2021-11-30, 19:39
Avslutad
Har precis trappat ur från Venlafaxin under några månaders tid. Nu har jag varit helt utan det i cirka en månad.

Är ständigt trött och allt är verkligen jobbigt. Att borsta tänderna är en jävla utmaning liksom.

Nån som vet om detta bara är tillfälligt och kommer gå över tillslut eller kommer jag behöva börja med skiten igen?
Citera
2021-11-30, 19:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tiztell
Har precis trappat ur från Venlafaxin under några månaders tid. Nu har jag varit helt utan det i cirka en månad.

Är ständigt trött och allt är verkligen jobbigt. Att borsta tänderna är en jävla utmaning liksom.

Nån som vet om detta bara är tillfälligt och kommer gå över tillslut eller kommer jag behöva börja med skiten igen?

Har du tagit det i flera år så kan du inte förvänta dig att vara återställd redan efter en månad.

Ett tips är väl att be om att få Sertralin som ett mellansteg, har inbillat mig att den är lättare att sluta med sen.
Citera
2021-11-30, 19:56
Medlem
BoISarens avatar
Citat:

Lånar tråden

Jag har försökt, med läkarens goda minne, trappa ut Venlavaxin. Men jag stod inte ut. Kändes som om jag fick "elstötar" i huvudet hela tiden. Kände att jag blev (mer) galen.

Känner du, som faktiskt har slutat, igen dig i det?

Trötthet är ett utsättningssymptom. Mitt råd är att ta kontakt med vården då det har gått så pass länge
Citera
2021-11-30, 19:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Extrapris12354
Har du tagit det i flera år så kan du inte förvänta dig att vara återställd redan efter en månad.

Ett tips är väl att be om att få Sertralin som ett mellansteg, har inbillat mig att den är lättare att sluta med sen.

Jag har ätit Venlafaxin i 3 år.

Psykiatrin där jag bor är helt tappade så får fan aldrig nån kontakt med en jävel där när det gäller medeciner. Så känns rätt kört att ens be om nått nytt tyvärr. Därför jag slutade med medecinerna från första början för jag var så äckligt trött på att dom sket i att förnya ibland så jag fick gå utan och så va de så fram och tillbaka… vill inte ha nått med människorna att göra längre
Citera
2021-11-30, 20:00
Medlem
Citat:

Det är ju en rätt så knasig årstid, att sluta med antidepp. Tröttheten finns ju där redan.
Citera
2021-11-30, 20:02
Medlem
Henriksss avatar
Jobbigt när du inte trappar ut när du är redo!
Nu är det november och vinterdepressionen är här…
Rent spontant, vänta till våren att sätta ut.
Citera
2021-11-30, 20:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Lånar tråden

Jag har försökt, med läkarens goda minne, trappa ut Venlavaxin. Men jag stod inte ut. Kändes som om jag fick "elstötar" i huvudet hela tiden. Kände att jag blev (mer) galen.

Känner du, som faktiskt har slutat, igen dig i det?

Trötthet är ett utsättningssymptom. Mitt råd är att ta kontakt med vården då det har gått så pass länge

Jag känner igen det. För typ ett år sedan när ja gick på 275 mg så glömde/sket mina läkare i att förnya mitt recept så jag fick gå utan i någon/några dagar. Fick elektriska stötar som du beskriver och började tappa känseln i vissa kroppsdelar som jag sen fick för mig att jag skulle skära bort med en kniv så min morsa fick va hemma från jobbet för att ”vakta” mig för jag var så extremt sjuk i huvudet. Vidrig medicin det där och minst lika vidriga läkare…

Var dock inte alls lika illa nu när ja kört nedtrappning. Gick först från 3 tabletter 75mg om dagen ned till 2 st 75 mg om dagen och så körde ja på det nån månad. Sen från 2st till 1st om dagen i några månader och sen 1 tablett 1 gång dagligen i 4 veckor och sedan 1 tablett varannan dag i 4 veckor och sedan slutade ja helt.
Citera
2021-11-30, 20:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är ju en rätt så knasig årstid, att sluta med antidepp. Tröttheten finns ju där redan.

