2021-11-24, 15:45
Medlem
Jag har så kallade "grytbitar" av nöt hemma som behöver styckas. Tänkte laga en beef bourguignon egentligen men nu har jag absolut inga pengar och står med detta stycke kött och lite ris eller pasta. Inte ens lök har jag hemma så ingen form av gryta är möjlig.

Går det att skiva upp skiten som om det var t.e.x en ryggbiff som skäras och bara steka upp det liknande också eller kommer jag bara sitta med en seg oätligt köttbit eftersom den inte har legat i en gryta i timmar?

Varma hälsningar,

Orfilad
Citera
2021-11-24, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orfilad
Jag har så kallade "grytbitar" av nöt hemma som behöver styckas. Tänkte laga en beef bourguignon egentligen men nu har jag absolut inga pengar och står med detta stycke kött och lite ris eller pasta. Inte ens lök har jag hemma så ingen form av gryta är möjlig.

Går det att skiva upp skiten som om det var t.e.x en ryggbiff som skäras och bara steka upp det liknande också eller kommer jag bara sitta med en seg oätligt köttbit eftersom den inte har legat i en gryta i timmar?

Varma hälsningar,

Orfilad
Beror på, hur ser muskeln ut? Senor?

Hade skivat tunnt o gjort minutstek istället, lite lättare att tugga om de är sämre stycken kött
Citera
2021-11-24, 15:49
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Klart det går men "grytbitar" brukar ju inte vara de möraste & finaste delarna så risken är väl att det blir ganska segt.
Citera
2021-11-24, 15:56
Medlem
FloppyAsHells avatar
Citat:

Varma hälsningar,

Orfilad

Du skulle kunna skiva bitarna, steka på för att få lite yta,sedan koka ihop med riset. Om du har en buljongtärning så släng i. Rör om då och då. Kanske, kanske får du då lite mörare kött.
Citera
2021-11-24, 16:09
Medlem
Hirugataris avatar
Kött är ju kött på ett sätt så visst går det. Mer rekommendationer med vad man gör med köttet. I värsta fall blir det tuggummi. Men går att äta gör det ju.
Citera
2021-11-24, 16:41
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Grytbitar är för mig spillet som blir över vid styckning. Klart det går att skiva, men det blir ju små bitar.
Citera
2021-11-24, 16:48
Moderator
Briasccas avatar
Grytbitar kräver långvarig värme för att mjukna, även om du skivar dem. Jag skulle finhacka grytbitarna som till en färs och sedan steka den eller kanske göra frikadeller.
Citera
2021-11-24, 17:13
Medlem
Citat:

Varma hälsningar,

Orfilad

Det låter som att du har en större bit kött och inte nedskurna "grytbitar", dvs en så kallad "stek".
Den kan du så klart skära ner i stekvänliga köttbitar, se till att skära tvärs över fibrerna annars blir det segt.

https://delivery.youplay.se/r/532CB
Citera
2021-11-25, 18:48
Medlem
Sladdarens avatar
Enkelt gott och mums

https://www.recepten.se/recept/biffgryta.html

Tillsätt skivade champisar (släng bulgern)
Citera
2021-11-25, 18:51
Medlem
Mal/finhacka skiten och gör en burgare. Du steker liksom inte biff av högrev lr?
Citera
2021-11-25, 18:52
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Gör en fin köttgryta koka länge så det bli mört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in