2021-11-26, 19:22
Medlem
Resultatservice: http://biathlonresults.com/
Streaming: https://www.eurovisionsports.tv/ibu/
Statistik: https://www.realbiathlon.com/seasons.html

Sveriges lag: Hanna Öberg, Elvira Öberg, Mona Brorsson, Linn Persson, Anna Magnusson, Stina Nilsson, Johanna Skottheim, Sebastian Samuelsson, Jesper Nelin, Martin Ponsiluoma, Peppe Femling, Malte Stefansson, Oskar Brandt.

Tävlingsschema
Lördag 27 nov
11:45, Distans 15km, damer
15:00, Distans 20km, herrar

Söndag 28 nov
11:00, Sprint 7.5km, damer
13:45, Sprint 10km, herrar

Torsdag 2 dec
13:45, Sprint 7.5km, damer
16:30, Sprint 10km, herrar

Lördag 4 dec
13:00, Jaktstart 10km, damer
15:10, Stafett 4x7.5km, herrar

Söndag 5 dec
12:35, Stafett 4x6km, damer
15:15, Jaktstart 12.5km, herrar

SVT sänder världscupen.

Det ska tillägas att det tekniskt sett är två helger, Kontiolahti har tagit över Minsk senare på säsongen och då fick Östersund även ta över Kontiolahtis ursprungliga datum. Sverige kör i år med sex startplatser både på herr- och damsidan i världscupen. I år återgår man till att bara stryka endast två lopp för totalcupen, och inga resultat i delcuperna.

Vädret verkar ge stadiga minusgrader första helgen, utan nederbörd och med svag vind. Idag på träningen var det nästan vindstilla. Kylan spås fortsätta med möjlig nederbörd nästa vecka.
Citera
2021-11-26, 19:24
Medlem
Fyra svenska åkare ska kunna slåss i absoluta toppen och det är Sebastian Samuelsson, Martin Ponsiluoma, Hanna Öberg, Elvira Öberg. Här ska pallplatser och i bästa fall segrar kunna tas redan under premiärhelgerna. Linn Persson slåss i första hand om placeringar innanför topp-10 men det finns hopp om att hon ska kunna nå pallplats en väldigt bra dag, särskilt i distans, då hon såg stark ut förra veckan.

Mona Brorsson och Jesper Nelin ska vara stadigt innanför poängplats och helst i spannet 10-20, där det dock finns formmässiga frågetecken för Mona i dagsläget. Peppe Femling och Anna Magnusson aspirerar på liknande placeringar när det stämmer men brukar blanda och ge. Peppe kör för att behålla sin plats i stafettlaget. I utvecklingsväg hittar vi Stina Nilsson, Malte Stefansson och Oskar Brandt där hur det går på vallen styr väldigt mycket, men Stina har en betydligt högre nivå i spåret att jobba med än pojkarna och större chanser på framskjutna placeringar. Blir intressant att se om hon kommer vara bland dom allra snabbast i spåret nu när världscupen drar igång.

Johanna Skottheim kommer sitta på sidan första två tävlingarna men är redan klar för nästa vecka. Här väljer man att matcha henne lite försiktigt i år efter att hon tävlade slut på sig före jul förra säsongen. Hon såg ganska bra ut i premiären men det är lite svårt att placera henne just nu. Betyder hursomhelst att en annan dam kommer få sitta på sidan efter dom två första tävlingarna.

Internationellt kan vi notera att Johannes Thingnes Bö inte tävlat än i år så det är svårt att säga om vi kommer ha en stor favorit i dom flesta loppen på herrsidan eller om det blir mer jämnt om favoritskapet. Broder Tarjei Bös form verkar det inte vara något fel på i alla fall på väg in i säsong. Sturla Holm Laegreid gör lustigt nog sina första VC-tävlingar med publik, inte för att jag tror det kommer göra honom sämre. Fransmännen leds främst av Quentin Fillon-Maillet och Emilien Jacquelin och båda såg ut att vara i god fas härom veckan, ifjol bommade QFM totalchanserna ganska tidigt så han vill nog vara med från start i år. Både Norge och Frankrike har givetvis fler åkare därtill att vänta sig i toppen, i det närmaste alla som kommer till start, så ingen nämnd och ingen glömd.

Tyskland däremot har sagt hejdå till Arnd Peiffer och Simon Schempp så det blir intressant att se vem som tar taktpinnen i deras lag. Benedikt Doll och Erik Lesser var bäst ifjol bakom Peiffer men dom börjar också komma upp i åren, namn saknas inte där bakom men svårt att peka ut någon genombrottsman. Ryssland går inte att räkna bort med Alexander Loginov och Eduard Latypov i spetsen, men ifjol var dom en bit bakom dom allra bästa och dom har bättre bredd än spets i förhandstipset. I övrigt är det mer blandat bland nationerna med toppåkare. Vi har alltid sprintande Lukas Hofer, som avslutade bra i just Östersund ifjol. Vi fick även se ett av Italiens unga namn Tommaso Giacomel se stark ut i svenska premiären, han är nog ingen för hela säsongen men skulle kunna slå till i något eller några lopp här. Simon Eder kör fortfarande och kommer ta bra placeringar i år också med sitt skytte, i distansen har han alltid chansen. Ska sägas att Jakov Fak är sjuk och verkar missa åtminstone inledningstävlingarna.

