2021-12-01, 18:28
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Om möten är bevakade eller inte är individuellt. En del har obevakade besök för andra krävs det att personal hela tiden är närvarande.
När man besöker på psykiatriska kliniker så är det vanliga att man får lämna ifrån sig allt som kan vara farligt -- och så är det givetvis på Rättspsyk också.
När det gäller knivar och bestick så finns sådant vanligen i köken på avdelningarna.
Okej då förstår jag.
Då har jag haft fel tänk i flera år, jag har tänkt att dom sitter där för att dom är oberäkneliga och vad som helst kan hända när som helst för att dom har en grav psykisk störning..😖

Tack, varje dag får man lära sig något nytt..😅
Citera
2021-12-01, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gold94
Okej då förstår jag.
Då har jag haft fel tänk i flera år, jag har tänkt att dom sitter där för att dom är oberäkneliga och vad som helst kan hända när som helst för att dom har en grav psykisk störning..😖

Det är delvis en lekstuga. De får inte ens öppna brev om de antar att det är droger i försändelserna. De kan ta drogerna först när försändelserna är öppnade av den intagne. Många "patienter" får vistas lite hur som helst både innanför och utanför grindarna utan bevakning.
Citera
2021-12-01, 18:52
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Får intagna ta emot besök på rättspsyk, helt otroligt isåfall?
Det är väl självklart att man får det.
Citera
2021-12-01, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av michael1844
Länk till Rättspsykiatriska Regionkliniken Sundsvall:

https://www.rpksundsvall.se/

Klass 1 däruppe i Västernorrland. Skötarna fick allvarliga skador och det blev grov misshandel rubricering, inte ens försök till dråp?

Gammal byggnad som invigdes 1943.

Nu är du ute och cyklar! Nya kliniken i Nacksta invigdes för 20 år sen, alltså 2001.
Citera
2021-12-01, 19:49
Medlem
Någon i vaktkuren/insläppet måste ha gjort en major f*ck up! Annars har aldrig det här kunna hänt!
Citera
2021-12-01, 19:56
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av michael1844
Länk till Rättspsykiatriska Regionkliniken Sundsvall:

https://www.rpksundsvall.se/

Klass 1 däruppe i Västernorrland. Skötarna fick allvarliga skador och det blev grov misshandel rubricering, inte ens försök till dråp?

Gammal byggnad som invigdes 1943.

Nej den nuvarande kliniken är på en annan plats och invigdes 2001.
Citera
2021-12-02, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Nej den nuvarande kliniken är på en annan plats och invigdes 2001.

Ja det är sant, såg det i beskrivningen på deras hemsida strax efteråt. Var lite för snabb där. Det blev lite fräschare efter de slitna lokalerna kan jag tänka mig.
Citera
2021-12-02, 10:48
Medlem
Raket-torskens avatar
Citat:
Okej då förstår jag.

Vanligt svenskt fängelse är lekstuga med bullbak och gruppyoga, och rättspsyk är samma sak fast alla klienter har mycket större friheter och all personal är mycket mindre tuff/kompetent. Många på rättspsyk får t.o.m. använda internet och även förhärdade mördare får permissioner stup i kvarten. Allt det här vägs såklart upp av tvångsmedicinering (kan inte ske på fängelse) och att du kan sitta oändligt lång tid för ett småbrott som skulle gett någon månad fängelse om läkarna helt godtyckligt tycker att du inte är botad från alla dina problem (oavsett om dessa vara relevanta för brottet), eller friges direkt om dom tycker du är botad. Rättspsyk är helt galet hur man än ser på det.
Citera
2021-12-02, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raket-torsken
Vanligt svenskt fängelse är lekstuga med bullbak och gruppyoga, och rättspsyk är samma sak fast alla klienter har mycket större friheter och all personal är mycket mindre tuff/kompetent. Många på rättspsyk får t.o.m. använda internet och även förhärdade mördare får permissioner stup i kvarten. Allt det här vägs såklart upp av tvångsmedicinering (kan inte ske på fängelse) och att du kan sitta oändligt lång tid för ett småbrott som skulle gett någon månad fängelse om läkarna helt godtyckligt tycker att du inte är botad från alla dina problem (oavsett om dessa vara relevanta för brottet), eller friges direkt om dom tycker du är botad. Rättspsyk är helt galet hur man än ser på det.

Stämmer helt och hållet. Känner till en patient som har vårdats i 25 år på Karsudden för att han mår "dåligt". Han har inte återfallit i allvarlig brottslighet en enda gång under de åren, ändå bedömer läkarna att han behöver fortsatt sluten rättspsykiatrisk vård. Har fått berättat för mig att när han beskriver hur han mår för avdelningspersonal så får han ingen hjälp överhuvudtaget. N är dömd för misshandel, år 1996. Obestämd tid, grattis.
Citera
2021-12-02, 16:50
Medlem
Mannen som är misstänkt i ärendet är en fd patient på rättspsyk i Sundsvall. Han vårdades på kliniken fram till 2002 för mord.

https://www.st.nu/2021-12-02/tidigar...domts-for-mord
Citera
2021-12-02, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dellenbygden
Mannen som är misstänkt i ärendet är en fd patient på rättspsyk i Sundsvall. Han vårdades på kliniken fram till 2002 för mord.

Vad heter
kräket???
Citera
2021-12-02, 19:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vårdades fram till 2002.

Citat:
Ursprungligen postat av Dellenbygden

Vad kan detta ha varit för ett mord?

Vet vi det går det nog att få fram vem den här mannen är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in