• 3
  • 4
2021-12-06, 18:06
Medlem
downloaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattefbk
nej..jag måste ladda ner nytt och installera va tredje månad. bankid på fil till dator. annars slutar det funka rätt va det är

Där har vi de, håller mycket längre på mobilen då. Är min slutsats.
Citera
2023-07-12, 15:05
Medlem
hur fungerar dosan? hur känner swedbank igen att siffran stämmer som har randomiserats? har dosan någon form av signal?
Jag vet att dess energibatteri är baserat på solljus mer exakt solstrålning (som ej kan ses bra med blotta ögat).
också varför är det så att jag inte kan använda vissa betalningsalternativ som faktura eller från bank och bara kan betala direkt med kort online?
Citera
2023-07-13, 12:37
Medlem
Max Powers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reptiliannews
hur fungerar dosan? hur känner swedbank igen att siffran stämmer som har randomiserats? har dosan någon form av signal?
Jag vet att dess energibatteri är baserat på solljus mer exakt solstrålning (som ej kan ses bra med blotta ögat).
också varför är det så att jag inte kan använda vissa betalningsalternativ som faktura eller från bank och bara kan betala direkt med kort online?

Din bankdosa har en unik krypteringsnyckel. Swedbank vet vad din dosas krypteringsnyckel är, och kan därför bekräfta att den sifferkombinationen du svarar med kommer från din bankdosa. Det sker alltså inget signalutbyte mellan din dosa och banken.
Citera
2023-07-13, 14:11
Medlem
Det nämns företrädelsevis Mobilt Bankid i tråden. Använder för egen del oftast Bankid som är installerat på datorn, enklare då man inte måste plocka fram en telefon för att använda den.

Länsförsäkringar Bank, där skall såväl Mobilt Bankid som den vanliga förnyas vart tredje år.
Citera
2024-09-24, 08:38
Fick ett meddelamde från Swedbank att jag måste byta ut min dosa mot en ny och säkrare, samt att den gamla snart slutar fungera.

Nu är min undran: Klarar jag mig med endast mobilt bankID eller finns det saker på internetbanken som kräver att man använder bankdosan?

Kommer egentligen bara på en fördel med bankdosan. Det är att man kan betala räkningarna även om mobilt bankID skulle strula, men hur ofta händer det egentligen?

Så, bankdosa eller inte? Vad tycker ni?
Citera
2024-09-24, 10:48
Medlem
soinivassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petronix
Fick ett meddelamde från Swedbank att jag måste byta ut min dosa mot en ny och säkrare, samt att den gamla snart slutar fungera.

Nu är min undran: Klarar jag mig med endast mobilt bankID eller finns det saker på internetbanken som kräver att man använder bankdosan?

Kommer egentligen bara på en fördel med bankdosan. Det är att man kan betala räkningarna även om mobilt bankID skulle strula, men hur ofta händer det egentligen?

Så, bankdosa eller inte? Vad tycker ni?

Måste ha bankdosa om man ska lägga till ny mottagare (dom man ska betala räkning till tex) om man inte har utökat bankid har jag för mig.
Citera
2024-09-24, 13:22
Citat:
Ursprungligen postat av soinivassen
Måste ha bankdosa om man ska lägga till ny mottagare (dom man ska betala räkning till tex) om man inte har utökat bankid har jag för mig.

Ok, tack för ditt svar 👍

Lika bra att byta till den nya bankdosan då.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in