2021-11-24, 22:51
Medlem
Hej! Min tjej var hos läkare och har fått Xanor ett tag, nu började läkaren prata om hennes körkort. Läkaren sa att det skulle behövas en anmälan till transportstyrelsen för att hon skulle få mer medicin utskrivet.

Hur tydligt brukar det framgå i journalen att läkaren har gjort en anmälan? Den lag som säger att hon måste informeras om en anmälan, räcker det att prata om körkortet då och att det är ett problem eller ska det framgå tydligt att det verkligen ska skickas en anmälan?

I hennes fall står det att de pratat om körkoret och men inget om transportstyrelsen.
Senast redigerad av Smegbun 2021-11-24 kl. 23:47.
Citera
2021-11-25, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smegbun
Hej! Min tjej var hos läkare och har fått Xanor ett tag, nu började läkaren prata om hennes körkort. Läkaren sa att det skulle behövas en anmälan till transportstyrelsen för att hon skulle få mer medicin utskrivet.

Hur tydligt brukar det framgå i journalen att läkaren har gjort en anmälan? Den lag som säger att hon måste informeras om en anmälan, räcker det att prata om körkortet då och att det är ett problem eller ska det framgå tydligt att det verkligen ska skickas en anmälan?

I hennes fall står det att de pratat om körkoret och men inget om transportstyrelsen.

Skulle säga att beror heeelt på från läkare till läkare hur tydligt det står i en Journal. Givetvis ska det stå att anmälan gjorts men glöms ibland bort, även om dom skickat beslut på "papper".

Tyvärr räcker det med att Läkaren bara skriver om journalen vid frågetecken.
Finns säkert någon som har bättre svar än jag.
Senast redigerad av rawjudge 2021-11-25 kl. 03:42.
Citera
2021-11-25, 09:47
Medlem
Citat:

Man får brev från Transportstyrelsen när det kommit in anmälan. Det är myndighetsutövning mot en medborgare och ingen bagatell. Detta ska skötas noga och min erfarenhet är att det gör det också. Man får komma med synpunkter, man får överklaga etc och ska bli informerad om hur man gör.
Citera
2021-11-25, 11:52
Medlem
FloppyAsHells avatar
Citat:

Om det kommer in en anmälan till transportstyrelsen så görs det först en social utredning innan något beslut om indraget körkort fattas.
Detta meddelas via brev från transportstyrelsen. Man blir sedan kallad på möte av Soc där man går igenom livssituationen. De lämnar sedan ett utlåtande till transportstyrelsen och därefter fattas ett beslut. Läkarintyg kan behövas.
Citera
2021-11-25, 12:19
Medlem
Citat:

Menar du att transportstylsen behöver veta att någon får Xanor utskrivet? Varför då i så fall, vad leder det till? Aldrig hört talas om det tidigare. Nyfiken just därför.
Citera
2021-11-25, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Menar du att transportstylsen behöver veta att någon får Xanor utskrivet? Varför då i så fall, vad leder det till? Aldrig hört talas om det tidigare. Nyfiken just därför.

Läkaren har lagstadgad anmälningsplikt om denna anser en patient inte uppfyller Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om medicinska krav för innehav av körkort m.m.

” Om du som läkare vid undersökning bedömer att en person inte uppfyller de medicinska kraven ska anmälan göras till Transportstyrelsen.”

https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202010_125k.pdf

Det leder till indraget körkort, så gäller att passa sig vid dialog med läkare tydligen.
Senast redigerad av Smegbun 2021-11-25 kl. 13:42.
Citera
2021-11-25, 15:23
Medlem
Citat:
Läkaren har lagstadgad anmälningsplikt om denna anser en patient inte uppfyller Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om medicinska krav för innehav av körkort m.m.

” Om du som läkare vid undersökning bedömer att en person inte uppfyller de medicinska kraven ska anmälan göras till Transportstyrelsen.”

https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202010_125k.pdf

Det leder till indraget körkort, så gäller att passa sig vid dialog med läkare tydligen.
Ok. Men då har det ingen relation till just Xanor utan på måendet och ev. förmåga att kunna köra?
Citera
2021-11-25, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Ok. Men då har det ingen relation till just Xanor utan på måendet och ev. förmåga att kunna köra?

Ja, läkaren anser Xanor användning faller in under 12 kapitlet i länken och tjejen inte är lämplig som förare vid användning av medicinen som jag förstod det.
Citera
2021-11-26, 12:23
Medlem
Citat:
Ja, läkaren anser Xanor användning faller in under 12 kapitlet i länken och tjejen inte är lämplig som förare vid användning av medicinen som jag förstod det.
Ok. Tack för svaret. Tar inte någon medicin själv men är vetgirig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in