2021-11-22, 12:16
Medlem
Denoms avatar
Hur kommer det sig att elektroners laddning kallas negativ och protoners positiv? Om det är elektronerna som förflyttar sig och avgör elektromagnetismens fält och flöde hade det väl varit enklare att byta namn på de båda eller spelar det någon roll varför de kallas som det gör?
Citera
2021-11-22, 14:28
Medlem
Bromsklosss avatar
Både positiva och negativa laddningar utgör en ström när de rör sig. I vanlig elektronik är det förvisso elektroner som rör sig, så sett enbart till det perspektivet hade man kunnat kalla dem positiva så att strömmens riktning och laddningsbärarnas riktning att bli densamma. Jag tycker dock det finns något bra med att ha det som vi har det, för då tvingas folk tänka på att inte bara elektroner kan giva upphov till elektrisk ström. Skjuter man en stråle av protoner eller förflyttar ett positivt laddat föremål så är det också ström.
Citera
2021-11-22, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Hur kommer det sig att elektroners laddning kallas negativ och protoners positiv? Om det är elektronerna som förflyttar sig och avgör elektromagnetismens fält och flöde hade det väl varit enklare att byta namn på de båda eller spelar det någon roll varför de kallas som det gör?

Varför kallas det nordpolen och sydpolen? Handlar bara om att någon som upptäckte elektronerna bestämde att elektroderna ska kallas anod och katod, och att ena är positiv och andra negativ. Kunde lika gärna vara så att protoner skulle vara negativa och elektroner positiva.
Citera
2021-11-22, 22:28
Medlem
Jag kan hålla med TS att det låter lite bakvänt. Jag tror att det beror lite på att elektriciteten upptäcktes före den atommodell vi har med elektronen och protonen. I de flesta fall kan vi lugnt strunta i vilket håll elektronerna går. Kirchoffs lagar om strömmar fungerar hur vi än ser det. Problemet blir när vi analyserar transistorer och halvledare.
Men vi får vänja oss vid den något bakvända terminologin!
Citera
2021-11-29, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom

Det kallas så p.g.a hur Ben Franklin definierade laddning. Det var långt senare man upptäckte elektronen. Jag gissar att elektronik redan var ett stort område när elektronen upptäcktes, och man struntade i att ändra definitionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in