• 2
  • 3
2021-12-13, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodvahr
Länge sedan jag gjorde det här, men konfigurerar du inte chromecasten via TVn du kopplar den till?

(mha google home)

Man konfigurerar via google home. Jag använder inte tvn iaf
Citera
2021-12-14, 02:45
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bkaka
Eftersom chromecasten och högtalarna fungerade för en dryg vecka sedan med min gamla router så tror jag inte det är ett problem med firmwaren.
Tja beror på om det är en bugg som ställer till problem med vissa routrar m.m. ...kan i varje fall inte skada om du har testat allt annat.
Citera
2021-12-14, 05:35
Medlem
hashs avatar
Citat:
Jag har startat om och gjort en factory reset på chromecasten. Det hjälper inte.
Jag har lyckats installera mina bluesound med ethernetkabel så
problemet borde ligga någonstans i routern. Ska kontakta deras support, lyckas inte dem lösa det så får jag lämna tillbaks routern.

Vad är det för router du har köpt, modell och märke?
Citera
2021-12-14, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Vad är det för router du har köpt, modell och märke?
TP-link Archer AX73
Citera
2021-12-14, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Tja beror på om det är en bugg som ställer till problem med vissa routrar m.m. ...kan i varje fall inte skada om du har testat allt annat.

Sant. Kollade precis och det är den senaste versionen firmware i routern.

Jag får in 5 andra andra nätverk med stark signal. Börjar misstänka att det är ett av grannarnas nätverk som är "dominant" som mina enheter ansluter sig till automatiskt. I så fall är ju mina externa enheter inte är anslutna till rätt nätverk och således går det ju inte att installera dem.
När jag anslöt mina bluesoundhögtalare med hjälp av nätverkskabeln så envisades ena högtalaren att alltid välja ett av grannarnas nätverk. Så fort jag valde mitt eget nätverk så hoppade det tillbaka till grannens, fett envist. Jag var tvunga att manuellt tvinga högtalaren att välja mitt nätverk med SSID.
Det kanske är samma med chromecasten? Jag kommer dock aldrig till steget där jag ska välja nätverk, felet uppstår innan. Vet inte om det ens går att välja vilket nätverk man vill att chromecasten ska ansluta till innan konfigurationen är klar.
Citera
2021-12-14, 21:36
Medlem
hashs avatar
Citat:
TP-link Archer AX73

Tack, snabbläst manualen för din router för att kunna se om det kan vara något uppenbart konfigurationsfel.

Noterade att din router stödjer WPA3, vilket de flesta WIFI-klienter idag inte klarar av.
Kolla om din router står inställd på WPA3, om så är fallet ställ om till WPA2, troligen klarar inte din chromecast WPA3.

Nu tror jag inte detta men det måste väl ändå kontrolleras tänker jag.
Senast redigerad av hash 2021-12-14 kl. 21:39.
Citera
2021-12-14, 21:53
Medlem
Citat:
Tack, snabbläst manualen för din router för att kunna se om det kan vara något uppenbart konfigurationsfel.

Noterade att din router stödjer WPA3, vilket de flesta WIFI-klienter idag inte klarar av.
Kolla om din router står inställd på WPA3, om så är fallet ställ om till WPA2, troligen klarar inte din chromecast WPA3.

Nu tror jag inte detta men det måste väl ändå kontrolleras tänker jag.

Bra tänkt. Den står dock på "WPA/WPA2" så det är väl inte det som spökar.
Citera
2021-12-14, 22:17
Medlem
hashs avatar
Citat:
Bra tänkt. Den står dock på "WPA/WPA2" så det är väl inte det som spökar.
Ok krutet är snart slut.

Kan du testa att stänga av 5GHz på ditt trådlösa, för att kolla om det ställer till problem för chromecast?
Citera
2021-12-14, 23:03
Medlem
Citat:
Ok krutet är snart slut.

Kan du testa att stänga av 5GHz på ditt trådlösa, för att kolla om det ställer till problem för chromecast?

redan gjort. Funkade inte heller. Misstänker att något av grannarnas nätverk ansluter till mina enheter eller stör dem på något sätt, som jag skrev ovan. Well, krutet snart slut som sagt Jag kanske lämnar tillbaka den om jag inte mot alla odds lyckas få ordning på det snart.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in