var så klarade jag mig undan från att få ont i ryggen denna gång vid vedhandteringen. Får jag skiten så blir jag liggandes och kan inte ta mig någonstans och går även som en ostbågar. Inte kul.
Det blir en helt annan värme när man eldar i kamin eller vedspis som du säger.
Citera
2022-11-06, 21:45
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Finns det fortfarande?
Vill man lagra energi när man kan sälja den dyrt dagtid eller tänker jag konstigt?
Jag har ingen lagring av el, tänkte att jag lagrar via acctankar om det behövs men som i ovan inlägg ser jag affär att låta någon annan lagra och säljer hellre dyrt som det ser ut nu.. me jag kan kanske tänka fel..
Energilagret är 170 x 60 x 13 cm i storlek. Det sitter på väggen i köket bredvid altandörren gömt bakom en gardin och tar knappt någon plats alls. Få köper till energilager till solcellerna fast man får 50% i bidrag, mkt märkligt/obegripligt att så få skaffar. På vinterhalvåret när det inte hinner laddas av solen laddar det i och ur automatiskt natt/resp. dag. Ibland säljer man ut elen från lagret om priset är högt, sker automatiskt.
8000 kWh/år som jag köper om jag inte eldar kostar kanske, i sämsta fall 16000 kr/år totalt allt. Men det jag säljer när det är överskott från solen + det som systemet köper/säljer när det inte är soligt ger en intäkt på ungefär 10000-12000 kr/år. Total elkostnad är alltså 4000 kr/år, utan vedeldning.
Med vededning, som jag håller på med när jag hinner skulle jag tro att kostnaden per år är 0-1000 kr något.
Senast redigerad av Freddan3400 2022-11-06 kl. 21:48.
Citera
2022-11-07, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freddan3400
Energilagret är 170 x 60 x 13 cm i storlek. Det sitter på väggen i köket bredvid altandörren gömt bakom en gardin och tar knappt någon plats alls. Få köper till energilager till solcellerna fast man får 50% i bidrag, mkt märkligt/obegripligt att så få skaffar. På vinterhalvåret när det inte hinner laddas av solen laddar det i och ur automatiskt natt/resp. dag. Ibland säljer man ut elen från lagret om priset är högt, sker automatiskt.
8000 kWh/år som jag köper om jag inte eldar kostar kanske, i sämsta fall 16000 kr/år totalt allt. Men det jag säljer när det är överskott från solen + det som systemet köper/säljer när det inte är soligt ger en intäkt på ungefär 10000-12000 kr/år. Total elkostnad är alltså 4000 kr/år, utan vedeldning.
Med vededning, som jag håller på med när jag hinner skulle jag tro att kostnaden per år är 0-1000 kr något.
Jag googlade lite och hamnade på en jämförelsesite med:
4kwh blybatteri
4kwh litiumbatteri
Kostnad 20' resp 40' och sett till antalet livscykler de beräknas klara så var kostnaden över 5kr/kwh resp drygt 3kr/kwh. Då inte inräknat laddkostnad för inköpt el om man laddar på natten. Det känns inte så lönsamt.. eller missförstår jag nåt?
Citera
2022-11-07, 09:59
Citat:
Ursprungligen postat av retarded-dick88
Jag googlade lite och hamnade på en jämförelsesite med:
4kwh blybatteri
4kwh litiumbatteri
Kostnad 20' resp 40' och sett till antalet livscykler de beräknas klara så var kostnaden över 5kr/kwh resp drygt 3kr/kwh. Då inte inräknat laddkostnad för inköpt el om man laddar på natten. Det känns inte så lönsamt.. eller missförstår jag nåt?
Tror du gör det.
Liknande med värmepumpar förr. Idag är det ett måste om man inte vill ruinera sig
Liknande med solceller, har inte varit någon stor succé förrän för några år sedan. Idag är det inte långt ifrån ett måste.
Energilager likadant. Om några år kommer det att nästan vara ett måste.
Man kan välja att ligga i framkant av utvecklingen. Men som med allt annat är det en liten risk också. Men smällen blir hårdare om man missar att hänga med.

Läste om det stackars pensionärsparet i sin villa som de haft i årtionden. För höga kostader för elen har de med direkt-elen. De hade inte ens byggt om till vattenburet system under alla år. Vem har rätt? De eller alla andra som har utvecklat el-sparlösningar hemma?

Kolla tex med Raymond 15 kWh, inte alls de priserna efter bidrag.

Man kan passa på att utnyttja bidraget nu om man vill. Om några år är det borta, garanterat
Senast redigerad av Freddan3400 2022-11-07 kl. 10:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in