Mm vet kom på det nu…. Men när ja ändå lyckas sluta nu vill jag ändå försöka kämpa vidare lite till
Citera
2021-11-30, 20:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Jobbigt när du inte trappar ut när du är redo!
Nu är det november och vinterdepressionen är här…
Rent spontant, vänta till våren att sätta ut.

Tänker att jag redan lyckats trappa ur den nu och vill inte riktigt ge upp än. Som jag skrivit ovan så är anledningen till att jag slutar att mina läkare ibland glömmer/missar/skiter i att förnya mina recept ibland och då står jag där utan mediciner och allt blir ett jävla helvete. Blivit så X antal gånger både med mina antidepp och mina adhd mediciner. Inte värt att gå på nått då känner jag om det ska hålla på sådär
Citera
2021-11-30, 20:23
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Jag känner igen det. För typ ett år sedan när ja gick på 275 mg så glömde/sket mina läkare i att förnya mitt recept så jag fick gå utan i någon/några dagar. Fick elektriska stötar som du beskriver och började tappa känseln i vissa kroppsdelar som jag sen fick för mig att jag skulle skära bort med en kniv så min morsa fick va hemma från jobbet för att ”vakta” mig för jag var så extremt sjuk i huvudet. Vidrig medicin det där och minst lika vidriga läkare…

Var dock inte alls lika illa nu när ja kört nedtrappning. Gick först från 3 tabletter 75mg om dagen ned till 2 st 75 mg om dagen och så körde ja på det nån månad. Sen från 2st till 1st om dagen i några månader och sen 1 tablett 1 gång dagligen i 4 veckor och sedan 1 tablett varannan dag i 4 veckor och sedan slutade ja helt.
Wow.. ja läkemedelsindustrin vill verkligen bara ge oss bästa möjliga friska sunda etc metoder... har inte hört "venlafaxin" förut, vad är målet att uppnå med dessa? Koncentration, lugn, glädje, lättsam energi, diciplin, vad?

Är det en medicin som fungerar bra för somliga?
Av vilka orsaker ges det ut...
Och vad är målet och användningsplanen som ges av läkare och eh, "läkare" för att uppnå det?

Hur ser provision/extra pengar ut för utskrivning av mediciner ut i Sverige, finns det med? (officiellt)
Citera
2021-11-30, 20:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Wow.. ja läkemedelsindustrin vill verkligen bara ge oss bästa möjliga friska sunda etc metoder... har inte hört "venlafaxin" förut, vad är målet att uppnå med dessa? Koncentration, lugn, glädje, lättsam energi, diciplin, vad?

Är det en medicin som fungerar bra för somliga?
Av vilka orsaker ges det ut...
Och vad är målet och användningsplanen som ges av läkare och eh, "läkare" för att uppnå det?

Hur ser provision/extra pengar ut för utskrivning av mediciner ut i Sverige, finns det med? (officiellt)

Venlafaxin är ett SNRI läkemedel, antidepressiva. Fått utskrivet för ” För humöret och motverkar oro” som läkarna skrivit. Den ska hjälpa mot depressionen som läkarna påstår att jag har helt enkelt.
Den har väl funkat helt ok. Lite biverkningar men det får man ju typ av allt.
Citera
2021-12-01, 09:20
Medlem
Muppetys avatar
Vanlafaxin höjer nog halterna av noradrenalin, vilket är "uppiggande", det är kanske därför du blir trött? Men det borde stabilisera sig efter en tid?

Själv får jag ångest om jag drar ner på min Venlafaxin. Men nu har min depression släppt o ska göra ett nytt försök att dra ner på Venlafaxinet, men först ska jag sätta ut Iktorivil (ångestdämpande), är snart klar med det. Då kan jag ha den vid behov o mot ångest orsakad av Venlafaxin-neddragning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in