Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-24, 10:12
  #145
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Va ett jäkla tjat omvärdet. Det sker dagligen rånav mobiler helt utan värde tex.

Ni som ropar efter straff all forskning visar att brottsligheten inte minskar med högre straff.

Bara en sak hjälper och det är utvisning av de kriminella hela deras familjer och hela klanerna.

Enda metoden som minskar kriminaliteten och kostnadsmässigt absolut billigast.

Återigen till bo vars fru verkar vara frisör. Han kommer från farsta ursprungligen. Hur har han tjänat pengar?

Så om alla brott bestraffas med livstids fängelse minskar inte brotten - inte ens brott begågna
av de som sitter inne på livstid???????
Citera
2021-11-24, 12:50
  #146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Kameror som spelar in ljud och bild när ytterdörren är öppen är inte ovanligt. Går att kombinera med ett system som snabbt fyller hela huset med en tjock rök som gör det väldigt svårt att hitta inomhus (skogsmaran har detta).

Hindrar inte att man blir utsatt kanske men röken gör att ingen vill vara där och leta runt samt att ljud och bild finns inspelat i det fall polisen skulle bemöda sig att faktiskt utreda något.

Hade skogsmaran bott i lägenhet så hade det nog installerats en gallergrind innanför ytterdörren, det har många av vännerna och familjen.

Intressant med röken. Jag bara tänker fritt, men undrar om det skulle funka att kombinera det med en typ av "stun grenade" som temporärt slår ut angriparens syn, hörsel, balans och orienteringsförmåga. Förutsättningen är dock att man själv lyckas skydda sig från den smällen. Då skulle man få en tidslucka att antingen fly till ett säkert rum alternativt avväpna/övermanna gärningsmännen och i bästa fall genomföra ett envarsgripande tills polisen kommer och tar hand om dem.

Tänker bara högt, som sagt.
Citera
2021-11-24, 16:29
  #147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Servare, i vilket land tänker du då på? Vitryssland, Colombia, Libanon? Den här marknaden är förmodligen internationell som så många andra stöldgodsmarknader.

Tror inte servare från länderna du nämnde genererar bra kvalitet. Förstör snarare klockan
Citera
2021-11-24, 16:45
  #148
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
De flesta personrån handlar om betydligt lägre summor än detta, men ändå begås rånen.

2020 anmäldes 7 370 personrån, alltså åtta per dag.

I Nationella trygghetsundersökningen (NTU) uppgav 1,3 procent av befolkningen (16–84 år) att de utsattes för personrån eller försök till personrån under 2020, vilket skulle motsvara cirka 104 000 personer om det räknas om till antal utsatta personer i befolkningen. (Missvisande uträkning av Brå, men säg 80 000).

Väldigt många anmäler alltså inte ens rånen eller rånförsöken.

Av de anmälda personrånen är det omkring 10% som klaras upp, vilket förmodligen är under en procent av alla rån och rånförsök som begås.

Så rånare bedömer nog inte riskerna som särskilt höga och tenderar överlag ändå att vara väldigt risktagande personligheter.

Källa Brå:
https://bra.se/statistik/statistik-u...typer/ran.html


7370 delat med 365 blir drygt 20 om dagen,inte 8.
Citera
2021-11-24, 16:49
  #149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Va ett jäkla tjat omvärdet. Det sker dagligen rånav mobiler helt utan värde tex.

Förstår heller inte varför tråden har snöat in så på värdet och service. Rånarna tycker uppenbarligen risken är acceptabel för att begå brottet. Det kanske inte ens är värdet på klockan som är huvudsakliga orsaken kan lika gärna vara kicken av att råna en rik svenne?

Men vem vet någon av rånarna kanske lämnar in sin Rolex på service nu.
Citera
2021-11-24, 17:23
  #150
Medlem
staticages avatar
Jag säger som politiker/media/polismyndigheten sa för några år sedan.
Gå inte runt med dyra klockor haha.
Citera
2021-11-24, 19:34
  #151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gul-apelsin
Förstår heller inte varför tråden har snöat in så på värdet och service. Rånarna tycker uppenbarligen risken är acceptabel för att begå brottet. Det kanske inte ens är värdet på klockan som är huvudsakliga orsaken kan lika gärna vara kicken av att råna en rik svenne?

Men vem vet någon av rånarna kanske lämnar in sin Rolex på service nu.
Exakt och som i krig visar man vem som är herre på täppan och svenskar med flis blir skraja att köpa porsche och andra märkesprylar
Citera
2021-11-25, 05:31
  #152
Medlem
jag måste erkänna att jag sitter och småmyser när jag läser om hur alla lönnfeta borgare, fisförnäma krösus sork-typer och annat vidrigt överklasspack på östermalm äntligen får sin släng av sleven.

RÄTT. ÅT. DEM. dessutom är det bara bögar och annat ytligt, osäkert folk som bränner hutlösa summor på något så larvigt som klockor.

första och enda gången jag kommer ställa mig bakom svartskallarna och heja på dem.
Citera
2021-11-25, 05:39
  #153
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nomen.nescio5
jag måste erkänna att jag sitter och småmyser när jag läser om hur alla lönnfeta borgare, fisförnäma krösus sork-typer och annat vidrigt överklasspack på östermalm äntligen får sin släng av sleven.

RÄTT. ÅT. DEM. dessutom är det bara bögar och annat ytligt, osäkert folk som bränner hutlösa summor på något så larvigt som klockor.

första och enda gången jag kommer ställa mig bakom svartskallarna och heja på dem.

Gubben med koll. Du verkar verkligen smart.
Citera
2021-11-25, 05:43
  #154
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arallaupptagna
Gubben med koll. Du verkar verkligen smart.

nej, jag är ett pucko, men jag är ingen flane med liten kuk och napoleonkomplex som måste försöka höja självkänslan genom att köpa en dyr klocka. när jag gick i gymnasiet blev killar med klocka mobbade, för alla vet att det är helt överflödigt nu i smartphonens era.

å andra sidan så är vi från gbg sällan lika bögiga som folk här uppe i stockholm. aldrig sett så många man buns eller skinny fit-jeans som när jag flyttade hit. vantrivs.
Citera
2021-11-25, 07:53
  #155
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nomen.nescio5
nej, jag är ett pucko, men jag är ingen flane med liten kuk och napoleonkomplex som måste försöka höja självkänslan genom att köpa en dyr klocka. när jag gick i gymnasiet blev killar med klocka mobbade, för alla vet att det är helt överflödigt nu i smartphonens era.

å andra sidan så är vi från gbg sällan lika bögiga som folk här uppe i stockholm. aldrig sett så många man buns eller skinny fit-jeans som när jag flyttade hit. vantrivs.

Nog för att det finns alldeles för många feminina män i Stockholm men det är definitivt de inflyttade fjollorna som utmärker sig.
Jag jobbar i centrala Stockholm och ser och hör dem varje dag. Dessutom har de en dryg attityd (ffa de från Gbg) som anser att de skulle vara snäppet bättre och läckrare än alla andra.
Det verkar f.ö. de inflyttade ha fått för sig överlag, som att Stockholms värde skulle ha höjts bara genom deras närvaro.
Otroligt töntigt.

För trådens relevans så kan jag tycka att det känns hyfsat rättvist att brotten drabbar samtliga samhällsklasser.
Problemen kan bara lösas om man erkänner dem och nu börjar nog verkligheten krypa på även de mest välbeställda.
Citera
2021-11-25, 09:53
  #156
Medlem
försäkringsbrott
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback