Halloj,
Inser nu efter senaste skattepåslaget på råtobak att man måste börja odla tobak... Har köpt upp mig på 60kilo råtobak som jag beräknar räcka för mitt snusande (lössnus) i cirka 5 år (ca 80gram per dag...). Tills dess så behöver jag kunna producera ca 12 kilo torkad råtobak om året.
Har börjat bygga ett ca 50kvm stort växthus för uppgiften (jo, lite annat är det tänkt för också) med ca 5 meter i takhöjd :-)
Så, vilka varianter av tobak bör man odla för snus? Finns det bra guider där ute? Hur många plantor behövs för 12 kilo torkad, färdig tobak? Tips på kvarn?
Har gjort snus på råtobak köpt av SwedMax dom senaste 10-15 åren, så processen ifrån tobakspulver till snus har jag koll på..
Odla Virginia Tobacco och Den sista tobaken som odlades i Sverige just för ändamålet. "Mor Alidas Tobak!" Tobaksmuseet fick liv i ETT frö. Odlingen avvecklad typ 1962. en planta= typ en mille frön!
Hmmm verkar som om en planta ger ca 3-4 ounces torkad tobak... innebär ca 100gram... vilket leder till att jag behöver plantera ca 120 plantor per år! Med ca 60cm plantavstånd och en meter radavstånd så behövs ca 60kvm, tur att man bor på en lantbruksfastighet! Börjar nästa år med ett tiotal plantor i växthuset för att träna!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!