Hej alla nyhetsentusiaster... Om det finns några sådana... Och historieentusiaster.
Gamla tidningar är ju bara intressant om de är RIKTIGT gamla, typ från världskriget eller ännu äldre, kanske vän av historisk ordning skulle invända bestämt. MEN, det är ändå så att även nutida dagstidningar kommer bli tidsdokument lite längre fram om man sparar på dem och låter dem damma i några decennier
, och mot den bakgrunden efterlyses härmed möjligheter till att få tag i sådana – såväl morgon- som kvällspress – från uppemot 7-10 år bakåt och fram till förra årsskiftet.
Visst, jag vet att KB har allt på mikrofilm från (typ) medeltiden och därefter
, men det är liksom inget man bara kan klampa in och köpa som fysiska exemplar. Något enstaka nummer kan dock dyka upp på Tradera eller Bokbörsen, men för oss som har en addiction för politisk närtidshistoria, så är möjligheterna fåtaliga när det kommer till just dessa lösnummer.
För att ta ett exempel så finns det säkerligen många som hade tyckt det var roligt att ha typ en sparad Aftonbladet från Brexit-natten, Trumps presidentvalsseger, det svenska regeringsbildningskaoset hösten -18 eller vad det än skulle kunna vara. Finns många exempel.
Hursomhelst är jag intresserad av tips på ställen där nutida dagspress finns tillgänglig för beställning, och då min tidigare research bevisligen inte resulterat i något konkret på annat håll, även av användare här på plattformen som kan tänkas ha vantarna på en till synes totalt ointressant Expressen från typ 2014, men som ändå kan innehålla relevanta påminnelser från ett politiskt landskap i enormt snabb förändring. Och då är jag i första hand inte så sugen på det tämligen värdelösa standardtipset "Ah men pallra dig iväg till en loppis då"
Gamla tidningar är ju bara intressant om de är RIKTIGT gamla, typ från världskriget eller ännu äldre, kanske vän av historisk ordning skulle invända bestämt. MEN, det är ändå så att även nutida dagstidningar kommer bli tidsdokument lite längre fram om man sparar på dem och låter dem damma i några decennier
, och mot den bakgrunden efterlyses härmed möjligheter till att få tag i sådana – såväl morgon- som kvällspress – från uppemot 7-10 år bakåt och fram till förra årsskiftet.Visst, jag vet att KB har allt på mikrofilm från (typ) medeltiden och därefter
, men det är liksom inget man bara kan klampa in och köpa som fysiska exemplar. Något enstaka nummer kan dock dyka upp på Tradera eller Bokbörsen, men för oss som har en addiction för politisk närtidshistoria, så är möjligheterna fåtaliga när det kommer till just dessa lösnummer.För att ta ett exempel så finns det säkerligen många som hade tyckt det var roligt att ha typ en sparad Aftonbladet från Brexit-natten, Trumps presidentvalsseger, det svenska regeringsbildningskaoset hösten -18 eller vad det än skulle kunna vara. Finns många exempel.
Hursomhelst är jag intresserad av tips på ställen där nutida dagspress finns tillgänglig för beställning, och då min tidigare research bevisligen inte resulterat i något konkret på annat håll, även av användare här på plattformen som kan tänkas ha vantarna på en till synes totalt ointressant Expressen från typ 2014, men som ändå kan innehålla relevanta påminnelser från ett politiskt landskap i enormt snabb förändring. Och då är jag i första hand inte så sugen på det tämligen värdelösa standardtipset "Ah men pallra dig iväg till en loppis då"