2021-11-27, 19:42
Medlem
Har varit på besök här i hemlandet någon månad och tillbringar tid med att syna medialandskapet, i brist på bättre sysselsättning.

En empirisk observation jag har gjort gällande experter som låter sig utfrågas och uttalar sig i svensk media gällande coronasituationen och tillhörande forskning är att mertalet är svenskar av *invandrarbörd.

*Det skall nämnas att jag personligen inte har några som helst problem med vem som forskar, uttalar sig eller presenterar vad. Är informationen trovärdig och tillförlitlig så kvittar det mig fullständigt.

Dock;
Vi har esset i form av Ali Mirazimi, professor i klinisk virologi och vaccinforskare vid Karolinska institutet som dyker upp i såväl personliga porträtt som artiklar gällande framtagning av coronavaccin. Därefter har vi den något yngre Farshid Jalalvand, biträdande forskare inom medicinsk mikrobiologi vid Lund universitet, och därefter uppstickaren Ali Harandi, forskare och vaccinexpert vid Göteborgs universitet.

Är detta en ren slump? Vidare, är ovan nämnda herrars ursprungsbörd av intresse för just valet av deras expertisområde (eller kanske för media?) Är det möjligen en inofficiell strategi från högre ort, likställt den där Tegnell ersatts av en kvinna (FHM GD Karin Tegmark Wisell) och där pressträffarna numer även de oftast presenteras av en kvinna (FHM enheltchef Sara Byfors.)

Så, och märk väl, EMPIRISKT; invandrade och kvinnor presenterar och leder numer coronaläget genom media. Synar jag en trend? (Eller är jag bara som man ovan att se denna fördelning?)

Eller är det helt enkelt så att jag har för mycket fri tid att skapa personliga halvsannningar, likt den där jag ser färgade, mulatter och svarta i vartannat reklaminslag på dumburken, (men desto mindre indier, till trots att det är den största invandringsgruppen?)

Ali Mirazimi
https://www.svd.se/expert-om-barnvaccinering-svar-avvagning

Farshid Jalalvand
https://www.svd.se/forskaren-om-varianten-kan-orsaka-problem

Ali Harandi
https://www.dn.se/varlden/virusforskare-vi-far-rakna-med-att-omikron-kommer-till-sverige/
Citera
2021-11-27, 19:48
Medlem
Turist i tidens avatar
Nja, redaktionerna har mjukvara som håller koll på vilka som intervjuas. Är det för många män i förhållande till antalet kvinnor som intervjuas får journalisterna veta det. Samma sak med etniska svenskar kontra invandrare.
Citera
2021-11-27, 19:51
Medlem
puterealbas avatar
Jag tror att man medvetet lyfter fram MÖ-forskare/läkare/nobelpriskandidater för att folk ska tro att hela Runkeby består av raketforskare. Men de missade att många iranier har ariskt blod i sig!

Det bästa vore såklart om Ali Baba och Jalalabandicoot hjälpte sina egna landsmän i sitt eget hemland.
Citera
2021-11-27, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Nja, redaktionerna har mjukvara som håller koll på vilka som intervjuas. Är det för många män i förhållande till antalet kvinnor som intervjuas får journalisterna veta det. Samma sak med etniska svenskar kontra invandrare.

Det var intressant. Då är det väl säkerligen så att vi genomgår ett paradigmskifte där tidigare snedfördelning över tid jämnas ut, för jag tycker mig se att mjukvaran slår lite kapsejs åt allehanda slag i dagsläget.
Citera
2021-11-27, 20:11
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juniorobserver
Det var intressant. Då är det väl säkerligen så att vi genomgår ett paradigmskifte där tidigare snedfördelning över tid jämnas ut, för jag tycker mig se att mjukvaran slår lite kapsejs åt allehanda slag i dagsläget.
https://kvartal.se/artiklar/befria-journalisterna-fran-genusbotarna/
Citat:
Bland annat nämnde jag hur redaktionsledningen på Sydsvenskan redan 2009 hade skickat något de kallade en fatwa till utrikesmedarbetarna om att MINST, med stora bokstäver, hälften av personerna vi intervjuade måste vara kvinnor. När det inte gick att hitta kvinnor som var relevanta för texten fick man stoppa in statistikkvinnor med tomma citat.
Citat:
Tidningen har även lanserat det redaktionella verktyget Calpal som har en genusvy där redaktionen kan följa sina publiceringar från ett jämställdhetsperspektiv. Tekniken avslöjar svaga genuslänkar och visar var förbättringsmål kan sättas. De har även adderat en genusbot som larmar redaktionen om det råder en obalans i kommande publiceringar. Resultat? På den internationella kvinnodagen i år kunde Sydsvenskan stolt rapportera att man på vissa håll ligger väldigt nära ”den magiska 50/50-balansen”.
Citera
2021-11-27, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juniorobserver
Har varit på besök här i hemlandet någon månad och tillbringar tid med att syna medialandskapet, i brist på bättre sysselsättning.

En empirisk observation jag har gjort gällande experter som låter sig utfrågas och uttalar sig i svensk media gällande coronasituationen och tillhörande forskning är att mertalet är svenskar av *invandrarbörd.

*Det skall nämnas att jag personligen inte har några som helst problem med vem som forskar, uttalar sig eller presenterar vad. Är informationen trovärdig och tillförlitlig så kvittar det mig fullständigt.

Dock;
Vi har esset i form av Ali Mirazimi, professor i klinisk virologi och vaccinforskare vid Karolinska institutet som dyker upp i såväl personliga porträtt som artiklar gällande framtagning av coronavaccin. Därefter har vi den något yngre Farshid Jalalvand, biträdande forskare inom medicinsk mikrobiologi vid Lund universitet, och därefter uppstickaren Ali Harandi, forskare och vaccinexpert vid Göteborgs universitet.

Är detta en ren slump? Vidare, är ovan nämnda herrars ursprungsbörd av intresse för just valet av deras expertisområde (eller kanske för media?) Är det möjligen en inofficiell strategi från högre ort, likställt den där Tegnell ersatts av en kvinna (FHM GD Karin Tegmark Wisell) och där pressträffarna numer även de oftast presenteras av en kvinna (FHM enheltchef Sara Byfors.)

Så, och märk väl, EMPIRISKT; invandrade och kvinnor presenterar och leder numer coronaläget genom media. Synar jag en trend? (Eller är jag bara som man ovan att se denna fördelning?)

Eller är det helt enkelt så att jag har för mycket fri tid att skapa personliga halvsannningar, likt den där jag ser färgade, mulatter och svarta i vartannat reklaminslag på dumburken, (men desto mindre indier, till trots att det är den största invandringsgruppen?)

Ali Mirazimi
https://www.svd.se/expert-om-barnvaccinering-svar-avvagning

Farshid Jalalvand
https://www.svd.se/forskaren-om-varianten-kan-orsaka-problem

Ali Harandi
https://www.dn.se/varlden/virusforskare-vi-far-rakna-med-att-omikron-kommer-till-sverige/

Invandrare från de länderna är lätta att köpa och muta. Finns en anledning de flesta väljer bort läkare från dessa länder i Sverige om de kan.
Citera
2021-11-27, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Jag tror att man medvetet lyfter fram MÖ-forskare/läkare/nobelpriskandidater

Svenska universitet rekryterar nu för tiden internationellt, varför svenska kandidater ofta slås ut i konkurrensen till högre forskar/professorstjänster och resultatet blir invandrade experter. Man tar också i stor utsträckning emot betalande studenter utanför EU.

Svenska universitet och högskolor kan knappast inte längre sägas vara till för de svenska skattebetalare som bekostar kalaset, på grund av de höga internationella ambitionerna i ledningarna, vilka tror att de är duktiga och får högt kvalificerade medarbetare (tänk Macchiarini).
Citera
2021-11-27, 21:22
Avslutad
Roligt att man inte är ensam om att ha tänkt på detta. Ser så komiskt ut varje gång de för medieutrymme.
Citera
2021-11-27, 22:06
Bannlyst
När man vill förstöra ett land. så lyfter man upp invandrare i höga säkerhets och hälso auktoritet tjänster. rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2021-11-27, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaresverige
ja så kan det vara. I stollelandet sverige.

som om det vore säkrare att en person som studerar flitigt ett språk i sin grotta i öknen. vore ett säkrare kort för Sveriges hälsa eller säkerhet än en infödd alfabet

fattar du hur tokigt detta är?

Jo, jag anstränger mig verkligen för att förstå vad du vill förmedla. Men att det är ett stolligt land numer, det är vi ense om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in