2021-11-20, 21:34
Medlem
Daroniques avatar
Fick ett meddelande på Facebook från några journaliststudenter som undrade om jag ville medverka i en intervju ang alternativa medier.

"Hej Daronique!

Vi är tre studenter på institutionen för journalistik, medier och kommunikation på Göteborgs universitet som just nu skriver vår kandidatuppsats.

Vi vill undersöka användningen av medier som faller utanför ramen för det som i allmänna ordalag kallas ‘’massmedier’’ eller ‘’traditionella medier’’ (Hit skulle exempelvis SVT, Aftonbladet och Expressen räknas, som är några av de största nyhetsmedierna i Sverige.)

Men vi är alltså nyfikna på publiken som vänder sig till andra medier än dessa för att få nyheter och/eller annan information. Därför undrar vi om du eller någon du känner använder en eller flera av följande medier (listas nedan) och är intresserad av att ställa upp på en intervju?

Samhällsnytt, Fria tider, Nyheter idag, Ledarsidorna, Nya tider, Samtiden, Nya Dagbladet.

Intervjuresultaten kommer sedan presenteras i uppsatsen och du som deltar anonymiseras. De enda som kommer känna till intervjupersonernas namn är vi tre som skriver uppsatsen samt vår handledare. Intervjun spelas in.Om du eller någon du känner är intresserad av att delta, tveka inte att svara här eller kontakta oss på följande mejladress: *****

Intervjuer sker löpande.

Med vänliga hälsningar,***

Hur hade ni gjort? Hade ni deltagit? Jag personligen känner mig lite skeptisk till det hela. Känns som de är ute efter att utmåla människor som använder sig av alternativa medier som konstiga. Även om man är anonym.

(Ber om ursäkt ifall tråden är på fel plats.)
Citera
2021-11-20, 21:42
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Jag har varit med i en liknande studie från Oslos Universitet och hade inga problem med det. Behövde inte ens uppge namn eller personuppgift. Kön, ålder, politisk åskådning. Sedan en intervju via Skype.

Fick studien skickad till mig via email ett år senare. Intressant upplevelse.
Citera
2021-11-20, 21:43
Medlem
SarkastiskSympatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daronique
Fick ett meddelande på Facebook från några journaliststudenter som undrade om jag ville medverka i en intervju ang alternativa medier.

"Hej Daronique!

Vi är tre studenter på institutionen för journalistik, medier och kommunikation på Göteborgs universitet som just nu skriver vår kandidatuppsats.

Vi vill undersöka användningen av medier som faller utanför ramen för det som i allmänna ordalag kallas ‘’massmedier’’ eller ‘’traditionella medier’’ (Hit skulle exempelvis SVT, Aftonbladet och Expressen räknas, som är några av de största nyhetsmedierna i Sverige.)

Men vi är alltså nyfikna på publiken som vänder sig till andra medier än dessa för att få nyheter och/eller annan information. Därför undrar vi om du eller någon du känner använder en eller flera av följande medier (listas nedan) och är intresserad av att ställa upp på en intervju?

Samhällsnytt, Fria tider, Nyheter idag, Ledarsidorna, Nya tider, Samtiden, Nya Dagbladet.

Intervjuresultaten kommer sedan presenteras i uppsatsen och du som deltar anonymiseras. De enda som kommer känna till intervjupersonernas namn är vi tre som skriver uppsatsen samt vår handledare. Intervjun spelas in.Om du eller någon du känner är intresserad av att delta, tveka inte att svara här eller kontakta oss på följande mejladress: *****

Intervjuer sker löpande.

Med vänliga hälsningar,***

Hur hade ni gjort? Hade ni deltagit? Jag personligen känner mig lite skeptisk till det hela. Känns som de är ute efter att utmåla människor som använder sig av alternativa medier som konstiga. Även om man är anonym.

(Ber om ursäkt ifall tråden är på fel plats.)

Jag deltar endast om jag får ersättning eller om det är ett ämne jag brinner för. Jag hade bett personen i fråga att fara åt helvete och inte störa hederliga arbetare via PM. Om de söker deltagare så gör dem det på fel sätt. Be snubben skapa en tråd här så får vi se hur det går.
Citera
2021-11-20, 21:48
Medlem
Vad är det för inriktning deras uppsats skall ha?
Eller vad är själva syftet med uppsatsen?

Varför behöver du identifiera dig? Kan de inte bara behandla dig som intervjuobjekt 1,2,3 osv?
Citera
2021-11-21, 00:08
Medlem
Jag skulle kunna ställt upp. Med allt om kön och social status och ålder och svarat 100% ärligt på alla frågorna. men jag skulle aldrig släppa ut mitt namn då mina affärer skulle kunna gå åt skogen om min identitet skulle läckas. att 4 personer skulle veta om vem jag var så skulle jag aldrig mer kunna vara anonym utan ett nytt konto, eller så skulle äldre poster kunna användas mot mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in