Citat:
Ursprungligen postat av
Asgard82
Jag finner det ganska märkligt att din historia skiljer sig så från vad andra 40-talister säger. Där är det helt tvärtom. T.ex. min granne som berättade att när han gick i skolan så fick den som pratade mest en örfil första skoldagen, sen var det lugnt i klassrummet i 9 år. Det var det enda som behövdes, en örfil och en hel skoltid av lugn och harmoni.
Det kunde säkert gå vilt till på rasterna, det gjorde det även för mig långt senare på tidigt 90-tal. Vi hade boxning och vilda bandyturnerningar, och inte fanns det några rastvakter då. Utan hade det blivit något kiv under lektionen eller på förra rasten så visste man att man hade problem när man klev ut. Så visst fanns det problem. Men jag skulle vilja se dig som lärare i grundskolan och se hur det är, min fru kom hem gråtandes i stort sett varje dag när hon jobbade i skolan, de hade en personalomsättning på omkring 40-50%. Resten mådde ungefär som min fru.
Din grannes berättelse tycker jag låter som en skröna. En bra historia men jag undrar om den är sann. Jag förstår vart han vill komma, men 9 år i samma klassrum? En hel skoltid i lugn och harmoni? Det låter lite förenklat tycker jag. Jag såg aldrig nån lärare utdela en örfil. Men snacket gick om en händelse jag inte själv såg. En lärare hade tydligen gått fram till en elev på rasten och lagt handen "vänskapligt" på grabbens axel och sen dragit till en jäkla hurring med samma hand. Jäkligt slugt agerande.
Nej, jag såg bara lärare några gånger rusa ner och ta tag i någon elevs öra varpå de båda tillsammans med lätta steg "dansade" ut i korridoren. Läraren återkom ensam något senare. Det kunde vara både manliga och kvinnliga lärare som gjorde så. Läraren var givetvis fysiskt överlägsen eleven annars kunde det gå galet. Så här talar vi alltså om mycket unga elever. Folkskolan hette det på den tiden. De sex första årsklasserna kanske. Sen bytte man skola till Realskolan och där var inget sånt.
Ja, jag hade en lärare en gång i Realskolan som grät inför klassen. En vikarie som gjorde en lektion och aldrig kom tillbaka. Så synd om henne. Generellt hade våra vikarier ett rent helvete. Nej, tack lärarjobbet är inte min grej.
Jag hamnade i slagsmål ofta. Traktens alla värstingar ville slå mig på skallen och provocerade fram bråk. Men jag klarade mig bra mot busarna.Tydligen tyckte dom att jag bestod provet och vi blev ofta goda vänner efteråt.
Jag hade det mycket svårt i skolan och pluggade hårt varje dag när jag kom hem liksom på sommarlovet när jag var "ledig". Och det var mycket läxor! Jag kommer ihåg min mors förvåning när jag kom hem efter min första skoldag. "Va, har ni fått läxa?". Det var ett gäng glosor som vi skulle skulle lära oss stavningen på och jag visste knappt vad bokstäver var för nåt, omogen som jag var.
Betyg sattes varje termin från första klass. Det är möjligt att jag kan ha fel där. Någon termin kan ha överhoppats om läraren kände eleverna för dåligt.
Mitt i min skolgång flyttade vi, vilket innebar att jag gick från en landsortsskola till en storstadsskola som var betydligt mer krävande. Så jag pluggade som en dåre för att slippa gå om. Otroligt mycket pluggande var det, men det gick bättre så småningom och mitt sista skolår var jag bäst i klassen och den metamorfosen är jag faktiskt mycket nöjd med.