2021-11-22, 16:45
Medlem
Vi har hamnat i skiten pga dels gamla skulder pga shoppingmissbruk. Men det finns också en ny skuld på 900.000:-, uppdelat på 4 lån, som vi fick pga att min man gjorde en investering som sen visade sig vara ett bedrägeri....
Nu är det bara skuldsanering som gäller. Men jag är rädd att vi blir nekade för att vi gjort en riskfylld investering...
Vad kan man säga att pengarna har gått till istället? Vi vill ju inte säga shopping eftersom jag är ju "frisk" nu. Det måste vara något annat som vi har behövt 900.000:- till.....

Ps moralpredikningar undanbedes
Senast redigerad av Augustilejon 2021-11-22 kl. 17:17.
2021-11-22, 16:50
Medlem
kanske söka till lyxfällan?

Alla tror att skuldsanering är bara att skaffa vore det så enkelt så skulle alla låna skiten ur sig och leva livet en gång var 5te år.
Finns vissa krav för att du ska få det.
2021-11-22, 17:07
Medlem
Bara att skaffa dubbla jobb under några år och betala skulderna. Har man lyxshoppat bort pengarna är man inte berättigad till skuldsanering.
2021-11-22, 17:20
Medlem
Tror tyvärr inte ni kommer bli godkända för en skuldsanering. Att låna och satsa på att "vinna" och går det åt skogen ta skuldsanering funkar aldrig, ifall dom skulle godkänna någe dylikt skulle alla helt plötsligt börja låna och göra någe dylikt. Nää, ni kommer få leva några år med utmätning av lönen kan jag lova. Bara bra för den delen. Så lär ni er någe kanske.
2021-11-22, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Bara att skaffa dubbla jobb under några år och betala skulderna. Har man lyxshoppat bort pengarna är man inte berättigad till skuldsanering.

Tack! Då ska jag komma på något annat skäl till skulderna 😊🙏🏻
2021-11-22, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jkm77
Tror tyvärr inte ni kommer bli godkända för en skuldsanering. Att låna och satsa på att "vinna" och går det åt skogen ta skuldsanering funkar aldrig, ifall dom skulle godkänna någe dylikt skulle alla helt plötsligt börja låna och göra någe dylikt. Nää, ni kommer få leva några år med utmätning av lönen kan jag lova. Bara bra för den delen. Så lär ni er någe kanske.

Sant! Ska inte nämna det för kronofogden ❤️
2021-11-22, 17:48
Medlem
Undercoverss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Augustilejon
Vi har hamnat i skiten pga dels gamla skulder pga shoppingmissbruk. Men det finns också en ny skuld på 900.000:-, uppdelat på 4 lån, som vi fick pga att min man gjorde en investering som sen visade sig vara ett bedrägeri....
Nu är det bara skuldsanering som gäller. Men jag är rädd att vi blir nekade för att vi gjort en riskfylld investering...
Vad kan man säga att pengarna har gått till istället? Vi vill ju inte säga shopping eftersom jag är ju "frisk" nu. Det måste vara något annat som vi har behövt 900.000:- till.....

Ps moralpredikningar undanbedes
Skuldsanering får man inte på helt nya skulder, mao kan man inte låna 900tkr för att månaden/månaderna efteråt begära sanering.
2021-11-22, 17:51
Medlem
flukkes avatar
900 000 är inte så mycket pengar om man är två, 15 000 i månaden så är det löst på 5 år, alternativt 10 000 i 7.5 år. Då slipper man allt vad skuldsanering innebär med svårigheter med kreditkort och abonnemang.

Varför lånar man egentligen pengar till en investering om man inte har råd med räntan?
Gillar själv tanken att få lite hävstång med vissa aktier osv så jag lånar lite själv, men man tar ju aldrig ett lån där den bestämda räntan är så hög att man inte klarar av den..

Lycka till!
2021-11-22, 17:55
Medlem
Undercoverss avatar
Citat:
Vi får väl se...
Uppdatera gärna om hur det gick men generellt så blir man av med sin skuldsanering (om man nu har fått en sådan beviljad) om/när man under tiden för "saneringen" drar på sig nya skulder, bara så ni vet....
2021-11-22, 18:00
Medlem
Handlar det om ett bedrägeri antar jag att en polisanmälan är gjord ?

Ta först kontakt med den lokala skuldrådgivaren så ni vet hur ni ska börja nysta i detta, ni får också hjälp med att utforma en eventuell senare skusan ansökan.

När det gäller sanering så måste det finnas en brytpunkt där man ser att sista lånet är taget och den får inte vara för nära inpå, sedan finns det ett antal andra kriterier också man måste uppfylla.

Gör testet nedan och se

https://kronofogden.se/nagon-har-ett-krav-mot-dig/skuldsanering/kronofogdens-skuldsaneringstest
2021-11-22, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undercovers
Uppdatera gärna om hur det gick men generellt så blir man av med sin skuldsanering (om man nu har fått en sådan beviljad) om/när man under tiden för "saneringen" drar på sig nya skulder, bara så ni vet....

Ja, såklart. Varför skulle vi det?
2021-11-22, 18:09
Medlem
Undercoverss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Handlar det om ett bedrägeri antar jag att en polisanmälan är gjord ?

Ta först kontakt med den lokala skuldrådgivaren så ni vet hur ni ska börja nysta i detta, ni får också hjälp med att utforma en eventuell senare skusan ansökan.

När det gäller sanering så måste det finnas en brytpunkt där man ser att sista lånet är taget och den får inte vara för nära inpå, sedan finns det ett antal andra kriterier också man måste uppfylla.

Gör testet nedan och se

https://kronofogden.se/nagon-har-ett-krav-mot-dig/skuldsanering/kronofogdens-skuldsaneringstest
Frågan är om det är ett bedrägeri eller ett "bedrägeri" (som att det inte gav den utdelning som någon random snubbe på nätet utlovat)?
Citat:
Ja, såklart. Varför skulle vi det?
Varför skulle ni vadå?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in