2021-12-03, 22:53
Medlem
Ok enligt rubriken, jag har i dagarna fått besked att två personer tragiskt nog bara i min närhet tagit sina liv och jag fick höra en betydande summa med personer som avslutar jordelivet tidigare än naturligt då man ej får psykiatrisk vård så frågan är varför tystas denna statistik ner och det publiceras inte I media?
Citera
2021-12-03, 22:55
Avslutad
kommer artiklar till och från angående självmord . men samtidigt skulle det ju vara”deprimerande ” om alla självmord rapporterats i tidningarna varje dag.

runt 1500 per år

skulle inte stå något annat i tidningen. även om det behövs göras betydligt mer för de som lider av psykiskt hälsa.

men tycker mig ändå se artiklar ibland som rör psykiskt ohälsa samt självmord.
Citera
2021-12-03, 22:57
Medlem
Rymdstyrelsens avatar
Här har du 14 sidor med artiklar bara på Aftonbladet:

https://www.aftonbladet.se/tagg/sjalvmord
Citera
2021-12-03, 22:57
Medlem
VelvetReds avatar
Jag har vid flera tillfällen stött på en teori om att man inte rapporterar om det pga att man inte vill inspirera andra att begå liknande handlingar.

Själv tror jag mer att det har att göra med respekt för nära anhöriga och den avlidne.
Citera
2021-12-03, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filthyanimal
Ok enligt rubriken, jag har i dagarna fått besked att två personer tragiskt nog bara i min närhet tagit sina liv och jag fick höra en betydande summa med personer som avslutar jordelivet tidigare än naturligt då man ej får psykiatrisk vård så frågan är varför tystas denna statistik ner och det publiceras inte I media?

För att journalisterna tror att det triggar fler människor att ta livet av sig om det uppmärksammas mer.
Därför så syns det såpass lite även om det skrivs mkt om det, men kallas oftast inte för självmord, speciellt om journalisterna inte kan bevisa det.

En bil som möter en lastbil i en frontalkrock är ett typexempel.
"Kom av okänd anledning över på fel sida vägen" var åtminstone förut en omskrivning av självmord.
Den passar såklart bra eftersom att tidningen inte kan stämmas för förtal.
Citera
2021-12-03, 23:00
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Det är väl cirka 2000 självmord om året i Sverige?

Cirka 50 av dessa självmord görs genom att personen låter sig köras över av ett tåg på järnvägen.

Det finns en utbredd uppfattning att fler skulle låta sig köras över av tågen om man skrev om dessa självmord. Dock finns det inga studier som styrker dessa teorier.

Självmord är tragiskt och saknar allmänt nyhetsvärde så det är nog därför media inte rapporterar så mycket om det.

Självmord säljer inte helt enkelt till skillnad från vanliga mord.
Citera
2021-12-03, 23:17
Medlem
One2Manys avatar
"Person var deprimerad, tog sitt liv"

Vilket fantastiskt nyhetsvärde...! Släng upp det på förstasidan, här har vi en riktig nyhet som berör hela Sverige! Häng ut han med namn också, så kreti och pleti kan kontakta anhöriga och fråga varför han tog sitt liv och varför de inte gjorde något för att förhindra det!

Idiot.
Citera
2021-12-03, 23:29
Medlem
Ser ingen anledning varför det skulle vara en nyhet som andra behöver ta del av. Samt för respekt för den avlidne och de anhöriga.

Själv mått dåligt i perioder och försökt ta mitt liv. Vill absolut inte att det skulle komma ut i media om jag hade lyckats.
Citera
2021-12-03, 23:30
Medlem
dragonslayer1339s avatar
Citat:
För att det inte ger några clicks eller läsningar vilket i sin tur genererar mindre pengar, varför skulle någon vilja läsa om något så ointressant?
Citera
2021-12-03, 23:31
Medlem
Vänner till mig med. Det handlar väl om självbild. Många vill väl heller inte stå inför frågan varför och tystnar eller tystar...Media tar gärna upp saker som berör moralen och känslor, Men det vore lättare att ta upp självmord i andra länder för svensk media än att tala om alla självmord som händer här.... Då får dom effekten och slipper mycket av det etiska. Det handlar om värdegrunder... Svensk media tar tex upp drog överdoser och drogproblematik i andra länder oftare än problemen i Sverige. Detsamma med korruption.

Ett citat som påverkat mig mycket genom livet är ur serietidningen "Schizo" av Ivan Brunetti, en självbiografi om en djupt deprimerad människa som inte vill leva. Människorna runtom honom vill enbart ta avstånd och han själv har ett så stort hat till allt människan gjort och gör, att allt i hans liv är svårt och hårt. Hans fru är även med i serien och hon gör sitt bästa med det går inte att hjälpa den som hatar sig själv. Ingen kärlek är stark nog att förändra någon annan om den inte kommer ifrån en själv.

Citatet lyder ungefär såhär. Taskigt översatt ifrån engelska och mitt minne.

"- Lita aldrig på en människa som inte någon gång i livet hatat sig själv ända till gränsen för självmord, En människa som inte kan se förstörelsen hon skapar och självgodheten att förneka det, i sig själv. Är inte värd livet. Endast den som sett sig själv ovärd att leva, Är värd livet. Att ta sitt liv är inte fegt eller lätt, Det finns inget svårare."

Han talar om sin depression som varat i hela hans vuxna liv. Det är en sjuk serie från en sjuk person. Men det är viktigt att lyssna och läsa, Det finns viktiga saker att lära, även ur mycket mörka tankar. Det finns mycket att lära känna om sig själv som inte många vågar möta.
Har själv varit nere i en massa år, piller, elchocker, psykvård och allt därtill men det vände då jag började gro ett hat mot vårdens eviga moment 22..Helt plötsligt så bröt jag med vården och tio år senare har jag ett vanligt liv. Det är en skam hur vår vård skapat många sjuka. Särskilt psykvården i Sverige.

Den som inte talat med någon på över en månad kan inte förstå den som enbart talar om sig själv. Världen är en svår plats att vara i om man har känslor.
Citera
2021-12-03, 23:56
Bannlyst
Därför att rapporter om det tenderar att ha en jävligt dålig effekt..

Det har visat sig att ju mer man diskuterar om det, desto mer man försöker prata. Desto mer man faktiskt utbildar en massa andra. Desto större chans är det att de som är ensamma och överväger något liknande mår dåligt och gör slag i saken hela vägen.

Att snacka om det i media har därför blivit kontraproduktivt..

Ser ni någon som mår dåligt så ställ lite ledande frågor. Och sen så ser ni till att den får hjälp att prata med någon som är professionell redan direkt.
Citera
2021-12-04, 00:05
Medlem
I en liten by i västerbottens inland hade dom en självmordsepedemi bland unga för många år sedan.
(80 tal?)

Det började med en, som utåt sett hade sin skit "together"
Ingen förstod något.

Sedan en till bara någon vecka efteråt, en god vän till den första, kanske blev bördan för tung?

Sedan rullade det på i ökande takt, uppenbarligen triggade dom varandra och väckte tankar som
"om han som ändå hyfsat hade sitt liv på rätt spår bailade ur, kanske jag som har det lite kämpigt..."

Det är en teori man har i alla fall, att ser man andra ta till den "utvägen" så kan andra ta efter.

Anledningen att jag vet det här är att jag pratade med en lastbilschaffis som hade fått en i fronten och en annan som fegade ut precis innan det small bara veckor efteråt, dom hade nämligen kommit på att med en lämpligt trimmad moppe/lätt MC kan man stånga ihjäl sig mot en mötande lastbil.

Vad dom inte tänkte på var hur det påverkade lastbilschaufförerna, han jag pratade med slutade köra lastbil och mådde jävligt dåligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in