2021-11-25, 12:37
Medlem
Softers avatar
Ja, vad tror ni om detta?

Jag har tänkt börja spara stort och sätta in alla mina pengar i aktier/fonder, och sen fly det här äckliga sjunkande skeppet förmodligen nån gång innan år 2030...

Frågan är: Vågar man ens ha pengarna på börsen ända tills dess? Eller kommer börsen krascha av någon anledning? Det hela "ekonomiska systemet" ska ju som bekant ändras från grunden..

Vad tror ni? Vad är era teorier?
Senast redigerad av Softer 2021-11-25 kl. 12:43.
Citera
2021-11-25, 12:44
Medlem
ormbitens avatar
Du behöver tyvärr en DeLorian med en fluxkondensator för att ta reda på svaret på din fråga...
Citera
2021-11-25, 12:48
Medlem
Softers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Du behöver tyvärr en DeLorian med en fluxkondensator för att ta reda på svaret på din fråga...
Förståeligt, folk får svara hur dom tror att kan påverka marknaden helt enkelt.
Citera
2021-11-25, 13:09
Medlem
Jag tror att du kan vara lugn, eller åtminstone inte mer orolig för en finanskris än vanligt. Även om det ekonomiska systemet skulle förändras fundamentalt så kommer en global reform som ställer upp och ned på rådande ägandeförhållanden aldrig ske.
Citera
2021-11-25, 13:46
Medlem
Valutor är valutor och har alltid funnits. Dessutom om du har ägande idag kommer du ha ägande imorgon, som i sig har ett värde och kommer alltid att ha ett värde.
Citera
2021-11-25, 15:50
Medlem
Fuldamobiles avatar
Grundläggande för det hela, och då samma som idealet Kina - "Du kommer inget att äga, och vara så lycklig så".

Då om jag förstått rätt, privat ägande i större mängd är förbjudet i Kina.

Så ett av stegen blir att globalt konfiskera alla privatpersoners egendomar.

Det andra - du kommer att få en "Digital plånbok", i denna ligger bland annat ditt vaccinpass och dina digitala pengar.
Tanken med detta är att alla valutor skall förvinna, och erättas med global digital värdsvaluta.

Vägen dit verkar vara utstakad med börskrash, bankerna blir då desperata och tar och tömmer folks konton för att täcka sina förluster.

Och att avskriva alla skulder och lån - vi har en enorm mängd påhittade pengar skapade genom lån, till detta en stor statsskuld i länder som exempelvis USA, allt resettas till noll.

Hur man skyddar sina egendomar och pengar under ovanstående scenario, är nog noga uttänkt vara omöjligt.

Tanken är att beslag ta allt, och noga kontrollera varje steg du tar.

Om du exempelvis har lite guld eller silver sparat, så kan du omöjligt köpa något för det.
Detta då vi kommer ha en noga kontrollerad digital valuta, och att byta värdesaker mot den är då en omöjlighet - du får ju inget äga privat, alltså du får inte sälja något.

Som någon Kines påpekade, vi i väst är mitt inne i en kulturrevolution, kommer vara hårt och vi kommer att ha brist på allt, även mat.

Och i hela denna agenda ligger även avfolkning, ett antal miljoner människor skall bort.
Citera
2021-11-25, 17:06
Medlem
Sappigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuldamobile
Grundläggande för det hela, och då samma som idealet Kina - "Du kommer inget att äga, och vara så lycklig så".

Det andra - du kommer att få en "Digital plånbok", i denna ligger bland annat ditt vaccinpass och dina digitala pengar.
Tanken med detta är att alla valutor skall förvinna, och erättas med global digital värdsvaluta.

Vägen dit verkar vara utstakad med börskrash, bankerna blir då desperata och tar och tömmer folks konton för att täcka sina förluster.

Och att avskriva alla skulder och lån - vi har en enorm mängd påhittade pengar skapade genom lån, till detta en stor statsskuld i länder som exempelvis USA, allt resettas till noll.

Hur man skyddar sina egendomar och pengar under ovanstående scenario, är nog noga uttänkt vara omöjligt.

Om du exempelvis har lite guld eller silver sparat, så kan du omöjligt köpa något för det.
Detta då vi kommer ha en noga kontrollerad digital valuta, och att byta värdesaker mot den är då en omöjlighet - du får ju inget äga privat, alltså du får inte sälja något.

Som någon Kines påpekade, vi i väst är mitt inne i en kulturrevolution, kommer vara hårt och vi kommer att ha brist på allt, även mat.

Och i hela denna agenda ligger även avfolkning, ett antal miljoner människor skall bort.
Om vi utgår från att en digital plånbok med digitala pengar implementeras är det förståeligt att FIAT-valuta kommer att försummas, möjligen ogiltigförklaras. Men vad är denna digitala valuta baserad på undrar man. Är det någon form av kryptovaluta eller är det baserad på en helt annan teknologi? Det kan vara viktigt att veta om kryptovaluta kommer att dominera över FIAT i framtiden.
Citera
2021-11-25, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softer
Jag har tänkt börja spara stort och sätta in alla mina pengar i aktier/fonder, och sen fly det här äckliga sjunkande skeppet förmodligen nån gång innan år 2030...

År 2030 kan vara en bra målsättning för att dra sig tillbaka, oberoende av ekonomiska institutioner.

Senare lär den mänskliga civilisationen, som vi känner den att gå under, redan 2050 sägs det:

https://nypost.com/2019/06/03/climate-change-could-end-human-civilization-by-2050-report/
Citera
2021-11-25, 17:12
Medlem
I framtiden kommer bara mångmiljonärer ha det bra. Alla andra kommer sitta i samma båt
Citera
2021-11-25, 18:44
Medlem
Softers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
I framtiden kommer bara mångmiljonärer ha det bra. Alla andra kommer sitta i samma båt
Om jag har 800 000 på kontot kommer jag må skit i framtiden alltså. Har jag däremot 3 miljoner så leker livet i all evighet? Utveckla gärna ditt resonemang.
Citera
2021-11-25, 19:09
Medlem
severustheemperors avatar
"You are going to own nothing and be happy" WEF har ju sagt det rakt ut.

- Guld och silver
- Jordbruksmark och skog (+En grolle)

Detta är ju samma som "kommunismen". De kan ta din mark.
Men har du säkrat dokumentationen, så blir det garanterat som i Ö-Europa...
En dag kommer pendeln gå tillbaka.... Och man får tillbaka sina ägodelar.....

Pengar och aktier är ju borta i och med en knapptryckning.... Och kommer ej tillbaka.

Tänk, Kreuger & Toll, och mordet på Kreuger. Svenska folkets största pensionsfond,
som bara försvann på 24 timmar. Han "förskingrade" och begick "självmord".
Ändå gick alla bolag med vinst samma år! Så fort de tagits över av sina nya "ägare".

Lär av historien..............
Citera
2021-11-25, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuldamobile

Chansen / risken till skuldavskrivning är minimal. Det ligger inte i den eviges natur.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in