På damsidan verkar Tiril Eckhoff kanske inte vara i absolut toppslag i år heller direkt när säsongen drar igång, men hon är säkert i toppen ändå, verkar ändå som att dagarna där skyttet bara försvinner är förbi. Marte Olsbu och Ingrid Tandrevold är övriga två i Norges topptrio som jagar pallplatser direkt. Julia Simon och Anais Chevalier leder ett väldigt starkt franskt lag där även Justine Braisaz som inte tog några pallplatser ifjol annars brukar trivas i Östersund. Anais Bescond räknar jag inte heller bort.

Italien har sina två ess i Dorothea Wierer och Lisa Vittozzi, där den förstnämnda har varit klart mest lysande på senare år men där den sistnämnda verkar vara i lite bättre form just nu. Tyskland har också främst två åkare att slåss med i toppen, Franziska Preuss som var trea i totalen ifjol samt Denise Herrmann som kommer från en segerlös säsong där hon stundtals slet ganska mycket med formen, men sägs vara på rätt väg igen. Ett tredje land med två toppåkare är Vitryssland med Dzinara Alimbekava och Hanna Sola, Alimbekava är den klart stabilare av dom två men Sola inte kan räknas bort från pallstriden när hon åker som bäst. Lisa Theresa Hauser slog igenom rejält förra säsongen där hon inte bara tog sin första utan sju första pallplatserna toppat med ett VM-guld. Blir att räkna med i år också skulle jag tro. Marketa Davidova är en åkare man för några år sedan väntade sig skulle börja slåss om totalen, dit har hon inte riktigt nått än men hon har en hög stabilitet i åkningen som ger henne chansen i dom flesta loppen. Yulia Dzhima har åkt bra i Östersund förr och trivs i distans.
Citera
2021-11-26, 19:41
Medlem
Ser nu när startlistorna kommit att Jakov Fak ändå är med. För några dagar sedan skrevs att han låg hemma i feber. Nåväl.

Svenskarnas startnummer.
9. Persson
11. H. Öberg
33. E. Öberg
61. Magnusson
92. Brorsson
112. Nilsson

8. Ponsiluoma
17. Samuelsson
36. Nelin
52. Femling
90. Stefansson
112. Brandt
Citera
2021-11-26, 19:51
Medlem
FNLSs avatar
Nu ska vi alltså inte bara ringa carglas när Stina skjuter utan även 112
Citera
2021-11-26, 19:57
Medlem
katws avatar
Systrarna Öberg är tydligen första och andrahandsfavoriter att vinna imorgon enligt Svenska Spel. Är det verkligen rimligt?
Citera
2021-11-26, 20:18
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Systrarna Öberg är tydligen första och andrahandsfavoriter att vinna imorgon enligt Svenska Spel. Är det verkligen rimligt?

Ja.
Citera
2021-11-26, 20:30
Medlem
Hanna är väl lite på gamla meriter, men det är svårt att säga vilka som ska gå före. Hon gör i princip aldrig bort sig i distans. Elvira är försäsongens stora stjärna och har gjort några riktigt starka distanslopp vid det här laget så det är väl förståeligt, även om jag nog ändå fortfarande ser hennes största chanser i sprint. Norskorna har gjort för vana att aldrig vinna i distans. Svårt att säga på förhand vilken fransyska som slår till, Anais Chevalier kanske?

Preuss hade jag själv flaggat för.
Citera
2021-11-26, 20:32
Medlem
katws avatar
Jag säger Vitozzi.
Citera
2021-11-26, 20:43
Medlem
Hur har Hauser sett ut i år? Var för mig det stora utropstecknet bredvid Lägereid förra året med så hoppas hon fortsätter lika bra i år.
Citera
2021-11-26, 20:44
Medlem
Alkibiadess avatar
Hanna har ju ändå OS-guld, VM-guld och VM-silver under den senaste olympiaden. Elvira var ju grym på kortdistansen i Idre. Svenskarna är alltid formtoppade till säsongsstart på hemmaplan. Dessutom finns det inga som kan vindarna på östersundsvallen bättre.

Wierer har gjort flera bra distanslopp men hon är inte i riktig balans ännu (efter sömnsvårigheter mm). Dzhima är väl en annan mad bra meriter på distansen men osäkert var hon befinner sig. Eckhoff och Olsbu är inte i tillräckligt bra form om man skall döma av den norska premiären. Sedan finns det ett antal som skulle kunna göra det riktigt bra men kan likaväl bli ett mindre bra resultat (bla Davidova, Simon, Tandrevold, Vitozzi, Herrmann).

Så svårt att peka ut någon större favorit än Öbergs.
Citera
2021-11-26, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Hur har Hauser sett ut i år? Var för mig det stora utropstecknet bredvid Lägereid förra året med så hoppas hon fortsätter lika bra i år.

Bara kört ett "officiellt" lopp. Verkade vara i fas. Åkte lite långsammare än Preuss och Alimbekava i det loppet men dom var jämna.
Citera
2021-11-27, 01:18
Medlem
Jag tror mycket på Sverige i år. Något säger mig att det kommer bli bästa året på många år både på dam och herrsidan. Förutom systrarna Öberg så tror jag mycket på Linn och Stina.
Det enda orosmolnet jag ser är att vi inte får ihop fyra bra åkare i herrstaffetten. Men i övrigt ser jag fram emot många segrar i VC och medaljer på OS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in