2021-11-27, 22:03
Skippa bil. Vi har 2 bilar men kommer snart ha en, pga flytt och löjligt nära jobben. (10 och 12 minuter promenad). Det ger runt 5000kr mindre i månaden. Vi minskar också ner amortering,(amorterat mycket trots vi ej behöver amortera). trots ca 2.6 miljoner mer i lån så ger det ca 2000kr mindre i månaden. Så totalt ca 7t mindre. Svårt göra större pengar på annat sätt, än att minska boendekostnader och transportkostnader.
Vill du minska kostnader genom t ex solceller, bergvärme eller köpa elbil, så har du en initial kostnad som endast ger besparing på sikt. Dock skär vi inte ner på kostnader för vi måste utan för större nöjeskonto.
Citera
2021-11-27, 23:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robert.Haschberg
Trådtiteln är ämnet.

T.ex. ifall man snaggar sig själv hemma så slipper man betala till frisör varje/varannan månad.

Vad mer?

Cykla
Matlådor
Inga drinkar på krogen
Ingen taxi
Handla käk på Willys eller liknande
Inte käka ute
Ingen bil

Där har du lätt 5-10 tusen att tjäna in i månaden.
Citera
2021-11-28, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattrun
Kan bli dyrt i längden. Vaktmästaren på min arbetsplats gjorde samma sak och blev av med jobbet.

Beror väl på policy, har vi överbliven mat så är det fritt att ta av den sen. Har tom tagit hem ibland när det varit felbeställningar och det kommit alldeles för mycket.
Citera
2021-11-28, 19:39
Medlem
Stäng av kyl å frys när du är på semester...
Citera
2021-11-28, 21:36
Medlem
Köp högkvalitetsprodukter så att du inte behöver förnya dem var x månad.
Jag brukar se på inspiration på https://www.reddit.com/r/BuyItForLife/
Citera
2021-11-28, 21:46
Moderator
HelgeBuks avatar
Bo billigt. Boendet är ofta den största enskilda kostnaden så att kapa den ger mest. Mer konkret, köp ett hus i ok skick (men inte mer) 20-30 min med bil från en småstad. Då kommer du bo för max 5000/mån även om man inkluderar bensin/diesel för att jobbpendla till stan.
Citera
2021-11-29, 04:21
Medlem
POTATISHACKANs avatar
Elda med ved
Citera
2021-11-29, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Bo billigt. Boendet är ofta den största enskilda kostnaden så att kapa den ger mest. Mer konkret, köp ett hus i ok skick (men inte mer) 20-30 min med bil från en småstad. Då kommer du bo för max 5000/mån även om man inkluderar bensin/diesel för att jobbpendla till stan.

5000 är lite väl optimistiskt för boende och transport.

Bor precis som i ditt exempel, och 5000 täcker inte de kostnaderna om man ska räkna in allt som försäkringar, fastighetsskatt, underhåll på fordon osv.
Citera
2021-11-29, 07:00
Medlem
I SEB appen (finns säkert för andra banker) kan man ställa in sitt kort på "endast köp i butik". Då kan inte premunationstjänster eller något annat dra pengar. Varje månad får man temporärt tillåta köp om man vill fortsätta med tex netflix. Man måste också gå in och tillåta för varje onlineköp man gör.
Det hjälper mig tänka ett extra varv inför varje köp och har flertalet gjort att jag tänker "äsch, nae det behöver jag egentligen inte"
Citera
2021-11-29, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Den bästa starten är att faktiskt ta reda på vad dina kostnader är. Gå tillbaka 6 månader eller ännu bättre 12 månader och räkna ihop vad du har lagt dina pengar på. Dela upp det i olika kategorier:

Hyra
Mat
Kläder
Nöjen
Bil
Försäkringar
Abonnemang
Mobiltelefon
Dator

Det är mycket enklare att lista ut var det finns pengar att hämta när du faktiskt vet vad du lägger pengar på.

Mkt bra. TS borde komma igång med enkel bokföring för hemmet. Bra översikt ger möjlighet att göra effektivare insatser.
Citera
2021-11-29, 08:12
Medlem
RoadToPerditions avatar
Min strategi är rätt enkel. Ha inga löpande kostnader som du inte måste ha. Exempelvis: Ska du skaffa gymkort, betala årsavgiften direkt. Har du inte råd? Spara och träna utomhus tillsvidare. Det är fruktansvärt osunt att ha massvis med "små utgifter" varje månad, exempelvis olika abonnemang då det fort drar iväg och blir stora pengar.

Telefonabonnemang - skaffa kontantkort, Halebop går att fylla på med 6 månader direkt förbetalt.
Streamingtjänster - Köp in dig hos en familjemedlem/kompis och swisha din del för året direkt.
Gymkort - Betala direkt för ett halvår/år.
Citera
2021-11-29, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleNixon
Ibland köper jag frysta luncher på Lidl för 18 kronor styck. 90 kronor för en vecka alltså.

Fortfarande dyrare än att laga själv. Dock mycket billigare än att äta ute.

Jag gör ofta måltider där det blir flera matlådor över.

Äter nästan aldrig köpelunch. (sparar 90*21=1890kr per månad)
Cyklar till jobbet (sparar ca 90kronor per dag slitage+bensin+trängselskatt)
Minimerar stramingtjänster. Använder max 1 åt gången
Jämför priser på allt jag köper
Har endast en gammal mobil med 99kr/månad i abbonnemang(har företagsmobil som är ny)
Köper sällan kläder och tar väl omhand om dom som jag har (lägger ca 300kr/månad på kläder)
Penar som sparas läggs på renovering av hus, sparas i aktier, resor och så vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in