Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Nu har han faktiskt fel på punkt efter punkt och att fler personer inte vet vad de pratar om gör inte påståendena mer rätt.
De fria elektronerna i en ledare rör sig inte för att det finns ett elektriskt fält, utan de rör sig för att de har hög energi av rent kvantmekaniska skäl. Exakt hur fort de rör sig när det inte går någon mätbar ström är en materialkonstant, där exempelvis den s.k. Ferminhastigheten i koppar är 1.57*10⁸ m/s. Att elektronerna skulle röra sig långsamt är bara trams.
-Ja det är elektronernas ”drifthastighet” som är låg och är det som spelar roll när det gäller att skapa ett magnetfält runt ledaren och för att värma upp glödtråden ifrån rumstemperatur.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Drifthastighet
Väldigt fascinerande faktiskt att elektronerna i koppar rör sig med hela 1.6 miljoner m/s utan batteri inkopplat i kretsen, vilket motsvarar en temperatur av 81 000 grader, men utan att varken värma upp ledningen eller glödtråden i lampan de minsta, MEN så fort vi får en liten ”drift” av elektronerna i tråden på någon millimeter i sekunden (eller under det) åt något håll, ja då händer det plötsligt grejer och glödtråden blir brännhet och börjar lysa! Hastighetsskillnaden på de enskilda elektronerna är ju minimal mellan de två fallen(från 1 570 000 m/s till 1 570 000,001 m/s), de som däremot skiljer är att vid en ”elektrondrift” har vi ett E-fält som ger ett H-fält…
Jag förstår nästan varför han inte tog med detta, videon skulle bli alldeles för lång innan man hade hunnit förklara allt runt dessa fenomen, och nästan ingen hade ändå förstått nåt. I och för sig var det kanske inte så många som begrep så mycket nu heller av hans video, men tittare fick han ju!
En tittare kommenterar videon: -”
I’m so glad this video exists. I use to completely not even understand how electricity worked, and now I still don’t.”
Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Han säger att ett batteri inte förlorar någon energi eftersom inget magnetfält skapas då inga elektroner rör sig. Magnetfält är alltså en bärare av energi som enligt honom tömmer systemet på energi när elektroner rör sig. Förklara då hur en superledare fungerar där elektroner som rusar runt i en sluten slinga skapar ett statiskt magnetfält utan att man tillför någon ny energi efter det att man satt fart på strömmen. Varför tömmer inte supraledarens magnetfält spolen på energi?
- Det här med ”Poynting vektor” som han surrar om i videon används väl ofta när man räknar på elektromagnetisk strålning(radiovågor) i rymden/luften, och då blir effekten[S] på radiostrålningen som passerar per kvadratmeter lika med produkten av det elektriska fältet [E] och det magnetiska fältet per meter[H], vilket ger S=E*H.
https://www.tutorialspoint.com/antenna_theory/antenna_theory_poynting_vector.htm
Och det han verkar påstå här är att samma regler gäller även om man bara har ett batteri som ger ifrån sig likström, det vill säga en radiofrekvens på 0 Hz. Och det är nog därför han säger att batteriet inte förlorar någon energi utan att ett magnetfält ”också skapas”, för om någon av faktorerna i E-fältet eller H-fältet är 0 så blir ju också produkten som är effekten[S] lika med noll.
https://youtu.be/bHIhgxav9LY?t=329
När det gäller en superledare så har vi både ett elektriskt och ett magnetiskt fält under tiden som vi laddar spolen, och då skickar vi in energi i spolen. Men sen när den är laddad så kopplar vi bort batteriet(det elektriska fältet) och då har vi bara ett magnetiskt fält kvar och då blir produkten av E*H =0, för i en superledare finns inget motstånd och därmed får vi inte heller någon spänningsskillnad och därmed inget E-fält.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Poyntings_vektor
Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Magnetfältet runt en ledare har en styrka som är proportionell mot strömmen I och det elektriska fältet mellan två ledare summerar upp till ett värde som är proportionellt mot potentialskillnaden U. Eftersom P=U*I så måste alltså fälten vara bärare av den energi som förs över från batteriet till lampan? Och eftersom fälten breder ut sig utanför ledarna så måste det alltså vara utanför ledarna och inte inuti ledarna som energin överförs?
