2021-12-04, 20:04
Medlem
Halloj,
Inser nu efter senaste skattepåslaget på råtobak att man måste börja odla tobak... Har köpt upp mig på 60kilo råtobak som jag beräknar räcka för mitt snusande (lössnus) i cirka 5 år (ca 80gram per dag...). Tills dess så behöver jag kunna producera ca 12 kilo torkad råtobak om året.
Har börjat bygga ett ca 50kvm stort växthus för uppgiften (jo, lite annat är det tänkt för också) med ca 5 meter i takhöjd :-)
Så, vilka varianter av tobak bör man odla för snus? Finns det bra guider där ute? Hur många plantor behövs för 12 kilo torkad, färdig tobak? Tips på kvarn?
Har gjort snus på råtobak köpt av SwedMax dom senaste 10-15 åren, så processen ifrån tobakspulver till snus har jag koll på..
Citera
2021-12-04, 20:28
Medlem
Flufffens avatar
Swedish Match använder Nicotiana Rustica (Bondtobak) och Nicotiana Tabacum (Virginiatobak) till sina snussorter.
Finns mer info här https://www.swedishmatch.se/snusakad...kning/tobaken/

Blev sugen att prova själv när jag läste din tråd
Citera
2021-12-04, 20:33
Medlem
Odla Virginia Tobacco och Den sista tobaken som odlades i Sverige just för ändamålet. "Mor Alidas Tobak!" Tobaksmuseet fick liv i ETT frö. Odlingen avvecklad typ 1962. en planta= typ en mille frön!
Citera
2021-12-04, 20:58
Medlem
Hamleyss avatar
Det finns en tobaksodling på skansen som är jäkligt intressant att kolla på. Bladen smakade väldigt beskt och verkade potenta!
Citera
2021-12-04, 23:21
Medlem
Knucklehugss avatar
Ta en titt på detta klipp, intressant info
https://youtu.be/jRjmdJ1R7yY
Citera
2021-12-05, 06:05
Medlem
Intressant tråd, hoppas du lyckas
Citera
2021-12-05, 10:52
Medlem
Halloj och tack, får läsa på mig lite om Nicotiana Tabacum !!!!
Citera
2021-12-05, 20:55
Medlem
Hmmm verkar som om en planta ger ca 3-4 ounces torkad tobak... innebär ca 100gram... vilket leder till att jag behöver plantera ca 120 plantor per år! Med ca 60cm plantavstånd och en meter radavstånd så behövs ca 60kvm, tur att man bor på en lantbruksfastighet! Börjar nästa år med ett tiotal plantor i växthuset för att träna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in