2021-11-22, 15:16
Medlem
Dömd till 6 månader för bla. misshandel. Tänkte ansöka om fotboja. Hur fungerar det ?

Får man gå ut några timmar under straffet utöver jobb? Gör dom alltid anmälan till socialen om man har barn under 18 år men som inte bor här på heltid ?

Hur klarar man vardagen med boja under så många månader ….

Berätta era historier
Citera
2021-11-22, 15:22
Avstängd
Det görs en personutredning. Misshandel och barn är aldrig en bra kombo.

Man får några timmar i veckan till fria aktiviteter, tror det är 4 timmar.
Citera
2021-11-22, 15:33
Medlem
Förstår. Gäller brott för flera år sedan dock. Gjort utredning tidigare av kriminalvård (innan domen kom) och den va u.a.

Så du menar alla som åtalas för misshandel har svårt att vistas hemma med boja ?
Citera
2021-11-22, 15:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pajas60
Förstår. Gäller brott för flera år sedan dock. Gjort utredning tidigare av kriminalvård (innan domen kom) och den va u.a.

Så du menar alla som åtalas för misshandel har svårt att vistas hemma med boja ?

Nej det menar jag inte, men dom lär ju ha synpunkter på det.
Citera
2021-11-22, 22:32
Medlem
Ansök. Med tanke på att anstalterna är fulla så blir dom nog bara glada om dom kan boja istället.

Har du arbete så löser sig ju sysselsättningsbiten av sig själv.

Du har rätt till utevistelser några timmar i veckan för lite olika aktiviteter. Exempelvis handla och sådär.

Är det något speciellt som kalas eller begravning så kan man ansöka om extra tid utanför hemmet.

Orosanmälan till soc borde redan har skickats in när du begick brottet.
Citera
2021-12-19, 18:21
Medlem
Jag vart på bojad nu den 17e, ska avtjäna 4 månader, första månaden är det 2tim ute vistelse per dag lör-sön + totalt 4tim personliga ärenden i veckan. Personliga ärenden kan du lägga när du vill mellan 06-22 men inte på arbetstid. Månad 2 har man 3 Tim utevistelse lör-sön. Månad 3-4 har man 6tim utevistelse och samma regler för personliga ärenden gäller. Fråga om du undrar nått.
Citera
2021-12-19, 21:53
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captainblackpearl
Jag vart på bojad nu den 17e, ska avtjäna 4 månader, första månaden är det 2tim ute vistelse per dag lör-sön + totalt 4tim personliga ärenden i veckan. Personliga ärenden kan du lägga när du vill mellan 06-22 men inte på arbetstid. Månad 2 har man 3 Tim utevistelse lör-sön. Månad 3-4 har man 6tim utevistelse och samma regler för personliga ärenden gäller. Fråga om du undrar nått.

Vad händer efter strafftiden då finns några speciella regler kvar då?
Citera
2021-12-21, 11:48
Medlem
Hur lång tid tar det från ansökan till att man får börja verkställa straffet? Pratar vi någon vecka väntetid eller månader?

Vad händer om man under verkställandet vill göra resten av tiden på anstalt, blir man fortfarande villkorligt frigiven efter 2/3? Samma sak om KV avbryter verkställande pga misskötsamhet, fortfarande 2/3 av resterande tid?
Senast redigerad av paragraftre 2021-12-21 kl. 11:50.
Citera
2021-12-23, 18:12
Medlem
Man får hem ett brev där man blir erbjuden fotboja, jag skrev på det och lämnade det på posten, dagen efter ringde jag och sa att jag postat brevet och vela boka in ett möte vilket vi hann med under samma vecka. Väl på mötet ställer dom lite frågor om boende, missbruk, risk för återfall i brott mm. Totalt 72 frågor gicks igenom sen snackar man lite skit med kontaktpersonen bara. Dagen efter skannar han in pappret och på nått sätt gör den en riskbedömning, låg,medel och hög. Jag är faktiskt skötsam så jag fick låg på det. Dagen efter går han igenom allt med kollegor och chefen innan beslut tas. Allt detta tog exakt en vecka från mötet till påbojjning. Sa att jag vela sätta på den innan 17dec så jag hinner åka iväg och fira påsk med skoteråkning och öl så nu är det bara att vänta tills 15e mars. Efter detta så kommer jag nog ha villkorlig dom i 2år, får man medel eller hög på riskbedömningen så kan man ytterligare få ett år av lite hårdare övervakning med lite möten som jag fattade det. Har gått en vecka nu snart och det är riktigt soft faktiskt, det är inge gulag regler och dom är väldigt mänskliga, det var inget problem heller att ringa 23/12 för att ända schemat för julafon.
Senast redigerad av Captainblackpearl 2021-12-23 kl. 18:15.
Citera
2025-10-26, 07:59
Avstängd
Dom här fria timmarna får man göra vad man vill? Eller måste man berätta i detalj vad som skall göras
Citera
2025-10-26, 08:54
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Dom här fria timmarna får man göra vad man vill? Eller måste man berätta i detalj vad som skall göras
Som vadå?
Citera
2025-10-26, 09:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Som vadå?
Promenad, Thaimassage, besöka skogen t.ex
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera