2021-12-01, 11:19
Medlem
CC75s avatar
Tycker du reflekterar bra. Är du inte helt frisk ska du inte gå. Tandläkare är ett yrke som kommer folk väldigt nära på en plats (munhålan) som medför hög risk om folk har en infektion.

Tycker även att du ska tänka på konsekvensen av om du smittar tandläkaren (oavsett Covid eller vanlig förkylning). Det kan innebära att ett flertal andra patienter inte får sin behandling pga att tandläkaren inte är helt frisk och inte kan arbeta. Tror inte du skulle bli så glad om tandläkaren behöver ställa in pga att en patient som han/hon haft inte var frisk.

// CC
Citera
2021-12-01, 11:57
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Tycker du reflekterar bra. Är du inte helt frisk ska du inte gå. Tandläkare är ett yrke som kommer folk väldigt nära på en plats (munhålan) som medför hög risk om folk har en infektion.

Tycker även att du ska tänka på konsekvensen av om du smittar tandläkaren (oavsett Covid eller vanlig förkylning). Det kan innebära att ett flertal andra patienter inte får sin behandling pga att tandläkaren inte är helt frisk och inte kan arbeta. Tror inte du skulle bli så glad om tandläkaren behöver ställa in pga att en patient som han/hon haft inte var frisk.

// CC

Dessutom finns ju risken att tandläkaren sprider vidare till andra patienter om denne inte får så allvarliga symptom och då kanske det är din bäste kompis skröpliga farsa som är där...
Citera
2021-12-01, 14:27
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Comitium
Är jag ett hot mot tandläkaren?

Nu har jag varit förkyld i 10 dagar med jobbig hosta som dock är mycket bättre nu, fast fortfarande lite kvar. Feberfri hela tiden. ”Fullvaccinerad. Har inte testat för något. Tandläkaren har förberett för en bro där tyvärr den tillfälliga bron som jag fick har fallit bort. Jag fick tandläkaren att klämma in mig på en återbudstid, nu på fredag kl. 08.00. Annars kanske jag får vänta till den 17/12.

Min fråga är: Ska jag gå? Eller är jag ett hot mot tandläkaren? Om det inte vore för tandläkar besöket så skulle jag känna mig hyggligt bra. Men med tanke på tandläkarbesöket är jag väl inte riktigt hundra.

Ge mig ett råd! Helst inga av typ gå och dränk dig.
Är det inte enklast att kolla med tandläkaren? Det är ju hyfsat knepigt för random flashbackist att råda i frågan.
Citera
2021-12-01, 14:34
Avslutad
Skälet till att man inte ska göra ingrepp i munnen när man är sjuk är främst att infektioner från halsen kan spridas till hjärtat villket är farligt för patienten.

Och ja. Folk har dött så av vanliga halsinfektioner.
Citera
2021-12-01, 18:48
Moderator
pbos avatar
0.02 inte ett ämne för Relationer och samlevnad.

Relationer och samlevnad --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här