2021-11-30, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hivmannnen
Sitter passiv ventilation i din porche, precis som på alla andra bilar.

Många nya bilar har ju även aktiv ventilation som automatiskt slår på fläktar på parkerade bilar för att vädra ut luften när de mäter upp för höga halter av fukt i kupén.
Citera
2021-11-30, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iDiot5
AC fungerar oftas inte under 3-4 plusgrader o det är ju vid dessa grader o under som man vill få bort fukten.
Varifrån har du fått detta idiotiska påstående - Idiot5?
Min första bil med AC var en nyköpt Mazda 626 1984.
Sedan dess har alla mina bilar haft AC, och det har fungerat mycket bra för att avfukta vindrutan med hjälp av AC + full värme.
Citera
2021-11-30, 23:36
Medlem
Varm luft innehåller mer fukt än kall luft (kan innehålla mer fukt om vi skall vara helt korrekta)
Luften i bilen är "varm".
Luften i bilen kyls ned efter hand när det är kallt utomhus.
Fukten kondenseras på insidan av rutan.
Rutan blir kallare än noll grader.
Kondensen fryser.

Det hjälper en aning om man har välputsad insida av rutan. I övrigt är det bara att gilla läget eller skaffa kupévärmare.

Att även köra AC:n för att torka luften är ju helt givet.
Senast redigerad av A.Selkirk 2021-11-30 kl. 23:38.
Citera
2021-12-01, 07:16
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Är elbil och den har inbyggd värmepump som bara är att starta från appen i telefonen. Ingen snö i bilen, och inte heller något problem med fukt. Den ventilerar automatiskt ut fukten från kupén (som de flesta moderna bilar).
Bra att det fungerar för dig, föredrar dock att slippa skotta bort en halvmeter snö från bilen när jag skall iväg på morgonen...
Citera
2021-12-01, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Bra att det fungerar för dig, föredrar dock att slippa skotta bort en halvmeter snö från bilen när jag skall iväg på morgonen...

Jo, det hade ju varit fint med car port håller jag med om. Det helt klart mest optimala lösningen mellan garage (som vi har, men till annat) och att låta bilarna så ute på uppfarten (som vi gör idag).

Däremot så skottar jag inte bort snö. Startar bara avfrostning av bilen från appen så löser bilen det av sig självt med tillräckligt med tid.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in