2021-11-23, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Istället för att spekulera om/ifall kan du dra slutsatser utifrån facit.

20-år och 2300 miljarder US dollar senare...

Klarar man inte Afghanistan på 20 år, hur ska man klara Ukraina?

Jag tror att de beror mer på vilken motståndare du möter än något annat: mot en motståndare som tex Ryssland lär USAs befolkning beredda att ta långt större förluster (både mätt i döda soldater och ekonomiska kostnader) än mot en motståndare som talibanerna.Det lär vara något som USAs politiker vet om och tar hänsyn till, eftersom de lär vilja bli omvalda.
Citera
2021-11-23, 22:30
Medlem
Ett stort problem för båda länderna, som ingen av dem har löst, är att risken för MAD är stor vid en konventionell konflikt mellan dem. Hur säkerställer de att en konflikt inte slutar med mänsklighetens undergång? Därför slåss man fortfarande genom klienter i så kallade proxykrig. Det är i för sig ett problem i sig. Det slutar många gånger med att klienten leder patronen och det slutar med att det blir dyrt för patronen.

Vad skulle räknas som en seger för Ryssland och för USA vid en militär konflikt?
Citera
2021-11-23, 22:30
Medlem
ChrisOhoys avatar
Då var det alltså dax för denna dammiga diskussion igen.

Konventionellt krig: Ryssland blir rövknullade på en vecka eller två.

Kärnvapenkrig: Ryssland blir rövknullade på en timme eller två. (Förvisso rövknullas hela planeten)

Geopolitiskt krig: Ryssland vinner mark men förlorar ekonomiskt.

Ryssland har inte en chans mot ”väst” med Nato i spetsen vad gäller krig med bomber och granater. Ryssland är såklart bekymrade över Natos närvaro i Baltikum, men Polen ägs inte av Ryssland så, jobbigt läge.
Citera
2021-11-23, 22:35
Medlem
Sunt-fornufts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy

Kärnvapenkrig: Ryssland blir rövknullade på en timme eller två. (Förvisso rövknullas hela planeten)

Ryssland har inte en chans mot ”väst” med Nato i spetsen vad gäller krig med bomber och granater. Ryssland är såklart bekymrade över Natos närvaro i Baltikum, men Polen ägs inte av Ryssland så, jobbigt läge.

Berätta lite mer om USA’s underlägsna ICBM missiler? De gråter ju för Rysslands hypersoniska missiler flyger fortare än deras radar hinner se dem. Eller vänta, du ju en av dessa berömda ”experter”. 🤣
Citera
2021-11-23, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Jag tror att de beror mer på vilken motståndare du möter än något annat: mot en motståndare som tex Ryssland lär USAs befolkning beredda att ta långt större förluster (både mätt i döda soldater och ekonomiska kostnader) än mot en motståndare som talibanerna.Det lär vara något som USAs politiker vet om och tar hänsyn till, eftersom de lär vilja bli omvalda.

Exakt. Det är skillnad på att ge upp krig som 95% av befolkningen är emot och att ge upp ett krig som alla står bakom.
Citera
2021-11-23, 22:47
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Jag tror att de beror mer på vilken motståndare du möter än något annat: mot en motståndare som tex Ryssland lär USAs befolkning beredda att ta långt större förluster
Du menar att den amerikanska folkopinionen hellre accepterar att amerikaner dödas av afghaner än ryssar?
Lova att utvecka ditt resonemang. Jag tror att du är något på spåren.
Citera
2021-11-23, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Du menar att den amerikanska folkopinionen hellre accepterar att amerikaner dödas av afghaner än ryssar?
Lova att utvecka ditt resonemang. Jag tror att du är något på spåren.

Jag menar tvärtom: de flesta i USA lär se det som viktigare att vinna mot Ryssland än mot talibanerna. Därmed lär de vara beredda att acceptera större förluster eftersom kriget mot Ryssland ses som viktigare än kriget mot talibanerna.
Citera
2021-11-23, 22:59
Medlem
Dom har redan det största landet världen och driver enorm råvaruhandel med Europa bland annat, vore ett korkat drag...
Citera
2021-11-23, 23:08
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softer
Jag skulle vilja höra ett betryggande tal av Löfven där han säger att krig är oacceptabelt.

Njae, Löfven ger bara tal efteråt för att säga att vi har varit naiva.

Maggan kanske är annorlunda?

I vilket fall, Ryssland vill inte har krig med Nato nu utan med Ukarina tror jag.
Citera
2021-11-23, 23:17
Medlem
Gambanteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy

Så mycket skitsnack att min diafragma viker sig av skratt...

USA har rövknullats i ALLA krig utan möjligen den lilla skitön Grenada, sedan 1945.

USA är landet med mest vapen men med totalt misslyckad historia som krigförande nation. Adolf trampade fast i den ryska leran och förfrös fötterna i ridstövlar. Jänkarna skulle pissa ner sig i första bästa ryssdike...

Vare sig i ett konventionellt eller kärnvapenkrig skulle någon av länderna "vinna", men den store tveklösa förloraren skulle vara USA och NATO. De skulle skita byxorna bruna i både Ukraina och Ryssland.

USA har en bedrövlig skitarme....
Citera
2021-11-23, 23:20
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Jag menar tvärtom: de flesta i USA lär se det som viktigare att vinna mot Ryssland än mot talibanerna. Därmed lär de vara beredda att acceptera större förluster eftersom kriget mot Ryssland ses som viktigare än kriget mot talibanerna.

En annan tror att amerikaner i gemen är ännu mindre intresserade av krig än de var strax före insatsen i Afghanistan/Irak. Efter det panikartade tillbakadragandet från Afghanistan är tajmingen för ett nytt krig minst sagt usel.

Varför tror du att gemene amerikan är mån om att få stupa mot ryska trupper?
Jag hade köpt idén att några är villiga att dö för sitt land. Det handlar dock om att dö för en fd sovjetisk republik och dess oligarkstyre.
Citera
2021-11-23, 23:28
Medlem
Sunt-fornufts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gambantein
Så mycket skitsnack att min diafragma viker sig av skratt...

USA har rövknullats i ALLA krig utan möjligen den lilla skitön Grenada, sedan 1945.

USA är landet med mest vapen men med totalt misslyckad historia som krigförande nation. Adolf trampade fast i den ryska leran och förfrös fötterna i ridstövlar. Jänkarna skulle pissa ner sig i första bästa ryssdike...

Vare sig i ett konventionellt eller kärnvapenkrig skulle någon av länderna "vinna", men den store tveklösa förloraren skulle vara USA och NATO. De skulle skita byxorna bruna i både Ukraina och Ryssland.

USA har en bedrövlig skitarme....

Jag pratade med en svensk som varit placerad i Sudan under FN flagg och han bevittnade att USA’s soldater har en av de sämsta utrustningsnivåerna av alla nationer han jobbar ihop med. Dessutom var deras uniformer och vapen slitna och allmänt sunkiga. De som han sa hade bäst nivå på sin utrustning utan jämförelse var Syd Koreanerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in