2021-12-04, 22:51
Avstängd
RudolfHutlers avatar
Jag har beslutat mig för att sadla om till fysiker för att göra lite banbrytande upptäckter, men ibland är det svårt att veta hur man ska närma sig ett eller annat ämnesområde. Skulle någon kunna förklara det här med isotoper på ett lättfattligt sätt? Finns det ett oändligt antal isotoper av t.ex. en järnmolekyl? Övergår vissa ämnen till andra utifrån en skala där olika isotoper bestämmer? Typ som autismspektrat? Jag vill lära mig allt spännande om isotoper!
Citera
2021-12-04, 23:08
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudolfHutler
Jag har beslutat mig för att sadla om till fysiker för att göra lite banbrytande upptäckter, men ibland är det svårt att veta hur man ska närma sig ett eller annat ämnesområde. Skulle någon kunna förklara det här med isotoper på ett lättfattligt sätt? Finns det ett oändligt antal isotoper av t.ex. en järnmolekyl? Övergår vissa ämnen till andra utifrån en skala där olika isotoper bestämmer? Typ som autismspektrat? Jag vill lära mig allt spännande om isotoper!

Läs om det:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Isotop
Citera
2021-12-04, 23:57
Medlem
sommarlovs avatar
Det finns 7 isotoper av järnATOMER.
Viktigt att du förstår skillnaden.

Molekyler är kemi, atomer är fysik.
Citera
2021-12-05, 01:00
Medlem
Bonnatorps avatar
I teorin kan du antagligen erhålla hur många isotoper som helst av t.ex. järn, men ju fler neutroner det har desto mer instabilt är det, och vid någon extrem punkt går det helt enkelt inte att undersöka för att det sönderfaller innan det har hunnit göra något intressant.

Isotoper har fler eller färre neutroner än sedvanligt, sedan går det räkna på vad för spännande saker det kan tänkas leda till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in