• 5
  • 6
2021-12-04, 05:57
Medlem
Christopher.s avatar
Tiden är spararens vän. Haft vanlig knegarlön sedan jag var ung, investerat m.m. Tjänar betydligt sämre än dig men investerat pengarna och lite äldre än dig men nu är min förmögenhet på pappret drygt 3.5 miljoner.

Förmögenhetsökning sedan jag lämnade hemmet ca 300.000 årligen utan hjälp från släkten. Det kommer säkert gå alldeles utmärkt för dig, min melodi har alltid varit att minimera de fasta utgifterna, investera smart och våga ta risker (dock kalkylerade).

Att spara varje krona är inte realistiskt och livet ska levas men om du efter skatt har 28.000 över så lägg undan 8000 i månaden och investera de i aktier/fonder så har du 2 miljoner om 10 år. Under dessa 10 år har du säkert träffat din partner och bildat familj, där har du en andra investering med bra hävstång, bostaden. Köper du om 1 år så har du säkert 2 miljoner till i värdeökning om 10 år, sedan kanske gammelfarmor trillar av pinnen och du får ett arv på några miljoner till.

Sedan sitter du där 40 år gammal med en nettoförmögenhet på 5 miljoner.
Citera
2021-12-04, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Om 20 år är de där 12 miljonerna knappast mer än vad du värderar 5-6 miljoner till idag. Sen kanske du inte behöver jobba med 5-6 miljoner heller, men det är ju viktigt att förstå.

Tråden handlar mer om att "jag är en normal människa, ändå känner jag att det är svårt att bli ekonomiskt oberoende, buhuu". TikTok-ekonomin.

Det är ju inte bara inflationen som tickar på utan löner och inkomster har en tendens att haka på. Det gör att man troligtvis kan öka sitt sparande och kompensera inflationen. Viktigt att förstå.
Citera
2021-12-04, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ledsenpack
Det är ju inte bara inflationen som tickar på utan löner och inkomster har en tendens att haka på. Det gör att man troligtvis kan öka sitt sparande och kompensera inflationen. Viktigt att förstå.

Ja, det har ju vart en sanning förr i tiden. Men det är inte det just nu. De sista två årtiondena har inflationen vart så låg att den blivit ett "problem" i vissa avseenden. Det är därför riksbanken hållit på med manipulation av vår valuta och liknande.

Kan du investera och få ca 7% på din investering så dubblar du dina pengar på ca 12 år. När du är bara 30 så kommer du att ha en mycket fin klump med pengar vid pensionen tex eller till investering i en kåk tex.
Citera
2021-12-04, 21:15
Medlem
Hej igen, ser att jag har fått olika typer av svar.

1) Vad bör man investera i? Jag är sannerligen ingen expert utan försöker sprida så mycket som möjligt i olika typer av fonder.

2) Jag kommer "kanske" bli ekonomiskt oberoende om 20 år. Jag förstår givetvis att jag kommer ha en väldigt stor summa på mitt konto med det här sparandet på 20 års sikt, givet att börsen inte kraschar helt. Hopplösheten grundar sig i att jag känner att det ändå bara innebär att jag kommer ha några tusenlappar extra om jag slutar jobba.

3) Jag förstår såklart att jag inte är Elon Musk, men känns lite smådeppigt att spara tusenlappar i månaden när man vet om att det i jämförelse med andra är småpengar. Givetvis är det egna tankar jag själv ska hantera men ändå kommer den.
Citera
2021-12-05, 11:47
Medlem
Fokusera på att öka inkomsterna och jobba stenhårt för att öka ditt ägande, oavsett om det är i aktier, fastigheter eller andra tillgångar som kan öka i värde över tid.

Det är en myt att man inte kan jobba sig rik i Sverige - en hög lön möjliggör att du kan t.ex. köpa ett extra hus som du hyr ut där du sedan får intäkter i form av en värdeutveckling på huset eller sätta in x-tusen varje månad på ett ISK där du investerar i fonder eller aktier och sen är snöbollen i rullning.

Se bara till att hålla ner dina utgifter när dina inkomster ökar så att du hela tiden får högre marginal i din ekonomi - många är för snabba med att köpa ny bostad, bil etc. så den relativa marginalen blir bara sämre.

En annan sak som man kan göra är att starta något eget vid sidan av, det kan vara en e-handel eller något annat som kan ge dig en extra inkomst eller också ge dig en boost på ditt CV så att du kan få mer välbetalda jobb.

Att säga att det inte är någon idé är ju att förlora innan man ens börjat. Det är svårt att börja från noll men det går!
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in