-Jo man menar visst att man kan se saken på det viset, åtminstone kan man säga hur mycket effekt som passerar ett tvärsnitt av en koaxialkabel varje sekund genom att multiplicera styrkan på magnetfältet[H] och det elektriska fältet[E] mellan ledaren och skärmen och sedan multiplicera med tvärsnittsarean i kvadratmeter. Nu är styrkan på magnetfältet och E-fältet större nära innerledaren så därför måste man integrera och ha sig en massa innan man får genomsnittsfältens storlek, men när det är gjort så får man en effekt som motsvarar U*I…
https://en.wikipedia.org/wiki/Poynting_vector#Example:_Power_flow_in_a_coaxial_c able
Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Antag följande konstruktion:
På den ena sidan en sjö pumpar vi upp vatten till tio meters höjd med ett skovelhjul som drivs av en motor, som i sin tur drivs av ett batteri. När vattnet är uppe på tio meters höjd så får det rinna genom ett kilometerlångt horisontellt rör till andra sidan sjön. Eftersom röret är horisontellt så kommer vattnet ut på samma höjd som det kom in, dvs 10 meter över ytan. Vattnet som rinner ut driver att annat skovelhjul, som i sin tur driver en generator vars ström får en lampa att lysa. Sedan rinner vattnet tillbaka genom sjön igen.
I vår konstruktion har vi alltså ersatt elektriska ledningar med vattenledningar, men rent funktionellt har vi samma krets som innan. Den elektriska potentialen är ersatt av lägespotential då vattnet som rinner i röret tio meter över vattenytan har mer gravitationell energi än vatten vid sjöns yta. Om vi vill kan vi beskriva gravitationen som ett fält som drar vattnet från röret ned mot sjön.
Med hans resonemang kommer vi då fram till att energin varken strömmar i sjön eller i röret, utan någonstans mellan vattenytan och röret. Är det så du uppfattar att energin strömmar eller kan det kanske vara som så att hela hans resonemang är kvalificerat nonsens?
Jag ser det nog helst som att de är det elektriska fältet ”i ledaren” som tillför rörelseenergin till elektronerna så att vi får den så kallade ”elektrondriften”. Om vi exempelvis kopplar på en spänning på 1 volt över en kopparledning på 1 meter med en diameter på 1 mm blir elektrondriftshastigheten 0.0043 m/s, och då hinner varje fri elektron tillföras (1.6*10⁻¹⁹ * 0.0043V =) 6.88*10⁻²² Joule varje sekund MEN som den lika fort gör av med i kollisioner som därmed blir till värmeenergi. Och eftersom en kopparledning med den tjockleken och den längden innehåller 6.64*10²² fria elektroner så blir den sammanlagda tillförda energin per sekund(=6.88*10⁻²²J * 6.64*10²²) = 45.7 Joule,, och det är ganska nära sanningen för strömmen ska nämligen hamna runt 46.3 Ampere(vilket ger 46.3 W)…
Så svaret på frågan är, att om vi skickar likström genom exempelvis en koaxialkabel så ser jag det som att energin passerar genom ledarna, MEN om vi skickar en växelspänning på 100 000 000 Hz(100 Mhz) genom koaxialkabeln så ser jag det mer som att energin ”också” passerar mellan ledarna! Frågan är bara vid vilken frekvens jag ska byta synsätt? Han i videon(Derek) byter aldrig sitt synsätt utan för honom passerar alltid energin mellan ledarna, och ingen som är riktigt insatt verkar vilja motbevisa honom heller.
PS: Aj aj aj, nu har någon översatt Dereks video till ryska, så det betyder att denna känsliga info om att energin passerar genom luften har läckt ut till Putins rike, så nu dröjer det nog inte länge innan ryssarna börjar tillverka elektromagnetiska pulsvapen som kan skicka energi genom luften!!!
https://www.youtube.com/watch?v=6Hv2GLtnf2c
Det är bäst att jag översätter ett par av kommentarerna från de ryska trollen så att vi har koll på hur de resonerar…
Översättning till svenska:
1. -”
Tack! Nu är det ännu värre med att förstå elens natur.”
2. "
Elektricitet kommer inte genom ledningar", sa montören och klippte dem.”
3. ”
På tentamen ber professorn studenten:
- Definiera den elektriska strömmen.
- Professorn, jag visste, men glömde, ärligt talat!
- Unge man, kom ihåg, jag ber dig, för ingen vet.”
4. "J
ag förstod aldrig elektricitet. Jag tittade på den här videon och insåg att jag förstår ännu mindre än jag trodde."