2006-06-12, 12:34
Medlem
Seamus Costellos avatar
Eftersom jag är en gnällig gubbjävel vill jag dela med mig av nånting som verkar vara väldigt svenskt: den låga kvaliteten på vår dyra mat.
Det går förstås att säga att man bara ska handla på Hötorgshallen och liknande, men ofta är man ändå hänvisad till sin vanliga ica-butik och det härliga utbudet där. Häromdan köpte jag skinka, påläggsvarianten. Inte den billigaste utan nåt som heter nåt typ "Mor Gubben Adolfs fina basturökta gammeldags finskinka". Smakade naturligtvis inte ett skit, men det hade jag inte räknat med. Vad som gör mig förbannad är innehållsförteckningen. 85 procent kött. Borde inte en SKINKA närma sig 100 procent kött? Så gott som all skinka, rökt kött och liknade är sönderhackat, uppblandat med grejer man aldrig skulle ha i mat själv och hoppressat igen för att vara en perfekt rund form som passar förpackningsindustrin.
Hur blev det så här? Varför tycker dom att vi ska finna oss i det? För att vi inte har något val? Hur länge ska vi lyssna på skitsnacket om fina svenska råvaror?
Förutom Danmark kan det inte finnas ett land i västvärlden där vi betalar så mycket för skitmat. Och tror att det är gott.
Citera
2006-06-12, 13:02
Medlem
Roger Pontares avatar
Jag håller verkligen med, varför tror vi svenskar att vi har dom bästa råvarorna egentligen? När det gäller tex oxfilé eller entrecote så köper jag hellre Brasiliansk eller Argentinsk än svensk. Och varför ska man betala 159:-/kilot för svensk fläskfilé när man får en minst lika bra dansk för 89:-/kilot?
Citera
2006-06-12, 14:17
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Den danska fläskfilen brukar vara fusk skuren så du får en ordentlig bit av skinkan med ochså, som du givetvis betalar för så priskillnaden är inte så stor som den verkar.
Tyverr är det lite svårt för sveriges södra befolkning att få tag på bra rent kött. Vi lyckliga norrut har Nyhlens Hugosons som säljer rena fina grejjer åt oss.
Citera
2006-06-12, 14:20
Medlem
Seamus Costellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaRövardotte
Den danska fläskfilen brukar vara fusk skuren så du får en ordentlig bit av skinkan med ochså, som du givetvis betalar för så priskillnaden är inte så stor som den verkar.
Tyverr är det lite svårt för sveriges södra befolkning att få tag på bra rent kött. Vi lyckliga norrut har Nyhlens Hugosons som säljer rena fina grejjer åt oss.
Vi kan också få tag i bra kött, som nämnt på saluhallar och liknande men varför kan inte våra livsmedelsbutiker sälja bra grejer när deras spanska, franska och italienska kolleger lyckas med det, ja, till och med tyskarna! Och varför tror vi att vi har så bra saker?
Citera
2006-06-12, 15:11
Medlem
ulvenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Vi kan också få tag i bra kött, som nämnt på saluhallar och liknande men varför kan inte våra livsmedelsbutiker sälja bra grejer när deras spanska, franska och italienska kolleger lyckas med det, ja, till och med tyskarna! Och varför tror vi att vi har så bra saker?

Jag måste säga att jag håller med dig, jag förstår inte hur det kommer sig att Sverige påstår att deras produkter är så mycket bättre än andra länders?

Jag tror att det är LRF som har bra lobbyister som alltid ser till att framhärda att det som produceras av svenska bönder är bättre än av alla andra länders bönder.
Vilket såklart är bullshit!

Det kött som jag köper här är alldeles utmärkt och betydligt billigare än i Sverige, dessutom är jag säker på att boskapen här föds upp betydligt bättre, mycket småbönder och de har inte råd med massa specialpreparat att ge kossorna, de går ute och äter gräs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in